הממשלה תתערב? חברת הנדל"ן הסינית הקורסת מנסה לצאת מהבוץ

יו"ר חברת הנדל"ן הסינית אוורגרנד, שהכניסה את שווקי העולם לסחרור, שיגר מכתב לעובדים בו הוא מוסר כי החברה בטוחה ש"היא תצא מהרגע הכי חשוך שלה" ללא פירוט בנוגע למהלכיה בעתיד הקרוב • בינתיים עיני המשקיעים נשואות לממשלת סין בתקווה לחילוץ

פרויקט של אוורגרנד בבנייה בסין / צילום: Reuters, Carlos Garcia Rawlins
פרויקט של אוורגרנד בבנייה בסין / צילום: Reuters, Carlos Garcia Rawlins

במאמץ לחזק את הביטחון בענקית הנדל"ן הסינית אוורגרנד, שמנייתה התרסקה אתמול (ב') בהונג קונג, יו"ר החברה וואי קא יואן שיגר מכתב לעובדים בו נאמר כי החברה בטוחה כי "היא תצא מהרגע הכי חשוך שלה" ותפתח פרויקטי מגורים כפי שהבטיחה. יו"ר החברה הוסיף במכתב לעובדים כי אוורגרנד תמלא את חובותיה לקונים, המשקיעים, השותפים והבנקים.

"אני סמוך ובטוח שעם המאמץ המרוכז שלכם והעבודה הקשה שלכם, אוורגרנד תצא מהרגע הכי חשוך שלה ותמשיך בבנייה בהקדם האפשרי", כתב וואי, ללא הרחבה בנוגע לכיצד הענקית הנדל"ן בחובות עומדת להתמודד עם המכשולים שבדרכה.

עם זאת, המשקיעים באוורגרנד לא שוכנעו ונותרו על הקצה, ומניית החברה הוסיפה לרדת גם היום לאחר שמחקה אתמול כ-10%. 

בינתיים, הממשלה הסינית הייתה שקטה מאוד בנוגע למשבר באוורגרנד בשבועות האחרונים. "חייבים להיות מגעים מאחורי הקלעים בנוגע לחילוץ של אוורגרנד בעזרת הממשלה", טען אנדרו קולייה, מנהל חברת המחקר ההונג קונגית אוריאנט קפיטל ריסרץ'. 

גם בבנק ההולנדי ING סבורים שהממשלה הסינית תסייע לאוורגרנד בגיוס חלק מהחוב לפחות, אך שגם ישנה אפשרות למכירות מניות לחברה ממשלתית. 

לעומת זאת, בדוח של חברת הדירוג S&P גלובל נכתב כי אין כל ציפייה לחילוץ מצד בייג'ינג לענקית הנדל"ן הקורסת. "אנחנו מאמינים כי הממשלה תשתכנע לסייע רק אם יהיו סיכונים מערכתיים ברורים לכלכלה הסינית", נכתב בדוח, "ובמקרה כזה, זו לא תהיה הקריסה של אוורגרנד בלבד אלא של כל מגזר הנדל"ן למגורים".

מבחן משמעותי לחברת הנדל"ן יגיע בשבוע הקרוב, כאשר אוורגרנד אמורה לשלם 83.5 מיליון דולר בריבית הקשורה לאג"ח שלה ביום חמישי הקרוב. בנוסף, צפוי לחברה עוד תשלום של 47.5 מיליון דולר ב-29 בספטמבר.

בכל מצב, אוורגרנד מתנדנדת בין התמוטטות מחולטת, לפירוק מסודר והאופציה הפחות צפויה של חילוץ ממשלתי והאנליסטים לא אופטימיים בנוגע להישרדות החברה.