הקמת תחנת הכוח של או.פי.סי בחדרה מגיעה לבוררות בלונדון

הסיבה לבוררות: מחלוקת כספית בין החברה שבשליטת עידן עופר לבין הקבלן המבצע - החברה הספרדית IDOM • עד לפני מספר חודשים התחנה לא הצליחה להגיע לנצילות מיטיבית בשל התמשכות עבודות תפעוליות

תחנת הכוח בחדרה של OPC / צילום: באדיבות החברה
תחנת הכוח בחדרה של OPC / צילום: באדיבות החברה

החברה הספרדית IDOM שבנתה עבור או.פי.סי אנרגיה את תחנת הכוח הפרטית שהיא מפעילה בחדרה, הפעילה את סעיף הבוררות לאור מחלוקת כספית בין הצדדים. זאת לאחר פרק הזמן שהוגדר בחוזה בין הצדדים להתדיינות הישירה. הבוררות תתקיים ב-ICC, מוסד בינלאומי לבוררויות שממוקם בלונדון.

תחנת הכוח בחדרה, שמוכרת כפרויקט חדרה1, ממוקמת ממזרח למפעל נייר חדרה. מדובר בתחנת כוח פרטית בהספק של 144 מגהוואט שעושה שימוש בטכנולוגיה בגז טבעי ובקוגנרציה. הקמת התחנה החלה ב-2016, ולאחר עיכובים בפרויקט תחנת הכוח נפתחה לפעילות מסחרית ביולי 2020, כאשר גם אז היא לא הגיעה לנצילות מקסימלית בשל פעולות תחזוקה שונות שהיה צריך לבצע. למעשה רק ביולי האחרון היא החלה לעבוד בנצילות גבוהה שמקרבת אותה להספק המוצהר. לפי הדוח הכספי לרבעון הראשון של השנה, התחנה סידרה להחברה האם קנון (100%), שבשליטת עידן עופר, הכנסות בהיקף של 54 מיליון שקל - בגין מכירת חשמל וקיטור לנייר חדרה וללקוחות פרטיים. מנגד עלויות רכישת הגז הטבעי, עלו בשל הפעלת התחנה בכ-15 מיליון שקל.

לאור העיכובים בהפעלת התחנה, ומנגד טענות פיצויים של החברה הספרדית חילטה או.פי.סי אנרגיה 14 מיליון דולר מתשלום שהיא הייתה אמורה להעביר ל-IDOM, תוך שהיא מעלה טענות בפניה כי הפיצוי שמגיע לה גבוה מכך (ויכול להגיע לעד 36 מיליון דולר, כך לפי ההסכם בין השתיים). מנגד בחברה הספרדית טוענים כי בשל מרכיבים שונים בהתקשרות הם בכלל זכאים לפיצוי מאו.פי.סי בהיקף של 8 מיליון דולר.

כאמור כעת לאחר שהמחלוקת בין הצדדים הגיעה למבוי סתום, IDOM פתחה בהליך בוררות בלונדון.