הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות; טראלייט קפצה ב-6%, אנרג'יאן ב-4.3%

מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.8% ומדד ת"א 90 רשם ירידה של כ-0.3% • מחזור המסחר הסתכם בכ-1.26 מיליארד שקל

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

14:30

יום מסחר מקוצר בבורסה הסתיים בירידות. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.8% ומדד ת"א 90 רשם ירידה של כ-0.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.26 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו מניות עזריאלי , דלק רכב, קרסו, טראלייט, ג'נסל ואנרג'יאן.

מנגד, ירידות חדות רשמו מיטרוניקס , גילת, באטמ, טבע, בזן ופריגו.

12:50

מדד ת"א 35 נסוג כעת בכ-0.8% ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-800 מיליון שקל.

חברת אלקטריאון  הודיעה על עמידה בדרישות התקן R10 הבינלאומי, הבודק קרינה אלקטרומגנטית ברכבים חשמליים. בדיקות התקן כוללות פליטת קרינה אלקטרומגנטית, חסינות מפליטה ממקורות חיצוניים, עמידות בפני תנאי סביבה, רעידות ועוד. בחברה מציינים כי קבלת התקן תאפשר קבלת אישור רגולטורי מלא לרכבים שונים במסגרת תהליכי אינטגרציה קיימים ועתידיים עם מערכת צד הרכב שמפתחת אלקטריאון, הן לרכבים בשלב הייצור ההמוני, כלומר ייצור רכבים עם מוכנות לטעינה אלחוטית, והן לרכבים שכבר שווקו לצרכנים בכפוף לאישור ותיאום מול היצרנים. 

שותפות נאוויטס פטרוליום דיווחה הבוקר על חתימת הסכם מחייב לשיתוף פעולה עם חברת אנלייט אנרגיה  לייזום, הקמה ותפעול של פרויקטי אנרגיית רוח בים (Off Shore Wind ) בשוק הבינלאומי. במסגרת ההסכם הצדדים ישתפו פעולה בתחום באופן בלעדי למשך שנתיים. בהתאם להסכם, אנלייט צפויה להחזיק ב-60% מהפעילות המשותפת ונאוויטס ב-40%. 

עוד דיווחה היום אנלייט על כך שחברת הבת האמריקאית Clēnera Holdings LLC, המוחזקת על ידי החברה ב-90.1%, השלימה באמצעות תאגיד פרויקט ייעודי את חתימתו של הסכם למכירת החשמל שייוצר בפרויקט הסולארי Co Bar Solar באריזונה. הפרויקט הסולארי בהספק של 440-480 מגוואט נמצא בעיצומו של תהליך הפיתוח והשלים מספר אבני דרך, לרבות השגת הזכויות העיקריות במקרקעין, והתניע את הליכי קבלת היתרי הבנייה והחיבור לרשת החשמל.

10:55

חברת שימקוטק בבעלות מלאה של לודן  , הודיעה שחתמה חוזה עם חברת שפיר הכולל אספקה ותחזוקה של כלל מערכות הכרטוס במסגרת פרויקט הרכבת הקלה בירושלים. לפרויקט מספר שלבים, כאשר שלב הביצוע מתפרס על פני כ-4 שנים. השלב הראשון והמיידי הינו החלפת כל מערך הכרטוס בקו האדום הקיים והארכתו. השלבים הבאים כוללים אספקת מערכות כרטוס לקו הירוק החדש, בהתאם להתקדמות הפרויקט.

החוזה כולל התקנה של מערכות הכרטוס ומתן שירותי תחזוקה במשך 25 שנה. תחילתו של ביצוע השלב הראשון הינו מיידי. היקף האספקות בחוזה נאמד בכ-40 מיליון שקל ואילו היקף התחזוקה נאמד בכ-2 מיליון שקל לשנה למשך 25 שנים. להערכת החברה, שיעור הרווח הצפוי דומה לשיעורי הרווח לפיהם החברה נוהגת לתמחר ביצוע פרויקטים ותחזוקה דומים.

חברת טופ גאם  הפועלת בשוק תוספי התזונה בצורת מתן של סוכריות גומי, דיווחה היום כי חתמה על הסכם אסטרטגי שלישי מתחילת 2021, והפעם עם תאגיד בינלאומי ענק בתחום ה- Wellness , המחזיק במותגים מובילים בתחום תוספי תזונה, וכן מזון לתינוקות. במסגרת ההסכם, תפתח ותייצר טופ-גאם עבור התאגיד הבינלאומי תוספי תזונה בצורת מתן של סוכריות גומי.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח בירידות, כשמדד ת"א 35 נסוג בכ-0.7% ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.4%. 

ירידות בולטות רושמות טבע, פריגו, גילת, פריון וטאואר. 

09:25

חברת שפיר הנדסה  וחברת הפניקס  דיווחו היום לבורסה על חתימת ההסכם לרכישת 53% מרשת הדיור המוגן עד 120 מחברת הפניקס. במסגרתו תרכוש שפיר מגורים כ-44.1% (במישרין ובעקיפין) מעד 120, כולל חלק מהלוואות הבעלים ושטר ההון הקיימים, בתמורה לתשלום במזומן של 600 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 1.35 מיליארד שקל. בנוסף לרכישת המניות, שפיר מגורים מעבירה לרשת הדיור המוגן שתי קרקעות שבבעלותה, האחת בירושלים והאחרת בנס ציונה, אשר מיועדות לדיור מוגן, משרדים ומסחר, ונמצאות בשלב הפיתוח, בשווי של כ-245 מיליון שקל. בתמורה לקרקעות אלו הוקצו לשפיר מגורים מניות חדשות בחברה כך שלאחר השלמת רכישת המניות וההקצאה, שפיר מגורים תחזיק (במישרין ובעקיפין) בכ-53% והפניקס תחזיק בכ-47% מעד 120. 

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה שלילית

הסוחרים בתל אביב יחזרו היום לבורסה לאחר שני ימי חופשה שבמהלכם בוול סטריט נרשמו, במצטבר, ירידות חדות (ביום שני). אתמול,  אחרי יום של עליות, המסחר בוול סטריט הסתיים במגמה מעורבת, כאשר לקראת סיומו המדדים ירדו. הנאסד"ק ננעל בעלייה של 0.2%, והדאו ג'ונס ו-S&P 500 ננעלו שניהם בירידה של כ-0.1%. לפיכך, יום המסחר המקומי צפוי להיפתח במגמה שלילית. 

המסחר בבורסה היום ובשאר ימי חול המועד יסתיים ב-14:30. 

2. פערים שליליים בדואליות

המניות הדואליות המרכזיות חזרו מניו יורק עם פערים שליליים כך שהן צפויות להעיק על השוק. טבע  עם כ-5%, נייס  2.5%, פריגו 3.5%, אלביט מערכות 2% וטאואר כ-3.2%. 

3. מגמה שלילית באסיה

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה שלילית. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב ניכרת יציבות עם נטייה קלה לעליות.

4. הנפט בעלייה

בזירת המסחר בסחורות רושם חוזה על נפט מסוג ברנט עלייה של כ-1% לרמה של 75.1 דולר לחבית. הזהב נסחר ביציבות.

הביטקוין נסחר בירידה קלה סביב 42,000 דולר לאחר שרשם ירידות חדות בימים האחרונים.

5. רוחות סוערות באל על

הרוחות סוערות באל על: הנהלת החברה מבקשת למכור כ-26 מטוסים ולפטר כ-1,500 עובדים. ואכן נדמה שאל על בדרך לשינוי דרסטי - צי מטוסים קטן וכוח אדם מצומצם: הנהלת החברה מבקשת להקטין את צי המטוסים משמעותית ולהשאיר בו 29 מטוסים בלבד. כיום מונה הצי של אל על 45 מטוסים והמשמעות היא שאל על תיפרד מ-26 מטוסים. בשעה שבכוונת אל על לשים את הדגש על השוק בצפון אמריקה היא צפויה לוותר על יעדים באירופה ולאור זאת יש להניח שאל על תיפרד בעיקר ממטוסים צרי הגוף (737) והיא תשאיר טיסות ליעדי ליבה ספורים באירופה.

עם הכוונה לחתוך את הצי אל על  תידרש להתאים את גודל כוח האדם שלה לחברה בסדר גודל אחר וכ-1,500 עובדים הם שישלמו את מחיר ההתייעלות - בנוסף ל-2,000 עובדים שכבר נפרדו מהחברה. אל על מעסיקה כיום כ-4,000 עובדים (מתוכם כ-1,400 מצויים בחל״ת אשר הוארך עד ה-31 באוקטובר).