"מה הכי הרבה ישראלים קונים מחו"ל? חלקי חילוף": ביקור במטבחון של eBay

פריטי הלבוש שנכנסו למיינסטרים המשרדי (שלום מכנסיים קצרים, להתראות עקבים), האפשרות לעבוד מחו"ל (למשך שבועיים), וגם האווירה הנאחסית מאז הקורונה • ביקור ב-eBay ישראל • הברזייה 

מימין: גדי מיקלס, עדי סיצ׳וק, ד''ר סלבה נובגורודוב. במטבחון איביי / צילום: איל יצהר
מימין: גדי מיקלס, עדי סיצ׳וק, ד''ר סלבה נובגורודוב. במטבחון איביי / צילום: איל יצהר

המטבחון של:

eBay ישראל

משתתפים בשיחה:

1. גדי מיקלס, 42, אלמן + 2, צורן. ראש תחום חדשנות וניהול מוצר וחבר הנהלה. 9 שנים בחברה 

2. עדי סיצ׳וק +40, גרושה + 2, נס ציונה. מנהלת חווית עובד, אופרציה והתנדבות בקהילה. 6 שנים בחברה 

3. ד"ר סלבה נובגורודוב, 31, נשוי + 3, רשל"צ. חוקר בינה מלאכותית. 3 שנים בחברה

מה מיוחד במטבחון:

ברז סודה וברז בירה, מכונת נספרסו. יש מקרר לפחיות, גלידות וארטיקים. בגזרת היבשים: גרנולות, קורנפלקס, לחם, פריכיות ועוגיות. לבריאים יש סלטים, יוגורטים, ירקות ופירות. 

על מה מדברים:  

מה זה eBay ישראל: מרכז מחקר ופיתוח של ענקית הקניות eBay, ממוקם בנתניה. פעילותו החלה ב־2005 עם רכישת אתר השוואת המחירים shopping.com,
ב־2014 הוא שינה את שמו באופן רשמי ל-eBay ישראל.

מאיפה הגעתם? סלבה התחיל תואר ראשון בכיתה י"א ("כולל הדוקטורט - למדתי 12 שנה רצוף"). הוא החל את דרכו בהייטק כבר בגיל 16, כשעבד בסטארט-אפים ("חלקם נמכרו"). לצד היותו חוקר בינה מלאכותית, הוא אחראי על התמחויות הקיץ באיביי, מרצה במדעי המחשב ודובר חמש שפות, בהן ערבית ("תוך שנה התחלתי להעביר הרצאות במגזר הערבי להשתלבות בהיי-טק"). זה משהו בחינוך הסובייטי, הוא אומר.

עדי בוגרת שלושה תארים, כבר עשרים שנה בהייטק. בתפקידה האחרון ניהלה ספקים בתחום הרכש באינטל. "יש לי 3 כובעים בחברה - חווית העובד, אופרציה וניהול התנדבות. מאז הקורונה חווית העובד מאתגרת במיוחד", היא מודה.

גדי, למד הנדסת תעשייה וניהול ומנהל עסקים, ועסק בחקר ביצועים ותפעול בסנדיסק. הוא הצטרף לאיביי "כדי להיכנס חזק יותר לעולם הטכנולוגיה". הוא גם מלווה מיזמים כיועץ.

עבודה מהבית: גמישה מאוד. כך למשל עובדים יכולים לנסוע לחו"ל ולהמשיך לעבוד שם לשבועיים. גם מי שבארץ, אינו פוקד את המשרד לעיתים קרובות. סלבה מגיע יום בשבוע, ויש עובדים שלא מגיעים בכלל. "הייתי מעדיפה שהמשרד יהיה שוקק חיים. כרגע אסור להיפגש, אין פעילויות כיפיות במשרד, והדינמיקה הזאת חסרה לי", מספרת עדי. כאמונה על רווחת העובד היא מייצרת עניין בדרכים אחרות: "ביקשנו מעובדים לערוך הרצאות קצרות בסגנון טד". בין ההרצאות: איך מגדלים עצי בונסאי והכלכלה של בריה"מ.

על גדי העבודה מהבית מקלה: "אני יכול לעבוד מול חו"ל בלילה, ולקבל את הילדים מהמסגרות ולהפעיל כביסה תוך כדי עבודה. אמנם האינטראקציה עם העובדים חסרה לי, אבל מצליחים לעשות הרבה מאוד גם בזום. לאחרונה ערכנו את תחרות החדשנות השנתית שלנו בזום".

במטבחון איביי ישראל / צילום: איל יצהר
 במטבחון איביי ישראל / צילום: איל יצהר

מה לובשים: קוד הלבוש מעולם לא היה פורמלי במיוחד ואף התרכך בשנתיים האחרונות. "פעם הייתי מגיעה למשרד רק על עקבים, היום העשרה סנטימטר נשארים בארון", מספרת עדי. "הנוחות הפכה להיות חשובה יותר". מכנסיים קצרים, פריט שבעבר היה שנוי במחלוקת במשרדים, נכנס למיינסטרים.

מה קונים: המוצר הפופולרי ביותר בקרב הצרכן הישראלי מפתיע: ישראלים, מספר עדי, רוכשים מחו"ל חלקי חילוף למכוניות. המוצר הישראלי הנמכר ביותר בחו"ל פחות מפתיע - יהלומים. "וזה בקפיצה מטורפת בשלוש השנים האחרונות". מוצרים פופולריים נוספים הם כמובן מותגי אופנה וקוסמטיקה, אבל גם מוצרי אספנות - מקלפים ועד ענתיקות נדירות.

ומה העובדים קונים? עדי מודה שבקושי קנתה אונליין עד שעבדה פה. "באפריל האחרון קניתי מעילים שהיו בסייל למרות שלא ברור לאן אלך איתם בכלל". גדי כבר מיומן: "אני הרבה יותר מודע לאפשרויות ואיך למצוא את מה שאני צריך. הדבר האחרון שקניתי - חיבור אלחוטי של גיטרה למגבר ב-15 דולר".

חידושים: סלבה גאה במיוחד במערכת שעובדים עליה כרגע: "בביקורות על מוצרים מתחבאים המון טיפים של קונים. בנינו מערכת שמרכזת אותם". הוא מספר גם שתחום הלמידת מכונה חזק אצלם. הפרסונליזציה, מבחינת גדי, עומדת בחזית: "עשינו למשל פרוייקט, שכשאת מסתכלת על פריטי אופנה, אפשר לראות אותם על סלבריטאיות ולשאוב השראה".