בנט: "עם כל הכבוד לקבינט המומחים - אני לא מקבל את הגישה של 'למי אכפת' לגבי כסף ופרנסה"

ראש הממשלה נפתלי בנט ממשיך בקו הביקורתי כלפי בכירי משרד הבריאות והמומחים המזהירים מפני מדיניות לא זהירה של הממשלה • אמר בתדרוך לעיתונאים בעת הביקור בניו יורק כי "חלקם לא רואים את התמונה המלאה. כששאלתי אותם למה צריך לסגור הופעה של שלמה ארצי - הם גמגמו"

נפתלי בנט בנאומו באו''ם, אתמול / צילום: Associated Press, John Minchillo
נפתלי בנט בנאומו באו''ם, אתמול / צילום: Associated Press, John Minchillo

ראש הממשלה נפתלי בנט ממשיך בקו הביקורתי כלפי בכירי משרד הבריאות והמומחים המזהירים מפני מדיניות לא זהירה של הממשלה. בתדרוך לעיתונאים בעת הביקור בניו יורק אמר בנט "עם כל הכבוד לקבינט המומחים ולמומחים לרפואה - חלקם לא רואים את התמונה המלאה. חלקם התנגדו לבוסטר בזמן אמת. אני לא מקבל את הגישה של Who cares לגבי הכסף והפרנסה. המומחים הרפואיים הם אינפוט חשוב אבל לא בלעדי. הם לא יקבלו את ההחלטות במישור הלאומי אלא אנחנו. כששאלתי אותם למה צריך לסגור הופעה של שלמה ארצי בגלל מגזר כזה או אחר - הם גמגמו".

בתגובה לדברי בנט צייץ שר הבריאות ניצן הורוביץ בטוויטר מעין תגובה מגינה על אנשיו אך גם הוא הדגיש כי הפוליטיקאים מחליטים: "שיהיה ברור, מומחי משרד הבריאות עושים עבודה מסורה ומצויינת בקנה מידה בינלאומי. הם מצילים חיים כל יום. אני מעניק להם גיבוי מלא ויכול רק לשבח את עבודתם ותרומתם העצומה. המלצותיהם המקצועיות הן השיקול הראשון שמדריך אותנו, גם אם לא השיקול היחיד. כך היה לאורך כל הדרך - בהנחיות שביצענו, בבדיקות, וגם במתן המנה השלישית. מותר וצריך להביע כל דעה על ההתנהלות שלנו, הפוליטיקאים, גם אם היא לא נוחה לנו. זה תפקיד המומחים. אנחנו, דרג מקבלי ההחלטות, נדרשים להכריע בסוף על פי מכלול השיקולים. התהליך הזה חייב להיעשות תוך כבוד הדדי, ורק בענייניות. ככה פשוט".

"לא פרנסה, לא מעניין"

בנט דיבר על אמירותיו בעבר על הקורונה: "הייתה לי הזדמנות הפעם להציג את התפיסה שלי, שהיא מאוד חדה וברורה מלכתחילה ואני לא חושב שסיפרתי אותה כראוי קודם, והיא לא הובנה כראוי. העיקרון שבה הוא קודם כל - הכל למען מדינה פתוחה. אומרים שאמרתי 'לא קורונה לא מעניין', מעולם לא אמרתי - אמרתי: 'לא פרנסה, לא מעניין'. מה זה מבטא בתפיסה? שצריך לקיים מדינה, גם תחת קורונה". הוא סיפר כי הוא משוחח על כך רבות עם מנהיגים בעולם וציין את ג'סטין טרודו מקנדה ומנואל מקרון מצרפת.

על הקורונה ומערכת החינוך אמר: "הוריתי להגיע למצב שכל הורה בישראל יקבל בזמן הקרוב, תוך שבועיים אני מקווה, קופסה עם 20 בדיקות. ככה ננהל מיליון וחצי ילדים ביסודי שאין להם חיסונים. אתם יודעים איזו מכה זו למצב ה-R? אחר כך, אם יש כיתה עם ילד חיובי, במקום בידודים - ההורים יעשו בדיקות עצמיות כל יום במשך שבעה ימים".

הוא הוסיף כי 40% ממוקדי התחלואה הקשה הם במגזר הערבי. בנוסף יש יותר חולים יחסית גם במגזר החרדי, וגם באוכלוסיה במצב סוציו-אקונומי נמוך מאוד בקרב מבוגרים.

"בגדול אומרים שזה מגפת הלא מחוסנים, אבל במידה רבה כרגע זו מגפת המגזרים. כשבאים ואומרים לי תעשו מגבלות רוחביות - כלומר, תעצרו את כל האירועים מעל 300 איש - מה הקשר בין העובדה שביישוב ראמה או בקאבול יש עכשיו המון חולים לבין לסגור הופעה של שלמה ארצי עם תו ירוק, כשמלכתחילה מי שנכנס מחוסן? עוד שאלה, כמה זה עולה? מישהו בדק? זה מגיע ככה למיליארדים, מכיוון שברגע שאתה עושה את זה יש לזה נזק היקפי ואתה מתחיל פיצויים גם לסאונד-מן וגם להוא בחתונה - אתה מגיע למיליארדי שקלים של פיצויים, לפגיעה אנושה בפרנסה, בלי סיבה. אני מאוד מאוד מעריך את אנשי משרד הבריאות, באמת מעריך אותם, תפקידם הוא לתת אינפוט רפואי ותפקידי, והאחריות שלי, זה להחליט. בסוף האחריות עליי, לא עליהם, לטוב ולרע".

איראן - "מלאי חולשות ופגיעות כרימון"

בסוגיית איראן שתפסה חלק ניכר מנאומו אמר: "תמיד מציגים את איראן כמפלצת ענק, אבל היה חשוב לי להצביע בנאום על משהו שלמדתי לעומק - הם מלאי חולשות ופגיעות כרימון. כל מה שאמרתי שם - משטר רקוב, מנותק, שלא מצליח לתפקד, לא בקורונה, לא בלהביא מים וחשמל לחלקים ניכרים מהמדינה, שחיתות. העסק שם לא יציב, זה נותן מנופים ישראלים ניכרים לפעולה כדי לבלום אותם".

על דבריו באשר להקמת הממשלה "אמרתי בצורה די גלויה את האמת לגבי הממשלה הזאת. האמת היא שלא תיכננו, האמת היא שהיא הייתה תאונה פוליטית, אבל האמת היא שגם היום בדיעבד אני רואה בזה מטרה כשלעצמה. מה שהיה בדיעבד במקור - מבחינתי, יש פה היום משהו נורא חשוב ונורא יפה. היכולת של אנשים עם דעות מאוד שונות לעבוד ביחד ולהסתדר. זה לא רק יפה בעיניי, אלא גם העובדה שהרבה אחרים רואים בזה ניסוי עולמי לאיך כן לעבוד".

בנט נפגש במהלך ביקורו גם עם ראשי הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה. במפגש דיבר גם שגריר ישראל גלעד ארדן. לדברי ארדן ישנם גם קולות הולכים וגדלים בארה"ב המאיימים הן על ישראל והן על ביטחונה של הקהילה היהודית האמריקאית.

ארדן התייחס לפוליטיקאים מתנגדי ישראל במפלגה הדמוקרטית: "הפגישות הרבות שקיימתי עם נציגים דמוקרטים ותוצאות ההצבעה השבוע מוכיחים שוב- הרוב המכריע במפלגה הדמוקרטית תומך בישראל. עם זאת, איננו יכולים להתעלם מה'סקווד' המתרחב ומהמגמות בחברה האמריקאית. התנהלותם של חברי הסקווד סביב הנושא של כיפת ברזל מוכיחה שהם או בורים, או אנטישמיים. האם הם באמת לא מבינים שכיפת ברזל מצילה חיים של ישראלים ופלסטינים כאחד? אם לישראל לא הייתה כיפת ברזל להגן על אזרחיה מפני אלפי הרקטות שחמאס יורה, ייתכן והיינו צריכים להגיב בפעולה קרקעית אשר בהכרח הייתה גורמת לקורבנות רבים נוספים. אמנם ההצבעה הזו הייתה מפגן תמיכה חשוב במדינת ישראל, אך אסור לשכוח שהיא עסקה הפעם במערכת הגנתית. איננו יכולים להיות שאננים. זוהי אחריותנו לוודא שנשמור על רוב כזה גם בהצבעות אחרות".

ארדן הדגיש את החשיבות בשמירה על התמיכה הדו -מפלגתית החזקה בישראל, ואף יותר מכך בחיזוק הקשר החיוני בין המדינה היהודית לכל חלקי יהדות אמריקה.