היום שאחרי החל"ת: שיעור התעסוקה נמצא בירידה

שיעור האבטלה במחצית השנייה של אוגוסט אומנם עלה ל-5.6%, אך שיעור האבטלה הרחב ירד ל-7.8% • הנתון המדאיג: במחצית השנייה של אוגוסט נוספו 52 אלף איש למספר "הנעדרים זמנית" - לא מצליחים להשתלב חזרה במעגל העבודה

לשכת התעסוקה בראשון לציון / צילום: אביבה גנצר
לשכת התעסוקה בראשון לציון / צילום: אביבה גנצר

נתוני התעסוקה שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) למחצית השנייה של חודש אוגוסט חושפים את המשך ההשלכות על שוק העבודה לאחר ביטול החל"ת ביוני האחרון.

שיעור האבטלה עלה במחצית השנייה של חודש אוגוסט ל-5.6%, לעומת שיעור של 5.3% במחצית הראשונה של החודש. יחד עם זאת, שיעור האבטלה הרחב דווקא ירד ל-7.8% לעומת 8.1% במחצית הראשונה.

מצב זה משקף תהליך שבו ביטול החל"ת מחזיר חלק מהאנשים לשוק העבודה בתור מועסקים ואת חלקם בתור מובטלים. כלומר, אמנם יש פחות אנשים בחל"ת, אבל חלקם איבד את מקום עבודתו והפך למובטל.

מדובר ביותר מ-333 אלף איש שלא משתתפים בשוק העבודה בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה שנבעו מהשלכות משבר הקורונה. מדובר בכ-10,000 איש יותר לעומת המחצית השנייה של חודש יולי.

נזכיר כי על רקע השיבושים שנוצרו בשוק העבודה, באוצר מסתכלים על שיעור התעסוקה כמדד לאבחון מצב השוק. המחצית השנייה של אוגוסט מראה כי שיעור התעסוקה ירד ל-60% לעומת 62% במחצית הראשונה.

הנתון המדאיג מנתוני הלמ"ס קשור למספר הנעדרים זמנית, שכלולים בכוח העבודה ובמספר המועסקים, ואליהם נוספו כ-52 אלף איש לעומת המחצית הראשונה של אוגוסט ל-507.7 אלף איש - דבר המצביע על עובדים שלא מצליחים להשתלב חזרה במעגל התעסוקה. מהם 25.5 אלף איש בשל סיבות הקשורות לקורונה (עסק שנסגר או לא פועל זמנית בשל ההשלכות של הקורונה).