צרפת יוזמת: האיחוד האירופי יתנתק מהתלות ברוסיה ויתבסס על אנרגיה גרעינית

מחיר הגז הטבעי באיחוד זינק פי ארבעה מאז תחילת השנה, וגרר למעלה גם מחירי מקורות אנרגיה אחרים • ממשלות איטליה וספרד כבר הודיעו כי יסבסדו לאזרחים שלהם את עלויות הגז והחשמל במיליארדי אירו לפני החורף המתקרב

צינורות להובלת גז באירופה / צילום: Reuters, Rebecca Naden
צינורות להובלת גז באירופה / צילום: Reuters, Rebecca Naden

שרי האנרגיה והאוצר של מדינות האיחוד האירופי מכונסים מאתמול במסגרת פסגה שעוסקת ברובה במחירי האנרגיה המזנקים ביבשת, ובחשש מפני ההשפעה של האינפלציה בגוש האירו על הצרכנים באיחוד. מחיר הגז הטבעי באיחוד זינק פי ארבעה מאז תחילת השנה, וגרר למעלה גם מחירי מקורות אנרגיה אחרים כמו דלק, גז מונזל (LNG) ופחם ואת מחיר ייצור החשמל.

ממשלות איטליה וספרד כבר הודיעו כי יסבסדו במיליארדי אירו את עלויות הגז והחשמל לפני החורף המתקרב בעבור האזרחים, וגם ממשלת צרפת הודיעה על תמיכה במשקי הבית מהעשירון התחתון. על רקע זה, מדינות דרום אירופה דורשות מהנציבות האירופית "לנקוט צעדים מיידים" במטרה להוריד את מחיר הגז.

צרפת, שנסמכת בעיקר על ייצור חשמל בתחנות גרעין, דורשת מהאיחוד האירופי להתערב ו"להפריד" בין מחירי הגז למחירי החשמל. המדינה מנסה לקדם מחדש את הקמת כורים אטומיים לייצור חשמל באיחוד האירופי. היא ביקרה בחריפות את ההחלטה של גרמניה להפסיק בהדרגה את ייצור החשמל מגרעין שהתקבלה אחרי אסון פוקושימה ב-2011.

ייצור חשמל בדרך זו אינו כרוך כמעט בפליטת גזי חממה, אך הוא נחשב בגרמניה לבלתי-ידידותי לסביבה בשל השימוש הרב במים וכן הפסולת הגרעינית שנדרשת לאחסון בטוח למשך אלפי שנים. "כדי להצליח במאבק בשינויי האקלים, אנחנו צריכים אנרגיה גרעינית", אמר לפני תחילת הפסגה שר האוצר הצרפתי, ברונו לה-מר.

ספרד הודיעה כי האיחוד האירופי צריך "לקנות במשותף" גז טבעי וגז מונזל במטרה לנצל את כוחו ולהוריד את המחירים, במקום שכל מדינה תהיה אחראית לרכש בנפרד. יוון הציעה להקים "קרן אירופית" שנועדה לסייע למדינות הנמצאות במצוקה בשל הצורך לסבסד את מחירי האנרגיה. גרמניה, עם זאת, ורוב מדינות צפון אירופה צפויות להתנגד להצעות.

"מחירי הגז עלו בחדות ובברוטליות בשבועות האחרונים", הוסיף השר הצרפתי לה-מר, "וזה הזמן לגבש תגובה אירופית". צרפת גם ביקרה את התלות הגרמנית בגז רוסי, לקראת השמשת צינור "נורד-סטרים 2" שצפוי להעביר גז טבעי מצפון רוסיה לגרמניה בשנה הבאה. "אנחנו חייבים לגוון את מקורות האנרגיה שלנו ולהפחית את התלות האירופית במדינות מייצאות-גז (רוב הגז לאירופה מסופק על ידי רוסיה ונורבגיה, א.א.) בהקדם האפשרי", כתב לה-מר במכתב פומבי לנציבות שפורסם בתחילת השבוע.