פורטנייט לא תוחזר בקרוב לחנות האפליקציות של אפל

גוגל ואפל הסירו את פורטנייט מחנויות האפליקציות לאחר ש-Epic פיתחה מערכת משלה לביצוע רכישות בגרסה הסלולרית • אלא שבית המשפט בארה"ב הוציא צו הקובע כי אפל לא תהיה רשאית לאסור על מפתחים לספק קישורים לתשלום על מוצרים ושירותים מחוץ לאפליקציות

מתוך המשחק פורטנייט / צילום: Shutterstock
מתוך המשחק פורטנייט / צילום: Shutterstock

אפליקציית המשחקים פורטנייט, של ענקית הגיימינג Epic Games, לא תוחזר בקרוב לחנות האפליקציות של אפל, App Store, כך על פי מיילים שפורסמו בחשבון הטוויטר של מנכ"ל Epic טים סוויני ובבלוג החברה.

חשבון המפתחים של Epic הושעה מחנות האפליקציות של אפל כתוצאה מהפרות מכוונות של כללי ה-App Store באוגוסט 2020. הענקיות, גוגל ואפל, הסירו את פורטנייט מחנויות האפליקציות לאחר ש-Epic פיתחה מערכת משלה לביצוע רכישות בגרסה הסלולרית, כדי להימנע מהעמלות הגבוהות של אפל וגוגל על רכישות בתוך האפליקציות.

ההפרות האלו הגיעו ממש לבית המשפט, ומוקדם יותר החודש, השופטת בתיק - איבון גונזלס רוג'רס, פסקה בתיק. אפל זכתה בתשעה מתוך עשרה סעיפים במשפט, אך בסעיף אחד אולצה לשנות את הפרקטיקה שלה. השופטת הוציאה צו הקובע כי אפל לא תהיה רשאית לאסור על מפתחים לספק קישורים או הפניות עבור משתמשים על מנת לשלם על מוצרים ושירותים מחוץ לאפליקציות. השינוי ייכנס לתוקפו בחודש דצמבר.

על פי החלטת השופטת, אפל "מסתירה מידע קריטי מהצרכנים ומגבילה את בחירת הצרכן שלא כדין. בשילוב עם הפרות ההגבלים העסקיים מצד אפל, השיטות של אפל אינן תחרותיות ונדרש פתרון ברמה הארצית לביטול הוראות אלה", כך רוג'רס. עם זאת, קבעה רוג'רס שאפל אינה מונופול וכי "הצלחה אינה דבר שנוגד את החוק".

אבל מתוך פסק הדין לא ברור מה המצב של האפליקציה עצמה, פורטנייט. מצד אחד השופטת לא חייבה את אפל להחזיר את האפליקציה לחנות, ומצד שני אפל לא הראתה סימנים שהיא מתכננת לעשות את זה. כעת, על פי מיילים שפירסם מנכ"ל Epic, טים סוויני, נראה כי לא סביר שאפל תחזיר את האפליקציות השונות של Epic בעתיד הנראה לעין. באחד המכתבים שפורסמו, אפל מודיעה ל-Epic שהיא לא תשיב מחדש את חשבון המפתחים של החברה עד שייפתרו כל הערעורים בבית המשפט, תהליך שיכול להימשך שנים.

"אפל הפעילה את שיקול הדעת שלה שלא להחזיר את חשבון המפתחים של אפיק בשלב הזה. יתרה על כך, אפל לא תשקול כל בקשה נוספת להחזרה עד שפסק הדין של בית המשפט המחוזי יהפוך לסופי ולא יהיה ניתן לערעור", נכתב על ידי עורכי הדין של אפל. ההודעה מציינת שהשופטת גונזלס רוג'רס יכולה להחליט שאפל יכולה לסיים את כל החשבונות שקשורים לאפיק.

נזכיר - על פי הפסיקה, אפיק תצטרך לשלם לאפל פיצויים על הפרת חוזה ובית המשפט לא תחייב את אפל להחזיר את פורטנייט לחנות. החברה תשלם לאפל 30% מכל ההכנסות שאספה מפורטנייט במכשירי iPhone ו-iPad באמצעות תשלומים ישירים. עוד עקצה רוג'רס את אפל ואמרה: "נראה כי רק הליכים משפטיים גורמים לאפל לבחון מחדש תמחור ולהוריד מחירים". אפיק כאמור ערערה על ההחלטה של בית המשפט.

בציוץ בטוויטר כתב סוויני כי אפל למעשה שיקרה. הוא טוען כי הסירוב של אפל להחזיר את האפליקציה מהווה בגידה מההתחייבות הקודמת שלה להשיב מחדש את Epic, אחרי שהחברה הסכימה לציית לכללי ה-App Store. "אפל הקדישה שנה כדי לספר לעולם, לבית המשפט ולעיתונות שהם "יקבלו בברכה את חזרתו של אפיק לחנות האפליקציות אם יסכימו לשחק לפי הכללים כמו כולם". Epic הסכימו, ועכשיו אפל חזרה להשתמש לרעה בכוח המונופול שלה על יותר ממיליארד משתמשים", צייץ בטוויטר.

אפל לא הגיבה על הציוצים של סוויני.