יונדאי קונה, הגרסה החשמלית: מחיר תחרותי זה לא הכול בחיים

הגרסה החשמלית של יונדאי קונה היא אחת המרשימות ביותר ביחס למתחרות באותה רמת מחירים • הטעינה איטית, אבל ניצולת הטווח שלה היא מהטובות בפלח

יונדאי קונה חשמלית / צילום: יח''צ
יונדאי קונה חשמלית / צילום: יח''צ

בשבוע החולף נשבר המיתוס על קור הרוח של העם הבריטי במצבי לחץ. העסק החל בהודעה תמימה יחסית של "בריטיש פטרוליום", מספקיות הדלק הגדולות במדינה, על קשיים לספק דלק למספר תחנות שלה במדינה בשל מחסור בנהגי מכליות.

אבל הבריטים, שעצביהם נמרטו כנראה עד תום בשל סגרי הקורונה ותהפוכות ה"ברקזיט", הגיבו בפאניקה שלא הייתה מביישת את הצרכן הישראלי. הם הסתערו בהמוניהם על תחנות הדלק, המתינו בתורים של כלי רכב, שנמשכו לאורך מאות מטרים, אגרו דלק בכל צורה אפשרית ורוקנו תחנות רבות מדלק, מה שעוד יותר הגביר את הפאניקה. הממשלה הבריטית נאלצה להודיע רשמית שאין מחסור בדלק ואף הודיעה כי העמידה בכוננות יחידות צבא כדי לשנע דלק לתחנות אם יהיה צורך. אבל בינתיים, ללא הועיל.

רף פסיכולוגי

במקביל נרשם זינוק חד בהזמנות לרכישת רכב חשמלי בבריטניה, וזו תופעת לוואי שאנחנו בהחלט עשויים לראות גם בישראל אם וכאשר ייווצר מחסור ו/או מחירי הדלק יחצו רף פסיכולוגי מסוים כלפי מעלה. הסיטואציה הזו אינה בלתי אפשרית: מחירי הבנזין באוקטובר 2021 כבר גבוהים בכמה אחוזים מהמחירים בתקופה המקבילה ב-2019, לפני הקורונה, ולפי התחזיות תמשך מגמת עליה בחודשים הבאים.

אם אכן ייחצה רף המחיר הפסיכולוגי, ניתן להניח שהנהנים יהיו כלי הרכב החשמליים "העממיים", שעולים בסביבות ה-150 אלף שקל ומטה. הפלח הזה יוצג עד כה בישראל על ידי קומץ מותגים סינים ואירופאים והקיץ נוספה לתחרות גם גרסה חשמלית לגמרי של יונדאי קונה, אחד הג'יפונים הפופולריים בישראל. 

בעיצוב החיצוני של הקונה EV אין שום דבר חדש וזה די מאכזב אחרי שראינו כיצד מחלקת העיצוב של יונדאי יודעת לשבור מוסכמות כשהיא חפצה בכך (איוניק 5 החשמלית). המעצבים הסתפקו במינימום ההכרחי עם כמה תוספות קוסמטיות שוליות דוגמת גריל "חסום", חישוקים 17 אינץ' ייחודיים וכמה סטיקרים. העיצוב של הקונה בגרסה העדכנית עם הפנסים הדקיקים בחרטום עדיין נעים לעין אבל הוא לא מבשר למרחוק על ייחודו החשמלי.

גם תא הנוסעים רחוק מאד מהעיצוב העתידני של איוניק 5. עמדת הפיקוד עברה "דיגיטציה" מקיפה עם לוח מחוונים דיגיטלי חד ומסך מולטימדיה גדול במיוחד אבל שמרה על קווי המתאר הכלליים ועל הנדסת האנוש המוכרת של גרסת הבנזין. האבזור תקני משודרג בהשוואה לגרסת הבנזין ויש מערך מקיף של מערכות בטיחות מתקדמות אבל האווירה הכללית די עממית עם לא מעט משטחי פלסטיק קשיחים ועיטורים מינימליסטיים. את המגע העתידני היחיד מספקים מתגי השליטה האלקטרוניים בהעברת ההילוכים.

נולדה מטראומה

סביבת המחייה מתוכננת היטב כמו בקונה בנזין עם סף נוח לכניסה ויציאה, ישיבה בגובה סביר מעל הכביש, מושבים קדמיים מרווחים ונוחים לנסיעות ארוכות ומושב עם אחורי שמספק מרחב רגליים, ראש וכתפיים בגודל סביר לשני מבוגרים ממוצעי קומה. תא המטען השטוח יעיל לשימושים עירוניים עם נפח, שקטן רק בכ-30 ליטר מהנפח של גרסת הבנזין. איכות הבנייה טובה כמו בכל דגמי הדור החדש של יונדאי ובידוד רעשי הרוח והצמיגים במהירויות גבוהות מרשים במיוחד והולם היטב את האופי החרישי של מערכת ההנעה.

אם כבר במערכת ההנעה עסקינן, קונה 2021 מגיעה אלינו עם מערכת הנעה מדור שני, שנולדה בצורה לא מתוכננת. בשנה שעברה עברה יונדאי "טראומה" שיווקית לאחר שמספר רכבי קונה חשמליים מהדור הראשון התלקחו ספונטנית ברחבי העולם בשל מה שהסתבר כפגם ייצור בתאי הסוללות שסופקו על ידי LG. יונדאי נאלצה לבצע ריקול גלובאלי לרכב, ספגה שריטה תדמיתית ואש תקשורתית וכתוצאה ציידה את כל סדרת הייצור החדשה בסוללות מתקדמות יותר ובמערכת ניהול חשמלית מדור חדש שלקוחה מאיוניק 5.

 
  

נראה שמעז יצא מתוק כי מערכת ההנעה של הקונה הנוכחית היא אחת המרשימות ביותר בהן נתקלנו בחשמליות "עממיות". הנתונים הטכניים לא מבטיחים רבות עם הספק של 135 כ"ס וסוללה צנועה של 39 קילוואט-שעה שאמורה לספק טווח נסיעה של עד 305 ק"מ בתקן WLTP, אבל היא מתהדרת בצריכת חשמל ממוצעת מוצהרת של כ-143 וואט-שעה לקילומטר בלבד, שמעיד על ניצולת יעילה מאד של הסוללה. לכך מצטרפת גם מערכת יעילה למיחזור אנרגיה בבלימה, שעוצמתה נשלטת על ידי הנהג.

במבחן שלנו, שנערך בעיצומו של הקיץ עם מזגן פועל כמעט כל הזמן ולא מעט עליות, לא נתקלנו בקושי להשיג טווח ריאלי של כ-250 ק"מ כאשר המחשב הודיע שעדיין נותרו רזרבות של כ-15%. זה אמנם עדיין לא טווח שימושי לצרכני קילומטרים "כבדים" שמרבים בנסיעות בינעירוניות ארוכות, במיוחד לאור העובדה שהמכונית תומכת בטעינה של עד 50 קילוואט-שעה בלבד, שמחייב שהות לא קצרה בתחנות "מהירות". אבל זה אחד מנתוני הטווח הריאליים היותר טובים בפלח "העממי" והוא בהחלט מספיק לרוב השימושים הטיפוסיים בישראל.

אין בשורות בכביש

יונדאי נוקבת בנתון תאוצה של 9.9 שניות מאפס ל-100 קמ"ש שנראה לנו די שמרני. במצב הספורטיבי, שכמובן מקצר את הטווח, השגנו תאוצה של פחות מ-9 שניות וגם במצב הרגיל המכונית צוברת מהירות בעליות בקצב מכובד תודות למומנט בריא של כ-40 קג"מ.

כבר מזמן הורדנו את רף הציפיות מהתנהגות הכביש של החשמליות העממיות וגם לקונה אין הרבה בשורות בנושא. יש לה מרכז כובד נמוך, שתורם לאחיזת כביש טובה ולריסון תנודות הגוף בפניות, אבל ההיגוי לא מספק הרבה היזון חוזר וניסיונות לבצע העברות משקל מהירות על כבישים מתפתלים סיפקו תזכורת ברורה לכך, שזה אמנם ג'יפון עירוני-קומפקטי אבל הוא שוקל כ-1.6 טון, בערך כמו SUV גדול. אלה תופעות מוכרות בכלי רכב חשמליים בכלל ועממים בפרט. נוחות הנסיעה על כבישים משובשים סבירה בהחלט למרות המשקל העודף.

הקלף החזק של יונדאי קונה EV הוא תמחור אגרסיבי, כ-143 אלף שקלים, שמתוכנן בעליל למשוך את השטיח מתחת לחשמלית של MG, ששולטת כיום בפלח. התמחור הזה גם פוגע בבטן הרכה של ציי הרכב בארץ, שרעבים כיום לחשמליות עממיות. אבל עד שלא תיפתר בעיית האספקה לישראל - אולי בתחילת 2022 - מי שירצה לרכוש לעצמו קונה EV יצטרך כנראה להתאזר בהרבה סבלנות או לחפש אלטרנטיבה במקום אחר.

חלק מהמתחרות

MG ZS EV
הגרסה החשמלית של MG-ZS, שמובילה בפלח החשמליות העממיות עם מחיר של 144 אלף שקל, מציגה עיצוב נאה, מצוידת בסוללה של 42.5 קילוואט-שעה עם טווח נסיעה של עד 263 ק"מ. היא ארוכה וגבוהה מהקונה, עם תא מטען 448 ליטר

MG ZS EV / צילום: יח''צ
 MG ZS EV / צילום: יח''צ

SERES 3
ב־139 אלף שקל לחשמלית החדשה של המותג הסיני SERES תקבלו מפרט אטרקטיבי שכולל מנוע בהספק 163 כ"ס וסוללה של 53 קילוואט שמספק טווח של עד 300 ק"מ בתקן WLTP. היא מציגה תא נוסעים שימושי למשפחות אם כי תא מטען קטן

SERES 3 / צילום: יח''צ
 SERES 3 / צילום: יח''צ

GEELY GEOMETRY C
מחירו של הקרוסאובר החשמלי החדש שיגיע החודש ארצה טרם נחשף. הוא ניצב על בסיס גלגלים של 2.7 כ"ס מצויד במנוע חזק, שמוצע עם בחירה בין סוללה של 53 קילוואט וטווח של כ־300 ק"מ ועם סוללה של 70 קילוואט וטווח של מעל 440 ק"מ

GEELY GEOMETRY C / צילום: יח''צ
 GEELY GEOMETRY C / צילום: יח''צ