חיקויים לדוג'קוין? הקרב על הסימן המסחרי של המטבע שנהגה כבדיחה ושווה מיליארדים מתפרץ

המטבע הדיגיטלי שנועד להיות חסר ערך הגיח למרכז הבמה השנה בעזרתו של אלון מאסק. כעת ניטש קרב לגבי שמו

דוג'קוין. העתק של העתק / צילום: Shutterstock, Jiri Hera
דוג'קוין. העתק של העתק / צילום: Shutterstock, Jiri Hera

קרב כלבים פרץ לגבי השאלה למי הזכות לשם דוג'קוין.

דוג'קוין הוא מטבע דיגיטלי שהתפרסם בגלל היותו סאטירה על עולם הקריפטו. בתחילת הדרך, תוכנן כבדיחה במשך כמה שעות בודדות. המטבע הוא מחווה למם אינטרנטי ויראלי מ-2013 על כלב מגזע שיבה אינו היפני שיש לו בעיות כרוניות באיות מילים (ולכן המילה כלב מאויתת Doge ולא Dog).

יוצרי המטבע התכוונו שיהיה חסר ערך, אבל השנה הגיע המטבע למרכז הבמה הודות לדחיפה מצד מנכ"ל טסלה והקמע של המטבעות הדיגיטליים, אלון מאסק. בשיא שלו במאי, הדוג'קוין, מטבע שיש ממנו מלאי אינסופי ואין לו שום שימוש, היה שווה יותר מ-80 מיליארד דולר. כיום עומד שווי השוק שלו על כ-31 מיליארד דולר.

יחד עם זה הופיעו כמה פרויקטים דומים וניצת קרב לגבי מיהם בעלי הסימן הרשום על הדוג'קוין.

איגוד הדוג'קוין, עמותה מקולורדו שהוקמה ב-2014 על ידי יוצרי הדוג'קוין ותומכיו, לא הגישה בקשה רשמית על שם המותג דוג'קוין עד סוף אוגוסט. כעת הבקשה שלה יושבת לצד עוד שש בקשות דומות במשרד הפטנטים והסימנים הרשומים האמריקאי, שכולן מתחרים על שימוש במותג דוג'קוין, אשר בנוסף למטבעות קריפטו, צץ גם על גבי שמיכות לתינוקות וחליפות שני חלקים לגברים.

"רוב האנשים האמינו שלא משתלם לרשום סימנים רשומים כאלה בגלל שמי יודע כמה זמן זה ישרוד. כעת אנחנו קצת מתחרטים שלא עשינו זאת", אמר ינס וויכרס, חבר בדירקטוריון של איגוד הדוג'קוין. האיגוד, שבמשך כמה שנים היה רדום, חזר לחיים באוגוסט.

מאסק לא הגיב לבקשת תגובה. הוא מינה נציג מטעמו שמייעץ לדירקטוריון של איגוד הדוג'קוין. מוקדם יותר השבוע, צייץ מאסק תמונה של גור השיבה אינו החדש שלו, ששמו פלוקי.

יש היום כמעט 100 מטבעות קריפטו המשתמשים בכינוי "דוג'" או בראשי התיבות האלה, על פי CoinMarketCap.com. פרויקטים חדשים מהשנה כולל את Dogelon Mars ואת Baby Doge Coin.

ב-24 במאי, החברה Moon Rabbit AngoZaibatsu נרשמה לקבלת סימן רשום על השם דוג'קוין בארה"ב ובאיחוד האירופי.

המייסד של Moon Rabbit AngoZaibatsu, אנחל ורסטי, אמר שיצר דוג'קוין חדש ברשת הבלוקצ'יין של החברה שלו כששם לב שאיגוד הדוג'קוין המקורי נזנח. הוא אומר ששידרג את הקוד הפתוח המקורי של הדוג'קוין, שכל אדם רשאי להעתיק מ-GitHub, פלטפורמת שיתוף הקוד של מיקרוסופט.

ורסטי אומר שהקים עוד חברה באיי קוק בשם איגוד הדוג'קוין השנה. בחודש שעבר, איגוד הדוג'קוין מקולורדו הודיע שהדוג'קוין מאיי קוק "מנסה להרוויח באופן לא הוגן מהרצון הטוב שבנה דוג'קוין".

"אנחנו לא עושים זאת בשום כוונת זדון", אמר ורסטי. "חשבנו שזה נזנח, חשבנו שזה זקוק באופן דחוף להכוונה. אנחנו לא הולכים לעשות פניית פרסה רק בגלל שהילד הגדול חזר למגרש המשחקים".

העתק של העתק של העתק

טריטוריאליות לגבי מותג הדוג'קוין נראית לרבים בסביבת העבודה של הקריפטו כאירונית. מטבעות קריפטו נשענים על אתוס של בעלות מבוזרת. הביטקוין, מטבע הקריפטו הראשון, עוצב כך שהוא לא שייך לאף אחד.

ארה"ב לא אישרה סימן רשום על מטבע קריפטו בשם ביטקוין. המותג של המטבע השני בגודלו מבחינת פופולריות, את'ר, נשלט על ידי איגוד האת'ריום משווייץ, שמפתח את המטבע ואת רשת הקריפטו הנרחבת שלו.

הדוג'קוין עצמו נוצר בתחילה על ידי העתקת ושינוי מטבע קריפטו אחר בקוד פתוח שנקרא luckycoin. הלאקיקוין היה גרסה עם שינויים של Litecoin, שבעצמו היה גרסה עם שינויים של ביטקוין. (ביום שני, הודעת פייק ניוז שיצאה לכאורה על ידי רשת וולמרט טענה שהרשת העצומה תתחיל להרשות ללקוחות לבצע תשלומים בלייטקוין, מטבע קריפטו נידח יחסית).

"זה העתק של העתק של העתק", אמר ורסטי על הדוג'קוין. "אין שום דבר בעל ערך בקוד עצמו. הוא קיים רק בגלל הקהילה שלו, לא בגלל שום סיבה טכנולוגית".

על ידי רשימת סימן רשום, פרויקטים של קריפטו יכולים למנוע ולעצור ארגונים אחרים מיצירת מוצרים שעשויים לבלבל משתמשים לגבי איזה מותג תומך במטבע.

אולי ליוצרי הדוג'קוין המקורי תביעה בעלת ערך על השם מפני שהמטבע משמש כמטבע קריפטו כבר כמעט עשור, כך אמרה קרוליין סיימונס, שותפה מבוסטון במשרד עריכת הדין אוריק, הרינגטון וסאטקליף, המתמחה בחוקי קניין רוחני, ואינה מעורבת בסכסוך על הדוג'קוין. התהליך לרשימת סימן רשום יכול לעתים לקחת יותר משנה.

באוגוסט, עורך דין של איגוד הדוג'קוין מקולורדו שלח מכתב לפרויקט המכונה דוג'קוין 2.0. הוא דרש שינוי בשם של דוג'קוין 2.0, בכתובת אתר האינטרנט ובחומרים אחרים בתוך כמה ימים. וויכרס אמר שהשם עשוי להיחשב בטעות לגרסה שנייה של פרויקט הדוג'קוין.

"הדוג' מהיום הראשון מיצב עצמו נגד הממסד ועכשיו הפך לממסד", אמר קאם גירי, יוצר הפרויקט דוג'קוין 2.0. "יש 9,000 פרויקטים אחרים של דוג'קוין. למה הם רודפים דווקא אותנו?"

דוג'קוין 2.0, אמר גירי, מבקש לפתור מחלוקת הנמשכת זמן רב בקהילת הדוג'קוין: האם להגביל את מספר המטבעות כדרך להגדיל את ערכו. הפרויקט, המגדיר עצמו כ"דוג'קוין אבל משודרג", הגביל את מספר המטבעות שניתן לכרות בו ל-100 מיליון.

הדוג'קוין לא אמור להיות מופתע שיש כל כך הרבה חיקויים מפני שהוא מהווה כזה בעצמו, כך אמר כריס בנדיקסן, ראש המחקר בחברת ניהול הנכסים מלונדון CoinShares.

"היו צומחים לזה חקיינים כמו תוכי או כמו כלב. כזה הוא החלל הזה", אמר. "מאוד קשה אפילו לצחוק ולעשות סאטירה בימינו. כמעט כל העולם הופך לבדיחה".