תקציב התשתיות המהפכני של ביידן מנסה לשפץ את ארה"ב המזדקנת

התקציב הראשון של ממשל ביידן מנסה להתמודד עם הזדקנות התשתיות האמריקאיות בעזרת חוק התשתיות, שצפוי לקבל מימון על ידי מיסוי האלפיון העליון • על הפרק: פיילוט מעבורות חשמליות באלסקה, שיפוץ של גשרים ומנהרות ישנות ושימור שמורות טבע

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis

הקונגרס האמריקאי סוער בימים האלה לקראת העימות הגדול בין הדמוקרטים לרפובליקאים סביב התקציב החדש של הנשיא ג'ו ביידן, התקציב הראשון של הממשל שלו. בסיסו של העימות, שמלהיט את וושינגטון בימים אלה, הוא חוק המיליארדרים הפרוגרסיבי והמהפכני, שמנסה לקזז את העושר הקיצוני שנצבר בידי האלפיון העליון ללא מיסוי הוגן, ולהשקיע אותו בצרכים ציבוריים, כמו למשל תשתיות ואקולוגיה.

לא רק מיסוי העשירים כדרך להכניס כסף לקופה הפדרלית הוא רעיון נועז, גם צד ההוצאות של התקציב החדש מציג שאפתנות מהפכנית של הנשיא ביידן לבנות מחדש את ארצות הברית: חוק התשתיות החדש, שמתוקצב בטריליון דולר המכוונים לאתגר את כל סדרי העדיפויות הפדרליים ברחבי המדינה.

ממשל ביידן מבקש להתמודד בפעם הראשונה אחרי עשרות שנים של הזנחה, עם ההזדקנות של כל המערכת התשתיות הציבורית בארצות הברית, שהגיעה עד קריסה של ממש: כבישים, גשרים, מסילות ברזל, קווי רכבת, מעבורות חיוניות, מכרות מזהמים ואפילו שמורות טבע. על ידי חוק התקציב, מבקש ממשל ביידן להניח על סדר היום הציבורי ולטווח ארוך פרויקטים של שימור, שיפוץ ושיקום התשתיות, שאין ביכולתן של המדינות עצמן לממן ללא סיוע פדרלי מסיבי.

רכבות מהירות ושימור שמורות טבע: הפרויקטים שיהנו מהכסף

הדוגמאות לפרויקטים הגדולים המתוכננים במסגרת חוק התשתיות כוללות מדינות רבות: באלסקה, 250 מיליון דולר הוקצו לפיילוט של מעבורת חשמלית, וגם עבור נתיבי תחבורה יבשתיים, כבישים וגשרים, כולל כאלה באזורים הפראיים יותר של היבשת.

מעבורת של שירות המעבורות של אלסקה. השירות יהנה מחוק התשתיות / צילום: Shutterstock
 מעבורת של שירות המעבורות של אלסקה. השירות יהנה מחוק התשתיות / צילום: Shutterstock

בקליפורניה מתוכננת מסילת רכבת מהירה וחשמלית, שתחבר את הערים הגדולות במדינה אל העמק המרכזי וצפויה לעלות 30 מיליארד דולר. בנוסף מתוכננת גם הקמה של רשת תחנות טעינה לרכבים חשמליים בעלות התחלתית של 9 מיליארד דולר.

בקולורדו, ישופצו מנהרות אייזנהאואר ג'ונסון, שנחשבו לפסגת ההנדסה כשנבנו ב-1968, וכיום נמצאות על סף קריסה. בלואיזיאנה מתוכננת מסילת רכבת שתחבר את ניו אורלינס לעיר באטון רוג', ובדרך תעצור בארבע תחנות מרכזיות, וכך תיתן מענה לצורך לפנות את התושבים במצבים של מזג אוויר קיצוני.

מנהרות אייזנהאואר ג'ונסון בקולורדו. נמצאות על סף קריסה / צילום: Shutterstock, RaksyBH
 מנהרות אייזנהאואר ג'ונסון בקולורדו. נמצאות על סף קריסה / צילום: Shutterstock, RaksyBH

במישיגן מתוכנן שיקום של האגמים הגדולים, כולל שימור של שמורות טבע וסביבות מחייה טבעיות של בעלי חיים וצומח וכן שיפור איכות המים, שצפוי לעלות מיליארד דולר. בניו ג'רזי מתוכנן שיפוץ ושיקום הנזק שעשה הוריקן סנדי ב-2012 למנהרות הרכבת התחתית, וכן העברת כל מערך התחבורה הציבורית במדינה לחשמל. פרויקטים נוספים של הקמת מסילות ברזל, שיפוץ גשרים, כינון נתיבי מעברות, בנייה של כבישים ראשיים ופינוי מכרות ומפעלים מזהמים מתוכננים במדינות כמו אורגון, רוד איילנד, וויומינג, וירג'יניה ו-וירג'יניה המערבית.