היום הראשון לרפורמת מעבר בנק בקליק עבר ללא תקלות - וגם כמעט ללא מעברים

בבנק ישראל מציינים כי אף אחד מהבנקים לא הערים קשיים על לקוחותיו לעזוב אותו, וכי לא התקבלו תלונות על מימוש התהליך • בבנקים מדווחים על התעניינות, אך מסבירים כי המבחן האמיתי יהיה אחרי החגים

הבנקים בישראל. מעכשיו אפשר לעבור בנק בקליק / צילום: איל יצהר
הבנקים בישראל. מעכשיו אפשר לעבור בנק בקליק / צילום: איל יצהר

אחרי שלוש שנים של הכנות, רפורמת המעבר המהיר בין הבנקים יצאה אתמול (ד') לדרכה. בבנקים ובבנק ישראל מדווחים כי היום הראשון של הרפורמה - שנועדה לאפשר ללקוחות להעביר את החשבונות שלהם מבנק לבנק בתוך שבעה ימים, ללא עלות וללא צורך להגיע לסניף - עבר ללא תקלות.

בבנק ישראל מציינים כי לבנק לא הגיעו תלונות של לקוחות או של בנקים על התהליך. עוד אומרים בבנק ישראל כי מבדיקות שביצעו בבנק לא נמצא כי הבנקים מערימים קשיים על לקוחות לנייד מהם את החשבונות, וכי כל הבנקים רתומים ומחויבים לתהליך, המהווה עבורם הזדמנות למשוך אליהם לקוחות חדשים. גם בבנקים עצמם מדווחים על תהליך תקין.

מבדיקת גלובס עולה כי ביום הראשון שלאחר יציאתה של הרפורמה לדרך עשרות בודדות מבין לקוחות כל אחד מהבנקים הגיעו לסניפים או פנו באמצעות אתרי האינטרנט של הבנקים על-מנת לנייד את חשבונותיהם. בבנקים מייחסים את מספר הפונים הנמוך יחסית לתקופת החגים, הנחשבת באופן מסורתי לרגועה יותר מבחינת הפעילות הבנקאית.

נציין כי לפי שעה לכל בנק יש מידע רק על הפניות שנעשו אליו, ורק ביום שישי, לכל המוקדם, יתקבלו מהמערכת המרכזית וממערכות הבנקים נתונים לגבי מספר הלקוחות שביקשו לעזוב אותם. 

שירות "עקוב אחריי" 

היכולת לעקוב אחר מעבר הלקוחות בין הבנקים מתאפשרת הודות למערכת חדשה שפותחה במשך יותר משלוש שנים על-ידי המערכת הבנקאית, בין היתר באמצעות מס"ב כגורם המרכז של הפרויקט. המערכת תאפשר להעביר מבנק לבנק את מרבית חשבונות העו"ש (עובר ושב) למשקי הבית, אך לא תאפשר להעביר חשבונות תאגיד או חשבונות שקיימת לגביהם מורכבות או מניעה משפטית, כגון חשבונות מעוקלים, חשבונות נאמנות, חשבונות המנוהלים על-ידי אפוטרופוס וכדומה.

לאחר העברת הפעילות וסגירה אוטומטית של החשבון בבנק הישן, ככל שלא נותרה בו פעילות נוספת, החיובים והזיכויים שיגיעו לחשבון הישן יעברו אוטומטית לחשבון החדש (שירות "עקוב אחריי"). בין הפעולות שיעברו אוטומטית נמצאים יתרות זכות וחובה בשקלים ובמט"ח, הרשאות לחיוב חשבון עו"ש, הוראות קבע, צ'קים, ניירות ערך (ישראליים וזרים) הניתנים להעברה והרשאות לחיוב בכרטיס חיוב בנקאי וחוץ-בנקאי.

לעומת פעולות אלה, פעולות שלא יועברו באופן אוטומטי כוללות הלוואות ואשראי (כולל משכנתאות), פיקדונות ותוכניות חיסכון, ניירות ערך שאינם ניתנים להעברה וכספות ומוצרים פיננסיים המשועבדים לטובת הבנק להבטחת אשראי. על-מנת להעביר פעולות אלה לבנק החדש, על הלקוח ועל הבנק הישן להגיע להסכמות באשר לאופן ההתנהלות וההתחשבנות לאחר מועד המעבר. 

ואם הלקוח מתחרט? 

ומה קורה אם הלקוח מתחרט על המעבר? אם הלקוח מחליט לבטל את המעבר בין הבנקים, הוא יכול לעשות זאת עד ליום השישי מהיום בו ביקש לעבור אל הבנק החדש.

אם בוצעה כבר ההעברה, והלקוח רוצה לחזור לבנק הקודם שלו או לעבור לבנק שלישי, עליו לחכות לפחות שלושה חודשים מביצוע המעבר הקודם.