הגל הרביעי מורגש בשוק העבודה: עלייה במספר הנעדרים זמנית מהקורונה

לפי סקר כוח-האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור האבטלה בהגדרה הרשמית ירד במחצית הראשונה של ספטמבר ל-4.8%, לעומת 5.6% באוגוסט • מנגד, מספר הנעדרים בשל השלכות משבר הקורונה, שנמצאים בסיכון גבוה לא לשוב למעגל העבודה, עלה בחדות

לשכת תעסוקה בראשל''צ / צילום: אביבה גנצר
לשכת תעסוקה בראשל''צ / צילום: אביבה גנצר

אופן החזרה לשוק העבודה ממשיך להיות תזזיתי. לאחר סימנים לירידה מתונה באבטלה הרחבה באוגוסט, במחצית הראשונה של חודש ספטמבר, מגמת הירידה בשיעור האבטלה שנבעה מהשלכות משבר הקורונה נבלמה.

שיעור האבטלה הרחב, הכולל את העובדים שאיבדו את עבודתם בשל משבר הקורונה, עלה לרמה של 7.9% במחצית הראשונה של חודש ספטמבר - כך פרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מדובר בעלייה של 0.1% בלבד לעומת המחצית השנייה של חודש אוגוסט. עם זאת, היקף האנשים מחוץ לכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בתקופת הקורונה (ממרץ 2020) בגלל פיטורים, או סגירת מקום העבודה עלה ל-96.8 אלף איש. זאת לעומת 78 אלף איש שבועיים קודם לכן.

העובדים בקטגוריה זו נמצאים בסיכון גבוה לא לשוב למעגל העבודה ולכן נובע חשש מירידה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה. נתוני תחילת ספטמבר מראים כי מספר האנשים שנעדרו זמנית מעבודתם בשל סיבות הקשורות בקורונה עלה ל-39 אלף איש, לעומת 25 אלף במחצית השנייה של חודש אוגוסט.

צריך להזכיר כי בשל שיבוש הנתונים וריבוי הקטגוריות להגדרה של האבטלה בפועל כתוצאה מהמשבר, במשרד האוצר עברו להישען על נתוני התעסוקה של המשק. אלו הצביעו על התאוששות לרמה של 60.1% במחצית הראשונה של ספטמבר, לעומת 60% במחצית הראשונה של חודש אוגוסט.

יחד עם זאת, בשיעור האבטלה בהגדרתה הרשמית חלה ירידה משמעותית. אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה ירד ל-4.8% במחצית הראשונה של ספטמבר לעומת 5.6% בחודש אוגוסט. מדובר ב-201 אלף איש שמחפשים עבודה באופן אקטיבי כשמולם מספר המשרות הפנויות במשק נע סביב השיא של 134 אלף משרות. הפער מוסבר בין היתר בחוסר ההתאמה בין כישורי העובדים לצורכי המשק המשתנים - מה שמקשה על איוש המשרות הפנויות.

במקביל, פרסמה הלמ"ס את נתוני השכר הממוצע במשק לחודש יולי שהצביעו על ירידה ל-11,772 אלף שקל בחודש (במחירים שוטפים). לשם השוואה, בחודש יוני עמד השכר הממוצע על 12,168 אלף שקל בחודש. יחד עם זאת, נראה כי הגורם הממתן של נתוני השכר - המשכורות הנמוכות במדרג - חוזר לתת את השפעותיו על רקע עלייה בשיעור התעסוקה. מספר המשרות שכיר עלה ב-7.5% בחודש יולי לעומת יולי אשתקד, ל-3.75 מיליון משרות.

"הקורונה הביאה לשינוי תפיסת העבודה בקרב עובדים, ונדרש עתה תמריץ כלכלי גדול יותר בכדי להשיב אותם לעסוק בעבודות מסוימות", כותבים כלכלני בנק הפועלים. "למרות ששיעור האבטלה גבוה במידה ניכרת מזה שהורגלנו אליו טרם הקורונה, הביקוש לעובדים גבוה, וזה יוצר לחצים לעליות שכר".