תוכנת השיווק לקמעונאות והימורים אופטימוב גייסה 75 מיליון דולר

חברת אופטימוב מפתחת תוכנה ליצירה וניתוח של קמפיינים שיווקיים ומשרתת בעיקר אתרי קניות והימורים ברחבי העולם • במקביל להשקעה, מכרה קרן IGP הישראלית את כל החזקותיה באופטימוב בסכום מוערך של 100 מיליון דולר

עובדי אופטימוב / צילום: אופטימוב
עובדי אופטימוב / צילום: אופטימוב

חברת אופטימוב (Optimove), המפתחת תוכנה ליצירה ולניתוח של קמפיינים שיווקיים, הודיעה היום (ב') על גיוס 75 מיליון דולר מקרן ההשקעות והפרייבט אקוויטי האמריקאית Summit Partners . במקביל להשקעה שתוזרם לחברה, Summit Partners תרכוש בעסקה נפרדת את כל החזקותיה של קרן IGP הישראלית, שהייתה המשקיעה המרכזית עד היום באופטימוב.

אופטימוב הוקמה ב-2009 על ידי פיני יקואל (שמכהן עדיין כמנכ"ל ומחזיק בשליטה בחברה) וד"ר שחר כהן, שעזב ב-2011 ומכר מאז את כל החזקותיו. בתחילה תפקדה אופטימוב כחברת שירותים בתחום הביג דאטה לפני שפיתחה מוצר תוכנה. לדברי יקואל, אופטימוב הייתה רווחית משלב מוקדם וגם כיום "בעלת שולי רווח נאים". אופטימוב מעסיקה 280 עובדים, מרביתם בישראל.

ב-2016 השקיעה קרן IGP באופטימוב 20 מיליון דולר והפכה למשקיע הגדול של החברה. לפי הערכות לא רשמיות בשוק, IGP מכרה את החזקותיה באופטימוב כעת בכ-100 מיליון דולר. גם אנג'לים שהשקיעו באופטימוב מכרו את ההחזקות בסבב הנוכחי ל- Summit Partners. השווי של החברה בגיוס מוערך ב-500 מיליון דולר.

מוצר ה- SaaS (תוכנה כשירות) של אופטימוב עוזרת לארגונים לאסוף את כל המידע על לקוחותיהם מהמערכות השונות. המידע הזה מרוכז במסד נתונים מאוחד שנקרא פלטפורמת נתוני לקוח (CDP) . הפלטפורמה מאחדת מידע על רכישות שהלקוח ביצע בעבר, התנהגותו באתר (למשל על איזה מוצרים הסתכל או הפריטים שנטש בעגלה), תגובתו לקמפיינים שיווקיים ומידע דמוגרפי עליו, שנרכש בחלק מהמקרים מגופי צד שלישי.

מסד הנתונים המאוחד מאפשר ליצור קטגוריות שונות של לקוחות ולפנות אליהם בצורה מותאמת כדי לעודד אותם לשוב ולרכוש, להמיר משתמשים חינמיים למשלמים או למנוע נטישה למתחרה דרך מבצעים, הנחות והטבות. הפנייה ללקוח נעשית דרך קמפיינים בדואר אלקטרוני, הודעות טקסט או פוש באפליקציה, פרסום ברשתות חברתיות ובגוגל וגם באמצעות התאמת אתר הבית, כך שהלקוח יראה את התכנים הרלוונטים לו.

התוכנה של אופטימוב תומכת בחלק מאמצעי הפנייה ללקוח כמו דרך דואר אלקטרוני, כאשר לדברי יקואל ההשקעה הנוכחית תאפשר רכישת חברות שמפתחות כלים משלימים כדי להציע פתרון כולל. בסוף התהליך יכולה אופטימוב כמובן למדוד גם את אפקטיביות הקמפיין.

בתחום של אופטימוב פועלות גם ענקיות כמו סיילספורס, אורקל ואדובי, שמציעות ללקוחות כלי שיווק ואנליזה שיווקית בענן. שחקנית נוספת בשוק עם קשר לישראל היא אמרסיס, חברה אוסטרית שהקים הישראלי חגי הרטמן. אמרסיס נרכשה אשתקד על ידי SAP בעסקה שהיקפה הוערך במעל חצי מיליארד דולר.

"הפתרון שלנו הרבה יותר מתוחכם משל המתחרים", טוען יקואל. "אצלם הסגמנטציה מאוד פשוטה ומתבססת על חוקים גסים, כמו שליחת הודעה ללקוח יומיים אחרי שקנה מוצר כדי למשוך אותו חזרה. אצלנו כל זה יותר מתוחכם, אפשר למיין את הלקוחות ליותר סגמנטים ולהציע להם סוגים שונים של טיפול".

הלקוחות של אופטימוב מגיעים בעיקר משני סקטורים עיקריים: עולם הקמעונאות, שם החברה עובדת עם רשת הציוד המשרדי האמריקאית סטייפלס ועם מותג האופנה הבריטי סוויטי בטי ; ועולם ההימורים בו היא עובדת למשל עם הלוטו של מדינת פנסילבניה וחברת ההימורים הבינלאומית Entain. לדברי יקואל, אופטימוב עוזרת ללקוחות בתחום ההימורים גם לעמוד בדרישות הרגולציה ולזהות משתמשים בעלי נטייה להתמכרות דרך דפוס השימוש שלהם.

פיני יקואל, מנכ''ל ומייסד החברה / צילום: אופטימוב
 פיני יקואל, מנכ''ל ומייסד החברה / צילום: אופטימוב

אבל אפשר להגיד שאתם אלו שמעודדים משתמשים להוציא דווקא יותר כסף על הימורים.
"לא כך הלקוחות שלנו רואים את זה. הם מסתכלים על זה שהמשתמש מוציא 300 דולר על בגדים בממוצע בחודש ו-150 דולר על הימורי ספורט, שזאת דרך בילוי עם חברים. המטרה שלהם היא לקחת נתח גדול יותר מהסכומים האלו ושהוא לא ילך לאתרים אחרים כדי לקנות ביגוד או להמר".

איך אתם מונעים שליחת כמויות אדירות של דואר זבל, ספאם, למשתמשים?
"זה בדיוק היתרון של שיווק ממוקד. אתה לא שולח הודעה כללית על מוצר חדש לכל 10 מיליון המשתמשים במאגר המידע שלך, כשבפועל 8 מיליון מהם לא מתעניינים בו בכלל. אם תשלח הודעות לא רלוונטיות אז משתמשים יבקשו בסופו של דבר להימחק מהמאגר. לעומת זאת אם תשלח הודעות שמשתמשים רבים יפתחו ויקליקו עליהם, אז אלו יופנו לאינבוקס ולא יעברו ישר לספאם".