תיקי נתניהו: ביהמ"ש אישר את השלמת החקירה של אבי אלקלעי

במסגרת השלמת החקירה שביקשו הסנגורים לבצע על הטלפון ועל המייל של עד התביעה אילן ישועה, מצאה התביעה תכתובות רבות בינו לבין עורך וואלה דאז אבי אלקלעי • הפרקליטות ביקשה לזמן את אלקלעי להשלמת חקירה במשטרה; סנגורי הנאשמים התנגדו, אך ביהמ"ש החליט היום לקבל את עמדת התביעה

מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה בדיון בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר
מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה בדיון בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר

משפט האלפים: בית המשפט המחוזי בירושלים אישר לפרקליטות לערוך השלמת חקירה במשטרה לעד התביעה אבי אלקלעי, שכיהן כעורך אתר וואלה בתקופה הרלוונטית.

במסגרת השלמת החקירה שביקשו הסנגורים לבצע על הטלפון ועל חשבון המייל של עד התביעה אילן ישועה, מצאה התביעה תכתובות רבות בין מנכ"ל אתר וואלה דאז ישועה לעורך דאז אלקלעי.

הפרקליטות ביקשה לזמן את אלקלעי להשלמת חקירה במשטרה, אולם סנגורי הנאשמים התנגדו לכך בחריפות.

היום (א') החליט בית המשפט לקבל את עמדת התביעה ולאשר את עריכת ההשלמה. "לאחר שבחנו את טענות הצדדים, בכתב ובעל-פה, ושקלנו את השיקולים הנוגעים בעניין, אנו סבורים כי לא נפל פגם בהחלטת המאשימה לקיים השלמת חקירה בעניינו של העד אלקלעי, במידה המצדיקה את התערבות בית המשפט".

בהחלטה נכתב כי "אין חולק בדבר חשיבות התכתובות המהוות חומר חקירה רלוונטי שהושג, לבקשת ההגנה, בעקבות החלטת בית המשפט. כמו כן, אין חולק כי בדיון אשר נמצא בראשיתו טרם הוגשו מלא הראיות; לא הוצגו כל התכתובות נושא הבקשה, אלא באופן חלקי במסגרת חקירת העד ישועה, ובית המשפט טרם נחשף לתוכנם המלא". 

לדברי הרכב השופטים, "יכולתו של בית המשפט להעביר תחת שבט ביקורתו את סבירות החלטת המאשימה להורות על השלמת החקירה, ללא שהובאו התכתובות לפניו, היא מוגבלת".

עוד נכתב כי החלטת המאשימה להורות על השלמת חקירתו של אלקלעי, בלבד, ניתנה בגדרי סמכותה, בהתאם לסעיף 61 לחוק... לא שוכנענו כי נפל פגם באיזון שערכה המאשימה לעניין השיקולים הנוגעים בדבר".

לאור זאת קבעו השופטים כי "נחה דעתנו בדבר קיומן של נסיבות חריגות, המצדיקות את השלמת החקירה, אף אם ניתן היה לכאורה לעשות כן בשקידה סבירה טרם הגשת כתב האישום".

‏בית המשפט קבע בסוף החלטתו כי "בסיום ההליך רשאים הנאשמים להשיג על השלמת החקירה וקבילות תוצריה, בהתאם לכללי הפסילה ולטענה המהותית להגנה מן הצדק, טענות אשר שמורות להם וייבחנו, ככל שיועלו, במסגרת הכרעת הדין ולאחר שתועמד לפני בית המשפט התשתית הראייתית במלואה". 

  *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.