גם בקרן נוי רוצים תחבורה ציבורית: רוכשים 40% מנתיב אקספרס

הקרו נכנסת לראשונה לתחום ורוכשת מקבוצת עפיפי 40% ממניות חברת התחבורה הציבורית "נתיב אקספרס" בתמורה ל-253 מיליון שקל • האם היא תצליח במקום שבו קרסו הפסידה?

מנהלי קרן נוי - מימין: רן שלח, גיל-עד בושביץ ופיני כהן / צילום: רן יחזקאל
מנהלי קרן נוי - מימין: רן שלח, גיל-עד בושביץ ופיני כהן / צילום: רן יחזקאל

כחמש שנים לאחר שמשפחת עפיפי מנצרת נפרדה מחברת קרסו מוטורס, שהייתה שותפתה בחברת התחבורה הציבורית שבבעלותה, נתיב אקספרס, היא מכניסה שותפה חדשה, והפעם מדובר בקרן התשתיות נוי, ובתמורה גבוהה משמעותית.

קרן נוי עדכנה כי חתמה על הסכם להזרמת כרבע מיליארד שקל לנתיב אקספרס תמורת הקצאת 40% ממניותיה, נוסף על אופציה לרכישת 10% נוספים מנתיב אקספרס בכפוף לכמה תנאים.

נתיב אקספרס, לפי הנתונים שמציגה קרן נוי, הוקמה בשנת 2001 בעקבות החלטת ממשלה לקיים מכרזים תחרותיים להגברת התחרות בשוק התחבורה הציבורית, והיא מחזיקה היום בכ-800 כלי רכב ומעסיקה כ-1,200 עובדים.

פעילותה של נתיב אקספרס מתמקדת באזור הגליל, ובחודשים האחרונים היא החלה לפעול באזור בית שמש, וזכתה במכרז להפעלת הרכבל בחיפה.

מקרן נוי נמסר: "הקרן סימנה את תחום התחבורה הציבורית כאסטרטגי עבורה. העסקה נחתמה לאחר מו"מ אינטנסיבי, אשר במהלכו הובעה הערכה מקצועית רבה ונרכש אמון הדדי רב בין הקבוצות, אשר ילווה אותנו בהמשך דרכנו המשותפת. אנו משוכנעים כי איכות הקבוצה, הדרג הניהולי והניסיון הרב שלה בתחום, יחד עם היכולות של הקרן, יאפשרו לנתיב אקספרס לצמוח ולהתפתח משמעותית במסגרת המכרזים העתידיים".

 
  

"קפיצת מדרגה בחברה מאז שקרסו יצאה"

כאמור, כניסתה של קרן נוי לשותפות בנתיב אקספרס נעשית לאחר שבשנת 2016 חברת קרסו מוטורס החליטה על מכירת החזקותיה בחברת התחבורה הציבורית (50%) למשפחת עפיפי תמורת כ-70 מיליון שקל.

סכום זה היה נמוך ביותר מ-20 מיליון שקל מהיקף השקעה של למעלה מ-90 מיליון שקל שביצעה קרסו מוטורס בנתיב אקספרס באוגוסט 2013, תמורת מחצית ממניות נתיב אקספרס.

את הפרידה מנתיב אקספרס נימקה קרסו מוטורס ברצונה למקד ולהרחיב את הפעילות בתחומי הליבה שלה, של מכירת מכוניות חדשות.

בקרן נוי טוענים כעת, כי "מאז שקבוצת קרסו יצאה מההשקעה בנתיב אקספרס, עברה החברה קפיצת מדרגה משמעותית והתרחבות של עסקיה. החברה דורגה על-ידי משרד התחבורה באחד מהמקומות הראשונים במדד השירות של המשרד. כמו כן, השווי שבו קרן נוי נכנסת להשקעה הוא על סמך הפרויקטים הקיימים היום והתוצאות בפועל של החברה. כל התרחבות נוספת מהווה אפסייד לחברה ולקרן, וזאת בלי להביא בחשבון את שווי הידע והמוניטין של קבוצת עפיפי, שתורמים אף הם לחברה".

חברות התשתיות מעמיקות פעילותן בתחום

למרות משבר הקורונה, שפגע בפעילות התחבורה הציבורית בישראל, הענף, כך נראה, מעורר תשומת לב לא מעטה בקרב החברות הבורסאיות הפועלות בתחומי התשתיות, הנכנסות ומעמיקות את פעילותן בתחום.

בתחילת השנה השלימה חברת הפרויקטים והתשתיות אלקטרה את רכישת השליטה (51%) בחברת התחבורה הציבורית וההיסעים אמנון מסילות (כיום אלקטרה אפיקים) מידי אמנון סלע, תמורת 79 מיליון שקל במזומן (עלות כוללת של 184 מיליון שקל, כולל זכויות שאינן מקנות שליטה). 

בתחילת ספטמבר השלימה אלקטרה, באמצעות אלקטרה אפיקים, את רכישת מניות חברת אגד תעבורה, בעלת זיכיונות להפעלת חמישה אשכולות של קווי שירות בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ, מידי חברת אגד, תמורת כ-200 מיליון שקל.

קרן ההשקעה בתשתיות ג'נריישן קפיטל רכשה בחודשים האחרונים באמצעות חברת בון תור את מניות שותפתה (50%) בחברת מטרופולין מידי חברת מכשירי תנועה, יבואנית רכבי סוזוקי שבבעלות צבי נטע, תמורת 110 מיליון שקל.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה, גם אלקטרה וגם ג'נריישן הציגו כיוון חיובי בתוצאות פעילות התחבורה הציבורית וההיסעים שלהן.

קרן נוי, הרוכשת בעסקה הנוכחית, הוקמה בשנת 2011 על-ידי פיני כהן, רן שלח וגיל-עד בושביץ, והיא גייסה עד היום כ-6.5 מיליארד שקל באמצעות שלוש קרנות, וכן כמה קרנות ייעודיות לפרויקטים נוספים, כמו כביש חוצה ישראל.

בקרן משקיעים מרבית הגופים המוסדיים הגדולים במשק, והיא עלתה לכותרות בחודשים האחרונים בקשר לעסקת מכירה ענקית של תחנת הכוח התרמו-סולארית "מגלים" שבנגב, לידי חברת האנרגיה הירוקה נופר אנרג'י, תמורת קרוב ל-600 מיליון שקל.

עסקה זו ספגה ביקורת נרחבת בשל העובדה כי למרות מערכת היחסים הענפה בין נופר אנרג'י ובין קרן נוי, המחזיקה בכ-20% ממניות נופר אנרג'י, היא לא הוגדרה כעסקת בעלי עניין, עד שבתחילת חודש ספטמבר עדכנה נופר, כי המו"מ בין הצדדים לא הבשיל להסכם, וכי הוחלט על "עצירת קידום העסקה".