הטליבאן מצרף בני מיעוטים וטכנוקרטים לממשלה, אך משאיר את הנשים בחוץ

הממשלה המורכבת מגברים בלבד של הארגון עדיין לא ממלאת אחר דרישות הקהילה הבינלאומית לממשל הכולל נציגים של כל פלגי האוכלוסייה

לוחמי הטליבאן בקאבול, אפגניסטן / צילום: Associated Press, Rahmat Gul
לוחמי הטליבאן בקאבול, אפגניסטן / צילום: Associated Press, Rahmat Gul

הטליבאן הכניס כמה גורמים חיצוניים לממשלה האפגנית החדשה, ונתן תפקידים לטכנוקרטים, אנשי עסקים, ונציגי מיעוטים אתניים, לאחר שנמתחה ביקורת רבה על כך שהקבינט מורכב כולו מאנשי דת של התנועה האיסלמיסטית.

אף אחד מהמינויים שהוכרזו ביום שלישי לא היה מינוי לתפקיד מרכזי, עם זאת, והממשלה ממשיכה להדיר נשים ופוליטיקאים שהיו פעילים ברפובליקה האפגנית שנפלה ב־15 באוגוסט. נציג יחיד של המיעוט השיעי הזארה, שנרדף כשהטליבאן שלטו במדינה לפני הפלישה האמריקאית ב־2001, מונה לתפקיד סגן שר הבריאות.

בתי ספר תיכוניים לנערות נותרו סגורים, נושא שגם לגביו הקהילייה הבינלאומית מודאגת. זביולה מוג'היד, הדובר של טליבאן שהכריז על המינויים החדשים במסיבת עיתונאים בקאבול, אמר שבתי ספר לנערות ייפתחו מחדש בקרוב, אך לא ציין תאריך יעד לכך. בתי ספר יסודיים לבנים ובנות כבר פתוחים כמה שבועות, בעוד שחטיבות הביניים ותיכונים לבנים נפתחו מחדש בשבת.

האו"ם, ארה"ב ומדינות מערביות אחרות כולם קראו לטליבאן להקים ממשלה כוללנית. כך עשו גם כמה מדינות באזור, כמו פקיסטן, רוסיה וסין, אשר בניגוד לארה"ב ממשיכות להחזיק שגרירות בקאבול. בעוד שהאו"ם ומדינות רבות אחרות כולל ארה"ב נכנסו לדיאלוג עם המושלים החדשים של אפגניסטן, אף מדינה לא הכירה באופן רשמי באמירות האיסלאמית של אפגניסטן שהקים הטליבאן כממשלה הלגיטימית.

מוג'היד מתח ביקורת על העיכוב בהכרה. "כל הדרישות הנחוצות להכרה בינלאומית מולאו", אמר ביום שלישי. "כעת זהו תפקיד הקהילייה הבינלאומית לשתף פעולה עם האפגנים ולהכיר בנו בצינורות הדיפלומטיים".

דיפלומטים מערביים אמרו שהמינויים החדשים אינם מספיקים להפיג את חששותיהם לגבי ייצוג כוללני. ממשל הטליבאן מתמודד עם משבר כלכלי והומניטרי מידי וביקש סיוע בינלאומי. האו"ם, שגייס מיליארד דולר לסיוע לאפגנים החודש, וארגונים הומניטריים מתכננים לחלק את הכסף הזה באופן ישיר לאזרחים ולא דרך הרשויות של שלטון הטליבאן.

הטליבאן מינה איש עסקים מהמיעוט האתני הטג'יקי ממחוז פאנג'שיר, החלק היחיד באפגניסטן שהתנגד להשתלטות הטליבאן לאחר נפילת קאבול, כשר המסחר. שני אנשי עסקים אחרים מונו לסגני שרים. אף אחד מהם אינו דמות בולטת בקהילת העסקים, אמרו אנשי עסקים אחרים, ולא נמסר מידע לגבי הרקע שלהם. ממשלת טליבאן המקורית, שהוכרזה ב־7 בספטמבר, הורכבה כמעט כולה מבני הרוב האתני פשטון, עם עוד שני טג'יקים ואוזבקי אחד.

"למרות שהרעיון של כוללנות פוליטית עדיין לא הושג על ידי הטליבאן, המינוי של אדם אחד מבני הזארה ושל טג'יקי אחד - אלה התפתחויות מבורכות", אמר עוביידולה באהיר, מרצה באוניברסיטה האמריקאית של אפגניסטן, הסגורה כיום. "עדיין ניכר בקבינט היעדר של יכולות משילות וניסיון רלוונטי".

כל המינויים לתפקידים בממשלה שהוכרזו עד כה הם מינויים לתפקידים של ממלאי מקום ולא מינויים קבועים.

רופא, שתואר על ידי טליבאן כאורולוג, מונה כשר הבריאות בפועל. עד עתה הארגון המשיך להחזיק בתפקיד את שר הבריאות מהממשלה הקודמת. העתיד של בתי החולים במדינה אינו ברור מפני שרובם היו ממומנים מכספי סיוע.

שני מפקדים צבאיים בטליבאן שהובילו קו קשוח ונחשבים מקורבים לאיראן הוכנסו גם הם לממשלה, לאחר שקודם לכן, כשהממשלה הוכרזה לראשונה, נותרו מחוץ לה. עבדול קאיום זאקיר יהיה סגן שר ההגנה וסאדר איברהים יהיה סגן שר הפנים.

בעוד שפקיסטן נחשבת בוושינגטון כבר זמן רב כתומכת העיקרית של הטליבאן, גם איראן הוא תומכת חשובה של חלק מהפלגים בארגון. שתי המדינות מכחישות כל תמיכה בטליבאן.

הגדלת ההכנסות דרך מסחר וגביית מכס היא העדיפות העיקרית של הממשלה החדשה. יותר מ־70% מהתקציב הלא צבאי של הממשלה הקודמת הגיע מסיוע בינלאומי, שהופסק. מוג'היד הכיר באתגרים הכלכליים אבל אמר שבגלל שחיתות, הכסף של הממשלה הקודמת נעלם כולו.

"אפגניסטן אינה עד כדי כך ענייה שאין לה כלום", אמר מוג'היד. "יש לנו הכנסות. יש לנו מכס ואנחנו יכולים שיהיה לנו כסף דרך המכס לכיסוי ההוצאות".

יותר מ־9 מיליארד דולר בנכסים שהיו בידי הבנק המרכזי של אפגניסטן מוקפאים במדינות אחרות. המסחר ומערכת הבנקאות משותקים כמעט לגמרי מאז שהשתלט הטליבאן על המדינה.