אחרי הסערה: בית הנבחרים אישר ברוב מוחץ את מימון כיפת ברזל

הדמוקרטים הפרידו את ההצעה לחדש את מלאי הטילים המיירטים בסיוע של מיליארד דולר מהתקציב הכולל בשל התנגדות האגף הפרוגרסיבי, וזו זכתה בתמיכה גורפת גם מצד הרפובליקנים • ההצעה תעבור לסנאט, ומשם לשולחנו של ביידן • לפיד: "לישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב"

מערכת כיפת ברזל / צילום: Shutterstock, Moshe EINHORN
מערכת כיפת ברזל / צילום: Shutterstock, Moshe EINHORN

בית הנבחרים בוושינגטון אישר את העברת הסיוע המיוחד לישראל ברוב עצום של 420 תומכים 9 מתנגדים ושני נמנעים. נזכיר מדובר במיליארד דולרים שנועדו להצטיידות מחדש של טילי היירוט של כיפת ברזל ורכישת סוללות נוספות בעקבות הידלדלות המלאים במבצע שומר החומות. ההחלטה נדרשת לאישור הסנאט שגם בו הרוב מובטח בשל תמיכת הרפובליקנים, ואחר כך חתימה סופית של הנשיא.

הסיוע המיוחד הובא בהליך מזורז כעת ובנפרד מהחקיקה התקציבית האחרת, לאחר שבדיון באמצע השבוע נאלצו ראשי המפלגה הדמוקרטית להסירו מהצעת תקציב אחרת בשל התנגדות של חברי הקונגרס הפרוגרסיבים, המתנגדים לסיוע הביטחוני לישראל. ההצבעה הנפרדת של הסיוע הביאה לתמיכת הרפובליקנים ולאישור הגורף.

בין המתנגדים הייתה חברת בית הנבחרים ראשידה טאליב שבנאומה אמרה בין השאר כי הסיוע לישראל משמעו סיוע למדינת אפרטהייד, וכי יש להפנות את הסיוע הזה לפלסטינים במקום לישראל ולשבור את מה שכינתה המצור על רצועת עזה.

שגריר ישראל היוצא בארצות הברית גלעד ארגן הגיב: "את הרי יודעת את האמת אבל בוחרת להתעלם ממנה. כיפת ברזל מגינה על ישראל מפני פשעי המלחמה של חמאס, כולל ירי רקטות לעבר אזרחים. ארה"ב הכירה בחמאס כארגון טרור - פעולותיך עוזרות להגן על מחבלים מפני מדינה דמוקרטית".

ובישראל נציגי הממשלה מפרסמים הודעות תודה לאמריקנים. ראש הממשלה, נפתלי בנט כתב: "תודה לחברי בית הנבחרים של ארה"ב, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, על התמיכה הסוחפת בישראל והמחויבות לבטחונה. מי שמנסים לאתגר את התמיכה הזאת, קיבלו היום תשובה ניצחת. העם בישראל מודה לעם האמריקני ולנציגיו על הידידות האיתנה".

שר הביטחון, בני גנץ: "בשם מערכת הביטחון, אני מבקש להודות לממשל האמריקאי ולחברי הקונגרס, על האישור לסיוע ההצטיידות של ישראל במיירטי כיפת ברזל, כפי שסיכמתי בביקורי בארצות הברית לאחר מבצע שומר החומות. התמיכה הדו מפלגתית הרחבה בסיוע לישראל בארה"ב, מוכיחה שוב את עומק הברית האסטרטגית והערכית בין המדינות. הסיוע הוא חיוני להגנה על אזרחי ישראל מול ארגוני טרור שיורים על אזרחים ללא הבחנה, וגם מול איומים אזוריים נוספים. אישור ההחלטה הערב והמשך קידומה בסנאט יחזקו את ביטחון ישראל ויציבות האזור".

שר החוץ יאיר לפיד: "האישור מהווה עוד הוכחה שבעבודה מדינית מדויקת אפשר להביא תוצאות, אפילו מהר. אני רוצה לנצל את ההזדמנות להודות למנהיגים משתי המפלגות על תמיכתם בביטחון ישראל. לישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב".

נציין כי מדובר במימוש התחייבות בהסכם - מזכר הבנה בטחוני שנתן נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה לראש הממשלה הקודם נתניהו ב2016. האמריקנים שבו ואישררו את ההתחייבות בביקור גנץ בוושינגטון ביוני ובהמשך הנשיא ביידן שב והתחייב לראש הממשלה בנט בביקור באוגוסט.