מנכ"לי חברות התעופה בפנייה לבנט: "לא נוכל לשרוד ללא סיוע ממשלתי"

מנכ"ל אל על אביגל שורק, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ומנכ"ל ארקיע גדי טפר פנו לרה"מ בבקשה להעמיד לחברות התעופה מתווה סיוע חדש • בין הבקשות: מענקים במקום הלוואות, גיבוש מתווה לכניסת תיירים מחוסנים לישראל והקמת קרן לפיצוי הנוסעים שטיסתם בוטלה

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, מנכ"ל אל על אביגל שורק ומנכ"ל ארקיע גדי טפר / צילום: איל יצהר, עידן גרוס ועופר חג'ב
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, מנכ"ל אל על אביגל שורק ומנכ"ל ארקיע גדי טפר / צילום: איל יצהר, עידן גרוס ועופר חג'ב

מנכ"לי שלוש חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע, פנו לראש הממשלה נפתלי בנט: "החברות לא יוכלו לשרוד את המשבר ללא סיוע ממשלתי".

לדברי מנכ"ל אל על אביגל שורק, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ומנכ"ל ארקיע גדי טפר, "החברות פעלו על-מנת להתאים את עצמן ולצמצם את פעילותן מתוך מטרה להפחית את העלויות התפעוליות, אולם גם בעת הזו ענף התעופה הישראלי ניצב בפני מדרון חלקלק".

בקשת מנהלי החברות היא לקיים דיון נרחב בהובלת ראש הממשלה, במסגרתו ייבחנו שורה של צעדים שיסייעו לחברות התעופה לצאת מהמשבר, לרבות פיצוי, פתיחת התיירות והסדרת הענף.

השלושה מזכירים את התמיכה הממשלתית שהעניקו מדינות אחרות לחברות התעופה הפועלת בקרבן: "הדבר לא רק מבטיח מדיניות ראויה אלא גם מציב את החברות הישראליות מול קושי הולך וגובר להתמודד מול החברות הזרות הפועלות בישראל ואשר נהנות מתמיכת ממשלותיהן".

עוד מציינים השלושה כי חברות התעופה הזרות זוכות להקלות רגולטוריות שגם החברות הישראליות דורשות לקבל, ובעיקר דורשות את התערבותו של ראש הממשלה במשבר.

נזכיר כי חברות התעופה מנהלות שיח מול משרד האוצר לכל אורך תקופת המשבר. עם הטלת המגבלות שפגעו בפעילות התעופתית (חובת בידוד לכלל הנוחתים ממרבית המדינות בחודש הקיץ), פנו שלוש החברות לאוצר בבקשה לקבל פיצוי. טענתן היא שהפגיעה בפעילותן לא נובעת מהחלטות שבשליטתן, אלא מהחלטות שהתקבלו על-ידי המדינה, ועל כן הן זכאיות לפיצוי.

במשרד האוצר הציעו לחברות מתווה סיוע באמצעות הלוואת בלון לתקופה של שלוש שנים, ומנגד בעלי השליטה יידרשו להזרים סכום זהה: האוצר הציע לאל על עד 50 מיליון דולר, ולישראייר ולארקיע 7 מיליון דולר לכל אחת. המשמעות היא הלוואה נוספת, כאשר בתום התקופה יידרשו החברות לפדות את ההלוואה, או שהמדינה תקבל לידיה מניות רדומות בחברות (בשיעור של עד 24%).

אלא שהחברות דורשות פיצוי ולא הלוואה. במכתב ששיגר מנכ"ל אל על אביגל שורק למנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב הוא דורש כי האוצר יפצה את אל על בסכום של 100 מיליון דולר, לשיטתו כפי שנתמכו עסקים בענפים אחרים.

מבקשות פיצוי על החלטות הממשלה

כעת מבקשים מנהלי החברות את התערבותו של ראש הממשלה בכדי לדון בהצעות קונקרטיות שגיבשו ובצעדים שעל הממשלה לנקוט, "על-מנת להבטיח את המשך קיומה של התעופה הישראלית".

ראשית הם מבקשים לקבל פיצוי בגין הפסדים שנגרמו כתוצאה מהחלטות ממשלה "אשר הביאו לצמצום משמעותי בהיקף הביקוש לטיסות". עוד הם מבקשים לקיום דיון במתווה שהוצע על-ידי משרד האוצר, "המחייב השקעות בעלים ודרישות מכבידות שונות שלא נדרשו מחברות הפועלות בענפי משק אחרים". בין הדרישות נמצאת למשל דרישת האוצר מאל על למכור חלק משמעותי ממועדון הנוסע המתמיד שלה.

החברות מבקשות כי יגובש מתווה ניהול סיכונים בנתב"ג תוך צמצום דרישות שאינן הכרחיות (חובת בידוד לילדים ולמחוסנים למשל) ומיקוד הדרישות באופן הממזער את הסיכון ליבוא תחלואה. החברות מבקשות לדון בתקצוב אבטחת הטיסות ליעדים שנפתחו בעקבות הסכמי אברהם והכוונה היא לבחריין, משם בשלב ראשון תפעיל טיסות רק חברות התעופה הלאומית של בחריין, גאלף אייר.

בנוסף מבקשים מנהלי החברות לדון בהקמת קרן לפיצוי הנוסעים שטיסתם בוטלה ולמימון מערך הבדיקות בארץ ובעולם, מציאת פתרון לחל"ת לעובדי הענף, תיקון אפליה בהסכמי תעופה (למשל באשר לאיסור של החברות הישראליות להפעיל טיסות לטורקיה) וגיבוש מתווה לכניסת תיירים מחוסנים לישראל.