משרד התקשורת פועל להקדים את המכרזים לפריסת סיבים בפריפריה

המרכזים הראשונים של הקרן האוניברסלית לפריסת סיבים, שתסבסד פריסה באזורים לא כלכליים, צפויים להתפרסם כבר בנובמבר • שר התקשורת יועז הנדל יוכל להקצות 15% מכספי הקרן לטובת פריסה באזורים שבהם לא יהיו מתמודדים

פריסת סיבים אופטיים / אילוסטרציה: Shutterstock
פריסת סיבים אופטיים / אילוסטרציה: Shutterstock

הקרן האוניברסלית לפריסת סיבים, שאמורה לסבסד פריסה באזורים לא כלכליים, צפוייה להתחיל לפעול בקרוב. לגלובס נודע כי הצוות הבינמשרדי, המורכב מנציגי משרד התקשורת ונציגי אגף התקציבים באוצר, צפוי לסיים את עבודתו במהלך אוקטובר, והמכרזים הראשונים צפויים להתפרסם כבר בנובמבר.

עבודת הצוות התמקדה בשני נושאים עיקריים. הראשון הוא נוסחת המס שיוטל על חברות התקשורת לצורך מימון הקרן. כזכור, מס בשיעור של חצי אחוז מההכנסות הוטל על כל חברות התקשורת וחלקן אף החלו להפריש סכומים משוערים בדוחות הכספיים. אולם נוסחת המס הסופית טרם נקבעה, וחברות שונות פנו למשרד התקשורת בבקשה לפטור הכנסות מסוימות מחובת המס.

השני הוא אופן בניית המכרזים לאזורים השונים. מסתבר שבקרב חלק מחברי הצוות הבינמשרדי קיים חשש כבד לגבי הצלחת הקרן. אמנם בזק הודיעה שתפרוס בכ-80% מהאזורים, והותירה כ-20% לפריסת הקרן, ואולם נודע כי האזורים שלא נבחרו על ידי בזק מאוד בעייתיים לפריסה, גם כאשר יש מימון ממשלתי נדיב. מרבית אזורי הקרן הם אזורים עם אוכלוסייה ערבית, חלקם באזורי הפזורה הבדואית וחלקם באזורי מחנות הפליטים במזרח ירושלים. מדובר באזורים עם מדד סוציו-אקונומי נמוך ועם אינספור בעיות, החל מבעיות ביטחוניות, העדר הסדרה של שטחים פרטיים וציבוריים וכלה במכת גניבות של כל תשתית תקשורת הנפרסת באזור. האזורים עם האוכלוסייה החרדית מורכבים לא פחות, עם התנגדות חריפה של הציבור והרבנים לפריסת סיבים אופטיים ולגישה לאינטרנט.

בשלב זה לא ברור כיצד יבנו המכרזים באזורים אלו, אבל לא מן הנמנע ששיטת המכרזים תתבסס על מקבץ אזורים, חלקם "קלים" יותר ואחרים מורכבים יותר, כך שלא יישארו אזורים ללא דורש, והזוכה במקבץ יקבל תמהיל אזורים באופן שיאפשר לו לפרוס ולספק שירות בתנאים סבירים בסך הכל.

חשש נוסף הוא מבזבוז של כספי ציבור על ידי פריסת תשתיות על ידי קבלנים קטנים, שיפרסו באמצעות מימון ממשלתי אך יעלמו בהמשך הדרך ויפסיקו לספק שירות שוטף לאזורי הפריסה שקיבלו. כך או כך, מבחנה האמיתי של הקרן צפוי להתממש כבר בחודשים הקרובים, עם פרסום המכרזים הראשונים.

סמכות לייעד חלק מכספי הקרן לאזורים מסוימים

היו רבים שטענו שהטיפול באוזרים הלא כלכליים היה צריך להיעשות בהידברות עם בזק, ומתן הקלות שתמורתן תתחייב החברה לפרוס באותם אזורים, בהם היא ממילא פועלת כבר היום. פקידי משרד התקשורת התנגדו לכך והעדיפו את מסלול המיסוי של חברות התקשורת והקמת הקרן.

אסור להמעיט בחשיבות של המכרזים ונדמה ששר התקשורת יועז הנדל מבין כי אחרי החדירה המוצלחת בסיבים והשיפור המהיר במיקום של ישראל במדד העולמי במהירויות גלישה, אסור למשרד לפשל בהנגשת הסיבים לפריפריה. אם לא יהיו מתמודדים שיכסו את המגזר הערבי, שסובל קשות ממצוקת תשתיות תקשורת, זה יכול לחזור אל משרד התקשורת כבומרנג.

אחד הקלפים שהנדל שומר הוא הקלף שניתן לו להחליט על ניצול 15% מכספי הקרן לטובת פריסה במקומות שהוא יבחר. הוא אמנם לא חייב להחליט לנצל את הסמכות שניתנה לו אבל הוא יכול, אם יראה כי אין מתמודדים באזורים מסוימים, להפנות לשם חלק מתקציב הקרן.