הפד משתהה עם ההחלטה: צמצום רכישות האג"ח - "בקרוב"

הפד סיפק מועד גמיש לגבי מועד צמצום תוכנית הרכישות אג"ח • חברי ועדת השוק הפתוח של הפד חלוקים בנוגע להעלאת ריבית ב-2022 • למרות ההודעה ה"ניצית", המדדים עלו אחרי שהפד לא הביע מחויבות לסגת מהמדיניות המרחיבה

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

(עדכון)

בתום ישיבה בת יומיים חברי ועדת השוק הפתוח של הפד הותירו, כצפוי, את גובה הריבית בארה"ב ללא שינוי, כאשר לגבי ההמשך הדעות חלוקות באם להעלות את הריבית ב-2022.

הפד לא הודיע על סיום תוכנית רכישות אך בכל זאת סיפק טווח זמן גמיש - "בקרוב", וזאת תחת ההנחה שההתאוששות הכלכלית תימשך. בשלב השאלות שלאחר ההודעה אמר יו"ר הפד, ג'רום פאואל, כי כבר בישיבה הבאה של חברי ועדת השוק הפתוח ייתכן ותתקבל החלטה על צמצום הרכישות. לדבריו, יהיה ראוי שה-Tapering יסתיים באופן הדרגתי באמצע השנה הבאה. בכל מקרה, פאוול אמר שהמהלך לא מהווה איתות לקראת העלאת ריבית.

עם זאת, תרשים הנקודות (Dot Plot) בקרב 18 חברי הוועדה הצביע על חילוקי דעות באופן שווה בין אם יהיה זה ראוי להתחיל להעלות את הריבית כבר בשנה הבאה. לאחר ההודעה, חוזי קרנות הפד מתמחרים סבירות של 80% להעלאת ריבית ראשונה עד תום השנה הבא.

למרות ההודעה ה'ניצית' המדדים עלו אחרי שהפד לא הביע מחויבות לסגת מהמדיניות המרחיבה. מדדי המניות בשוק נהנו מדחיית התחלת צמצום המדיניות האולטרה מרחיבה, וזאת תחת ההנחה שמה שהיה הוא שיהיה. לפחות עד ההודעה הבאה של הפד.

14:41

קשה לראות איך הבנק המרכזי האמריקאי ינחית עוד מכה על השווקים שהאדימו בשבוע האחרון, ויודיע על צמצום (Tapering) תוכנית רכישות האג"ח החודשיות. בתום ישיבה בת יומיים של חברי ועדת השוק הפתוח, הפד עשוי לספק הערב (ד') תשובה לשאלה האם הגיע הזמן להוריד את הרגל מהגז. צעד זה מהווה נסיגה מהמדיניות האולטרה-מרחיבה שנקט הבנק על מנת להתמודד עם משבר הקורונה, כשברקע החשש מאינפלציה דוחק בפד לסיים את התמיכה בשווקים באופן מהיר.

ובכל אופן, לפי מרבית הערכות, הפד עשוי להכריז היום באופן רשמי על מועד תחילת צמצום רכישות האג"ח. הרקע מאחורי קיצוץ הרכישות מיוחס להנחה שהכלכלה כבר לא זקוקה לתמיכה בהיקף כמו זו בהנחה שהתאוששות הכלכלה נעשית באופן עצמאי. שוק העבודה השתפר בקצב מהיר בקיץ והאינפלציה הגיעה לשיא של 13 שנים, מה שמעלה את האפשרות שיש עודף של תמיכה במערכת הפיננסית. פרוטוקול הפד מהישיבה באוגוסט חשף כי רוב מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי האמריקאי כבר הצביעו בעד צמצום תוכנית רכישות האג"ח עד סוף השנה, בהנחה שהנתונים מהכלכלה ימשיכו להצביע על התאוששות הפעילות הכלכלית. מה קרה מאז?

ההשפעה האפשרית של נגיף הדלתא על הצמיחה, הסימנים להאטה בקצב הצמיחה ודוח התעסוקה האחרון, שהיה נמוך משמעותית מהציפיות, מעלים את האפשרות שצמצום המדיניות איננו נחוץ כרגע, במיוחד שהפד נותן את הדגש לנתוני התעסוקה יותר מאשר לנתוני האינפלציה שלדעתו הינה זמנית בלבד.

"נתוני האינפלציה בחודשיים האחרונים היוו בהחלט חדשות טובות מבחינת הפד, והפחיתו את הלחץ מפני תרחיש שבו סביבת האינפלציה תדחוק בפד לבצע נסיגה מהירה של תוכנית הרכישות", מסביר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.איי. "כמו כן, נתוני המכירות הקמעונאיות שהפתיעו כלפי מעלה, הפיגו במידת מה את החשש מפני השפעות ממתנות משמעותיות יותר של העלייה בתחלואה על הפעילות". גוזלן מעריך כי התפתחות זו לצד מצב בתחלואה בארה"ב ודו"ח התעסוקה החלש מהצפוי לחודש אוגוסט, לא יאפשרו לפד לאותת על צמצום הרכישות בהחלטה הערב אלא בזו שבתחילת נובמבר.

הפד רוכש כיום נכסים בשווי 120 מיליארד דולר מדי חודש - 80 מיליארד דולר בניירות ערך באוצר ו-40 מיליארד דולר בניירות ערך בגיבוי משכנתאות. נזכיר כי באירופה הבנק המרכזי (ECB) בהחלטת הריבית האחרונה הודיע על הפחתת קצב הרכישות במסגרת התוכנית שהושקה בעקבות המשבר (PEPP) בהיקף של 1.85 טריליון אירו. תוכנית הרכישות "הרגילה" (APP) שמלווה את ה-ECB מאז סוף 2014, ממשיכה בשלה, בקצב רכישות של 20 מיליארד אירו לחודש. מה עשוי להיות היקף הצמצום של הפד? "בהנחה ואכן הפד מכוון לסיים את מהלך צמצום הרכישות סביב אמצע 2022, נגזר קצב צמצום חודשי של 15-20 מיליארד דולר", אמר גוזלן.

אפשר לומר שהבנקים המרכזיים הכינו בזהירות את המשקיעים למצב של צמצום המדיניות, כך שהפוקוס עובר לסיפור של הריבית הנמוכה. עולה השאלה איך הפד יתייחס לריבית שאותה הבטיח להשאיר ברמה נמוכה למשך זמן מה. לדברי אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, "האתגר מבחינת היו"ר פאוול יהיה לנתק את הקשר בין צמצום רכישות האג"ח לבין עיתוי העלאת הריבית, אותה הבטיח לא פעם להותיר נמוכה למשך זמן ממושך. אך יתכן שמי שיסנדל אותו היום יהיו דווקא חבריו בפד, אם רובם יתחילו לצפות בסקר התחזיות הרבעוני (ה- Dot's) העלאת ריבית כבר ב-2022. אזכיר שבסקר הקודם, ביוני, 7 מבין 15 החברים כבר חזו העלאה ב-2022, כך שמספיק שרק אחד שינה את דעתו כדי להטות את הכף ל-2022. איך פאוול יצא מסינדול כזה".