תנובה | בלעדי

דירקטוריון תנובה דחה את ההצעה להדיח את היו"ר חיים גבריאלי

לגלובס נודע כי הדירקטוריון הסתמך על חוות-דעת חיצוניות של ד"ר אורית קמיר ושל פרופ' עומרי ידלין, שאשררו את הקביעה כי לא התקיימה עבירה ע"י גבריאלי, וכי אין עילה חוקית להדחתו • ארגוני הקיבוצים: "עוד פרק אומלל בניהול הבעייתי של תנובה תחת עידן גבריאלי-סין" • ברייט פוד: "ההחלטה התקבלה כדין, טענות הקיבוצים מסולפות"

חיים גבריאלי, יו"ר תנובה. לא יודח / צילום: אוריה תדמור
חיים גבריאלי, יו"ר תנובה. לא יודח / צילום: אוריה תדמור

דירקטוריון תנובה החליט היום (ה') לדחות את הצעת נציגי הדירקטוריון מטעם ארגוני הקיבוצים להדיח את יו"ר תנובה חיים גבריאלי.

לגלובס נודע כי הדירקטוריון הסתמך על חוות-דעת חיצוניות של ד"ר אורית קמיר ושל פרופ' עומרי ידלין, שאשררו את הקביעה כי לא התקיימה עבירה על-ידי גבריאלי, וכי אין עילה חוקית להדחתו. נציגי הרוב בדירקטוריון הביעו הערכה לתרומתו של גבריאלי לחברה. 

הקיבוצים: "החלטה לא חוקית" 

מארגוני הקיבוצים נמסר בתגובה להחלטת דירקטוריון תנובה כי "החלטת נציגי ברייט פוד הסינית לדחות את מסקנות השופטת שבחנה את התנהגותו החמורה של חיים גבריאלי, יו"ר החברה, היא עוד פרק אומלל בניהול הבעייתי והספק-חוקי של תנובה תחת עידן גבריאלי-סין. ההחלטה לדחות את המסקנות החד-משמעיות של השופטת הבודקת באה לאחר מסכת של פעולות לשיבוש החקירה ומסקנותיה, תוך רמיסת הייעוץ המשפטי של תנובה, כללי המינהל התקין, החוק הישראלי והקוד האתי של החברה. בכך הפכו ברייט פוד לשותפים בפועל לפגיעה החמורה בחברה, תוך רמיסת החובות החוקיות של נושאי המשרה מטעמם בחברה.

"בכוונת בעלי מניות המיעוט לממש את זכויותיהם החוקיות ולוודא שתנובה תחזור לפסים של התנהלות תקינה, בהתאם לחוק ועל-פי הנורמות המאפיינות חברות ישראליות וערכים מתקדמים של יושרה, שקיפות, כיבוד החוק, מתן כבוד לזולת ודרך ארץ. לפיכך, החלטת דירקטוריון תנובה, בהתאם לרוב האוטומטי של בעלי המניות הסינים, אינה חוקית".

עם זאת, יש לציין כי בניגוד לתגובת ארגוני הקיבוצים, השופטת הבודקת לא המליצה על הדחת גבריאלי. 

פנייה לבית המשפט  

לאחרונה, הדירקטורים מטעם ארגוני הקיבוצים הסלימו את מאבקם נגד ברייט פוד בניסיונם להדיח את מנכ"ל תנובה חיים גבריאלי מתפקידו, כל זאת כאשר ברקע רצונה של ברייט פוד להנפיק את תנובה בבורסה, נגד רצון ארגוני הקיבוצים.

הדירקטורים מטעם הקיבוצים, גיא רוזן ועמית בן יצחק, הגישו בקשה לבית המשפט הכלכלי בתל אביב נגד גבריאלי ונגד ברייט פוד. בבקשה הם דורשים להצהיר כי גבריאלי הפר את חובת האמונים ואת חובת הזהירות כלפי תנובה, "לרבות בגין ניגוד עניינים והפרות של הקוד האתי של החברה".

יש לציין על נסיבות ההפרה הנטענת הוטל צו איסור פרסום על-ידי בית המשפט, לבקשת אחד המעורבים בפרשה. עוד מבקשים הקיבוצים כי בית המשפט יקבע כי בגין אותה הפרת אמונים גבריאלי אינו כשיר לשמש כדירקטור וממילא אינו כשיר לכהן כיו"ר הדירקטוריון בתנובה, ויש להורות על הפסקת עבודתו בחברה.

עוד מבקשים בקיבוצים להורות כי חברי הדירקטוריון יקבלו לידיהם את הדוח המלא שערכה השופטת בדימוס דינה אפרתי. גם על נסיבות הדוח הוטל צו איסור פרסום. בשלב זה ההליך בבית המשפט הכלכלי מתנהל בדלתיים סגורות. 

ברייט פוד: "ההחלטה התקבלה כדין, טענות הקיבוצים מסולפות" 

מטעם ברייט פוד נמסר בתגובה: "ועד ההנהלה של תנובה קיים דיון מעמיק וממצה של יותר מארבע שעות בדרישת חברי הוועד מטעם הקיבוצים להפסיק את כהונתו של יו"ר תנובה. חברי הוועד בחנו את כלל הנסיבות והשיקולים, לרבות ד"ח הבודקת, חוות-דעת של מומחה לדיני תאגידים, פרופ' עמרי ידלין; וחוות-דעת של מי שהגתה את החוק למניעת הטרדה מינית, ד"ר אורית קמיר. בכלל זה נבחנו גם הישגיה של תנובה בתקופת כהונתו של גבריאלי. בתום הישיבה הוחלט להמשיך את כהונתו של יו"ר תנובה.

"ההחלטה התקבלה כדין, וטענות הקיבוצים (כולל לגבי ההתייחסות לדוח) הן מופרכות ומסולפות. לא היה שיבוש, ולא נרמס דבר.

"למרבה הצער, נציגי הקיבוצים ממשיכים להתנהל באופן בלתי סביר, וקיים חשש ממשי כי הדבר נובע מאינטרסים אישיים. נזכיר כי לאחרונה קבע פרופ' שרון חנס כי נציג הקיבוצים בתנובה, מר גיא רוזן, פועל בניגוד עניינים חמור. גיא רוזן נמנע עד כה מלהשיב לגוף הטענות שהועלו נגדו".