פיגועי המדינה האיסלאמית במזרח אפגניסטן מאתגרים את שלטון הטליבאן

בהתקפות ביום רביעי נהרגו לפחות חמישה אנשים ממחוז ננגארהאר, והן קרו לאחר שבסוף השבוע הותקפו כמה סיורים של הטליבאן

לוחמי טליבאן בקאבול / צילום: Reuters, Oliver Weiken
לוחמי טליבאן בקאבול / צילום: Reuters, Oliver Weiken

סדרת התקפות הותירה לפחות חמישה הרוגים במחוז ננגרהאר במזרח אפגניסטן ביום רביעי, ההתפרצות האחרונה של אלימות באזור שבו הסניף המקומי של ארגון המדינה האיסלאמית מציב אתגר לשליטת הטליבאן במדינה.

חמושים ביצעו לפחות שתי הפצצות ומתקפת ירי ביום רביעי בג'לאלבאד, הבירה של מחוז ננגרהאר. בהתקפת הירי, לפחות שני לוחמים של הטליבאן ואזרח אחד נהרגו, כך אומרים תושבי המקום. ארגון המדינה האיסלאמית במחוז חורסאן, הידוע גם בראשי התיבות שלו באנגלית IKSP, לקח אחריות על ההתקפות.

שפיכות הדמים בג'לאלבאד ביום רביעי קרתה לאחר שבסוף השבוע היו התקפות של מטענים מאולתרים נגד סיורים של טליבאן שהותירו כמה לוחמים הרוגים בעיר. הארגון לקח אחריות גם על פיגועים אלה, נגד מה שכינה "המיליציה הכופרת של טליבאן".

בזמן שגם הטליבאן וגם ISKP רוצים להשית חוקים איסלאמיים נוקשים על אפגניסטן, בין שתי הקבוצות קיימות מחלוקות פוליטיות ודתיות עמוקות, והן נלחמו זו בזו מאז שהוקם הסניף המקומי של המדינה האיסלאמית ב־2015.

בטליבאן אומרים שרוצים לקיים יחסי ידידות עם כל המדינות, כולל ארה"ב, וזה עתה מינו שגריר לאו"ם. במדינה האיסלאמית לא מכירים ברעיון המודרני של מדינה ורוצים לכבוש את העולם כולו.

בטליבאן גם מקיימים את הוראות האיסלאם על פי הזרם החנאפי של האיסלאם הסוני שהוא פחות מחמיר, ורבים מהלוחמים מקיימים גם מנהגים סופיים. במדינה האיסלאמית, לעומת זאת, מחזיקים באמונות סלאפיות קיצוניות שהיכו שורש בכמה מקומות במזרח המדינה, כמו ננגרהאר, כתוצאה מהפצת הזרם הזה על ידי ג'יהאדיסטים ערבים בשנות ה־80 וה־90.

מחוזות אפגניים אחרים שיש בהם נוכחות IKSP גדולה הם קונאר, שיש בה אוכלוסייה סלאפית גדולה, וג'וזג'אן. הארגון, המוכר גם כדאע"ש־ק', הוציא לפועל פיגועים גם בפקיסטן השכנה. הארגון מורכב ברובו מחמושים אפגנים ופקיסטנים שפרשו מהטליבאן ומקבוצות ג'יהאד אחרות בגלל שלא היו קיצוניות מספיק לטעמם.

בעוד שהטליבאן הציע חנינה לחברי כוחות הביטחון של הרפובליקה האפגנית שנפלה, הם לא מרחמים על אנשי IKSP כלל וכלל. שעות בודדות לאחר ההשתלטות על קאבול ב־15 באוגוסט, הוציא להורג הטליבאן את אחד ממנהיגי הארגון, אבו עומאר חורסאני.

הטליבאן מכחיש קשר למותם של אנשי דת

שני אנשי דת החשודים בקשרים קרובים ל־IKSP, אבו עוביידולה מוטאוואקיל ומומחד נבי מוחמדי, נמצאו מתים בקאבול מוקדם יותר החודש. הטליבאן הכחיש האשמות שהוא אחראי להריגתם.

ארגון IKSP מושרש עמוק בננגרהאר והיו לו אלפי לוחמים ותומכים במחוז, כך אמר עבדול סעיד, מומחה על קבוצות קיצוניות באפגניסטן ובפקיסטן. "אם הטליבאן לא יקבל את הסלאפיסטים המקומיים בננגרהאר לשורותיו ולא יספק להם חופש דת, הוא עלול לחזק את האיום מצד המדינה האיסלאמית, סניף חורסאן במדינה גם מעבר לננגרהאר", אמר.

בשנים האחרונות,IKSP התמקד בפגיעה במיעוט השיעי חזארה, והוציא לפועל שורת פיגועים נגד בתי ספר ומסגדים של המיעוט הזה בקאבול. בקבוצת הטרור לקחו אחריות גם על פיגוע ההתאבדות מחודש שעבר שנהרגו בו 13 אמריקאים וכ־200 אפגנים שביקשו לברוח מהמדינה בשערי שדה התעופה של קאבול. מתקפת רחפן אמריקאית שקרתה אחר כך ונועדה למנוע פיגוע נוסף של IKSP נגד שדה התעופה, הרגה בטעות 10 אזרחים, כולל שבעה ילדים, כך הודיע הפנטגון מוקדם יותר החודש.

רשויות הטליבאן בקאבול היו עקביות בהתייחסות מצמצמת לאיום מצד IKSP. "הנוכחות האמריקאית באפגניסטן נתנה תירוץ טוב לקבוצות חמושות שונות לפעול במדינה. כעת שאמריקה עזבה ואפגניסטן עצמאית ויש לה מערכת איסלאמית, אין לאף אחד תירוץ להמשיך להילחם", כך אמר אנאמולה סמנגאני, דובר של טליבאן ולשעבר מפקד צבאי של הארגון במחוז סמנגאן הצפוני. ארה"ב והממשלה האפגנית לשעבר עזרו ל־ISKP כדרך לפגוע בטליבאן, הוא טען, וחזר בכך על דעה נפוצה בקרב לוחמי הטליבאן. הממשלה של אשראף ראני שסולקה מהשלטון מכחישה את ההאשמה הזו.

"אין סכנה מצד דאע"ש", אמר ביום רביעי שרולה בדרי, מפקד בטליבאן שכיום אחראי על תחנת המשטרה ברובע ה־12 של קאבול, ממזרח לעיר. "אנשים מודיעים לנו על פעולותיהם. אין להם שורשים באוכלוסייה, אז הם לא ישרדו".

הממשלה החדשה של טליבאן הסירה בימים האחרונים את המושלים של ננגרהאר וקונאר שזה עתה מונו, והצביעה על אי שביעות רצון לגבי הידרדרות המצב הביטחוני שם. תומכיו של מושל קונאר לשעבר אוסמן טוראבי יצאו לרחובות בבירה המחוזית ביום רביעי ודרשו שיוחזר לתפקידו.