גרמניה | סיקור שוטף

תחזיות עדכניות בגרמניה: יתרון קל לסוציאל-דמוקרטים בבחירות

עם עדכון התחזיות מסתמן כי הסוציאל-דמוקרטים (SPD), בהובלת אולף שולץ, זכו ל-25.5% מהקולות לעומת 24.5% לשמרנים • עם זאת, שני המועמדים הכריזו על כוונה להקים ממשלה • מרוץ כה צמוד הוא תופעה חסרת-תקדים בעשרות השנים האחרונות בפוליטיקה הגרמנית

הצגת תוצאות המדגמים במטה המפלגה השמרנית / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch
הצגת תוצאות המדגמים במטה המפלגה השמרנית / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

שתי המפלגות הגדולות בגרמניה השיגו תוצאות כמעט זהות בבחירות הכלליות שהתקיימו היום (א'), והשאלה מי המנצחת תוכרע ככל הנראה בספירת קולות האמת ותוצאות ההצבעות בדואר בשעות הקרובות; כך עולה ממדגמים שפורסמו הערב בערוצי התקשורת הגרמנית, עם סגירת הקלפיות.

לפי התחזיות העדכניות של שני הערוצים הציבוריים, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בראשות אולף שולץ זכתה ב-25.5% מקולות הבוחרים, בעוד המפלגה השמרנית ((CDU-CSU), שהמועמד שלה לתפקיד הקאנצלר הוא ארמין לאשט, זכתה ב-24.5% מקולות הבוחרים. מדובר בשיעור התמיכה הנמוך ביותר בתולדותיה. מבחינת מושבים, הפער לטובת הסוציאל-דמוקרטים נע בין חמישה ל-11 נציגים בבונדסטאג הבא.

לפי המדגמים, "הירוקים" קיבלו כ-15% מהקולות (לעומת 9% בבחירות הקודמות). הליברלים (FDP) התחזקו וזכו ב-12%, מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" נחלשה וקיבלה 10% מהקולות ו"די לינקה" מהשמאל עברה בקושי את אחוז החסימה עם 5% מהקולות.

הסוציאל-דמוקרטים העדיפו להתרכז בסקר של ZDF ומזכ"ל המפלגה הכריז בבית וילי ברנדט, מטה המפלגה בברלין: "ה-SPD חזרו לתמונה!". לפי סקר זה יש להם כ-17 מושבים יותר בפרלמנט הקרוב. הסקר של ARD מקנה ל-CDU יתרון של שלושה מושבים. מזכ"ל ה-CDU אמר בראיון כי האפשרות שהמפלגה תהיה זו שתרכיב קואליציה "היא אפשרית".

ארמין לאשט התייצב במטה המפלגה, כאשר מרקל לצדו, ובירך את הנוכחים על ההישג: "זה מצב יוצא דופן, מרוץ ראש בראש. התוצאות של הבחירות טרם ברורות וזה יהיה ערב ארוך". הוא קרא להקמת ממשלה בהובלת האיחוד, ואמר כי מדובר בממשלה ש"תמנע מגרמניה לשבור שמאלה".

מועמד המפלגה הנוצרית-דמוקרטית, ארמין לאשט / צילום: Associated Press, Matthias Schrader
 מועמד המפלגה הנוצרית-דמוקרטית, ארמין לאשט / צילום: Associated Press, Matthias Schrader

גם שולץ הופיע במטה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. הוא הדגיש כי העובדה שהמפלגה התחזקה לעומת הבחירות הקודמות מהווה "הצלחה יוצאת דופן". הוא התייחס אל עצמו בגוף שלישי ואמר כי התוצאות אומרות שהציבור בגרמניה "רוצה שהקאנצלר הבא יהיה אולף שולץ".

מרוץ כה צמוד הוא תופעה חסרת-תקדים בעשרות השנים האחרונות בפוליטיקה הגרמנית. התחזיות מבוססות במידה רבה על מדגמים המבוססים על סקרי יציאה של מצביעים בפועל, וייתכן כי אינן לוקחות בחשבון את השיעור הגבוה מהרגיל השנה של הצבעות באמצעות הדואר (כ-40% מההצבעה הכוללת, לפי הערכות, לעומת כ-29% לפני ארבע שנים). הן יעודכנו בשעה הקרובה וייקחו בחשבון גם נתונים נוספים, כמו מספר המצביעים בפועל בקלפיות שונות.

לרוב, המפלגה עם מרבית המושבים בפרלמנט מרכיבה את הקואליציה, אולם במצב הנוכחי לא ברור איזו מפלגה זו תהיה, ומה עמדות שותפותיה האפשריות. "הירוקים" תומכים בקואליציה עם הסוציאל-דמוקרטים ו"הליברלים" תומכים בקואליציה עם השמרנים, אולם שתי המפלגות הביעו נכונות "לעבור צד" אם דרישותיהן יתקבלו. בכל מקרה, לפי התחזיות הנוכחיות, גרמניה עשויה להידרש לקואליציה של שלוש מפלגות, דבר שלא אירע במדינה מזה יותר מ-50 שנה.

אולף שולץ, מועמד ה-SPD / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
 אולף שולץ, מועמד ה-SPD / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

במהלך חודשי המשא ומתן שקואליציה כזו עשויה לדרוש, גרמניה תובל ככל הנראה על ידי ממשלת מעבר שבראשה תעמוד עדיין הקאנצלרית המכהנת, אנגלה מרקל.

המועמדים המובילים צפו בהכרזת תוצאות המדגמים במטות המפלגות בברלין. בהמשך הערב יתקיים מפגש חי של כל ראשי המפלגות, בשידור חי בטלוויזיה הציבורית בגרמניה. שיעור ההצבעה הכולל ככל הנראה עבר את זה שלפני ארבע שנים (76.2%). בברלין נרשמו אי-סדרים רבים בהצבעה, בעיקר בגלל קיום מרתון ברלין ששיתק את מרכז העיר. תושבים דיווחו כי עמדו שעות בתור, וכי הרשויות לא הצליחו לספק טפסים חסרים בגלל חסימות בכבישים. ההצבעה בברלין תתאפשר למי שעומדים בתור גם אחרי 18:00 (שעון מקומי).