היזם שעף קרוב מדי לשמש, והפך לאיום על הממשל הסיני

היזם צ'נג ווי הצליח להפוך את האפליקציות ההסעות שהקים דידי לשולטת בשוק הסיני ואף לדחוק את אובר מחוץ למדינה • עם זאת, הוא לקח הימור לא נכון ונקלע עם הרגולטורים הסינים לעימות חזיתי, ממנו החברה עשויה להתקשות להתאושש

מייסד דידי, צ'נג ווי / צילום: Reuters, Oriental Image
מייסד דידי, צ'נג ווי / צילום: Reuters, Oriental Image

שינוי מדיניות של המפלגה הקומוניסטית של סין, שחוששת מעליית כוחן של חברות הטכנולוגיה הפרטיות, הביאה לעימות מול ענקית ההסעות "דידי" (Didi) - ולקריסה כמעט סופית שלה.

דידי היא למעשה "אובר" הסינית - היא מספקת פלטפורמה שמקשרת בין מי שמחפש נהג לבין נהגים שמחפשים נוסעים. בסין, דידי הפכה לחברת ענק ששלטה בשלב מסוים ב-90% מהשוק, נישלה ממנו את אובר והתעצמה עד כדי כך שהמפלגה הקומוניסטית שמה עליה עין, ומשם כבר התחילה ההתרסקות.

מי שפיתח את אפליקציית ההסעות הזאת הוא צ'נג ווי, בן ה-38, היזם הצעיר ביותר שעומד היום בראש אחת ממעצמות הטכנולוגיה הגדולות בסין. בתשע השנים האחרונות, מאז שהשיק את דידי, הוא הצליח לבלום כל מתחרה שצץ מולו בשוק, ורק ברבעון הראשון של השנה האחרונה הצטרפו אל האפליקציה 160 מיליון משתמשים פעילים בסין בלבד - כמעט פי 2 מכל המשתמשים של אובר ברחבי העולם.

נהג בבייג'ינג' משתמש באפליקציית הנסיעות של דידי / צילום: Reuters, Tingshu Wang
 נהג בבייג'ינג' משתמש באפליקציית הנסיעות של דידי / צילום: Reuters, Tingshu Wang

שלטה ב-90% מהשוק הסיני

לפני שצ'נג ברא את דידי בשנת 2012, הוא היה מנהל מכירות בעליבאבא, ענקית הסחר הדיגיטלי. הוא התחיל שם כאיש מכירות מהשורה, בשכר של 200 דולר בחודש, עד שהפך למנהל האזורי הצעיר ביותר של החברה. צ'נג סיפר שדידי נולדה מתוך חוויה מדכאת באחת מנסיעות העסקים השגרתיות שלו, כשעמד בסערה, מחפש מונית במשך שעות ארוכות. הסבל שחווה גרם לו לחשוב איך אפשר לתקן את המצב הזה.

וככה נבראה דידי - צ'נג השקיע כ-15 אלף דולר מכספו, ונעזר בעוד השקעה של 110 אלף דולר ממשקיע פרטי. נתח החברה של אותו משקיע, היה שווה מיליארד דולר כשדידי הונפקה בבורסת ניו יורק ביוני 2021.

דידי צמחה למספרים המדהימים האלה בזכות פעילות מדויקת בשטח האפור של הרגולציה הסינית: ענף המוניות בסין נמצא בפיקוח ריכוזי לגמרי, ללא קשר לכוחות השוק עצמם. מוניות זמינות היו תמיד במחסור, משום שבעלי המוניות פעלו כל הזמן להגביל את כמות הרישיונות המאושרים על ידי השלטון המרכזי, בכדי לצמצם את התחרות בענף. דידי חיברה בין הנוסעים לבין בעלי מכוניות שביקשו להסיע אותם, שלא נדרשו לרישיונות יקרים באישור רגולטורי, כמו בעלי המוניות המסורתיות.

אבל הפריצה הגדולה של דידי הגיעה במחצית 2016, כשהממשלה עיצבה מחדש את חוקי ההסעה העירוניים בסין, והתירה הזמנת שירותי נסיעות דרך הרשת. אז כבר לא נדרשה יותר פעילות מתחכמת בשטח האפור, ואז גם דידי רכשה מיד את "אובר-סין", והפכה למפלצת של ממש. בתוך שנתיים היא שלטה כבר ב-90% משוק ההסעות בסין, והתרחבה גם לאוסטרליה, לברזיל ולמקסיקו.

הממשל הסיני התנגד להנפקה בניו יורק

הדהירה של צ'נג על המפלצת שהוא ברא עשויה להיתקל במהמורה קשה. זאת לאחר שהממשל הסיני מנסה לרסן את ההתפרצות של יזמות טכנולוגית פרטית שפורחת במדינה בשל החשש מפני עודף הכוח שנצבר אצלן. דידי הפכה לאחד היעדים המרכזיים של הרגולטורים הסינים, אך צ'נג החליט לאתגר את השלטון, שקרא לקבוצות הטכנולוגיה הגדולות ליישר קו עם סדרי העדיפויות של הממשלה.

ביוני האחרון,  צ'נג הנפיק ביוני האחרון את דידי למסחר בניו יורק וגייס 4.4 מיליארד דולר. זאת למרות שהיו עדויות לכך שהשלטון הסיני לא מרוצה מההחלטה. ב"בלומברג" פורסם כי הרוגולטורים הסינים היו מודאגים מאבטחת המידע בחברה וביקשו שדידי תדחה את ההנפקה. 

צ'נג ובכירים נוספים בחברה ניסו לשמור על פרופיל נמוך בעת ההנפקה, שהתקיימה בערב חגיגות 100 השנים לקיומה של המפלגה הקומוניסטית. צ'נג לא צלצל בפעמון המסחר ואפילו לא שידר את תחילת המסחר בניו יורק בחשבונות החברה ברשתות החברתיות.

אך ההנפקה לא חמקה מעיני המפלגה, וכמה ימים אחריה הגיעה התגובה הממשלתית. היה ברור שהיא תגיע, רק כדי להוכיח ששום קבוצה סינית לא יכולה לאתגר בגלוי את המפלגה הקומוניסטית. משרד הסייבר בסין החליט לחסום את דידי מכל מחנויות האפליקציה בסין, ובכך למנוע ממנה לצבור מינויים חדשים. משרד הסייבר האשים אז את דידי באיסוף ובטיפול לא חוקי בנתוני המשתמשים שלה, במיקומים שלהם עצמם, כמו גם במסלולים שמציגים מידע רגיש על מערכת התחבורה הסינית.

החסימה פגעה באופן מיידי בהערכות הצמיחה העתידיות של החברה, רק משום שהיא פינתה דרך למתחרים חדשים, שדוכאו עד עכשיו על ידי המדיניות האגרסיבית של צ'נג, לצבור משתמשים חדשים. דידי אמנם מתעקשת שגם עכשיו הפעילות השגרתית שלה נמשכת, אך מאות אפליקציות דומות שמתחרות בה צצו בחנויות הדיגיטליות ומפתות את הלקוחות החדשים בהנחות גדולות. "מיטואן", למשל, היריבה הוותיקה ביותר של דידי, העלתה מחדש את האפליקציה שלה לרשת, הציעה קופונים להנחה למשתמשים חדשים, ופטרה נהגים חדשים מעמלות במשך שבוע.

והתוצאה כבר נראית היטב על המניה: מהרגע שהרגולטורים מבייג'ינג פתחו בחקירה נגד דידי, צנחה המניה ביותר מ-40%, ומחקה 34 מיליארד דולר משווי השוק שלה.