חמישה רמזים לכך שהבניין שלכם עומד לקרוס

בחודשיים האחרונים פונו או נהרסו מספר בתים ברחבי הארץ מחשש לכך שהם מסוכנים • חמישה סימנים יעזרו לכם לזהות אם עשויה להיות בעיית בטיחות בבניין שלכם

הבניין שקרס ברחוב סרלין 38 בחולון / צילום: עיריית חולון
הבניין שקרס ברחוב סרלין 38 בחולון / צילום: עיריית חולון

על רקע קריסת הבניין בחולון ופינוי בניינים מסוכנים נוספים, פנינו למהנדס זאב נבון, שותף ומהנדס ראשי בחברת מודולארט וחבר בתא צעירים באיגוד המהנדסים, בבקשה שייתן חמישה סימנים שאם אתם רואים אותם בבניין שלכם, כדאי להזמין בדחיפות קונסטקטור שיבדוק את המבנה.

1. עמודים

"הרכיבים המשמעותיים בבניין הם קירות ועמודים, פיר מדרגות או פיר מעלית. חשוב לבחון את העמודים והקירות כמה שאפשר. אפשר לעשות בבדיקה של מה שנראה לעין. יכולים להיות בבניין סדקים בעובי של שערה, כי יש הבדלי טמפרטורה וזה טבעי. אבל סדק משמעותי שהולך ומתרחב עם הזמן - זה לא טוב. לא משנה אם זה כתוצאה משקיעת הקרקע או מהעמסת יתר, החל מרוחב של 2 מילימטר כדאי לפנות לקונסטרוקטור שיעשה סיור ויפיק דוח".

2. שקיעות

"אם אתם הולכים בבית ומרגישים שהריצוף שקע במקום מסוים, או שהמים בספונג'ה יורדים לכיוון מסוים - זה רמז".

3. חלונות ודלתות שמתעקמים

"מה שמכונה בעגת הבנייה אלמנטים רגישים לכפף, כלומר חלונות, קשתות, ויטרינות, זכוכיות ומחיצות מגבס - לשים לב אם חל בהם שינוי. במבנים רבים רואים פתאום את הסדק המשונן שסביב הבלוקים, זה מעיד שהמבנה עצמו זז או שהרצפה זזה. במקרה זה, כמעט ולא משנה אם הקיר חיצוני או פנימי, כי קיר בלוקים לא מתפקד כקיר נושא אבל הוא נותן סימן מתריע לגבי מה שקורה".

4. ברזלים שנגלים לעין

"הברזלים אמורים להיות עטופים בשכבה של בטון ששומרים עליהם מפני מזג האוויר. הם לא אמורים להיות במגע עם האוויר, לספוח מים ולחות ולא להחליק או להתנפח. אם אתם רואים את הברזלים, זה סימן לא טוב וצריך לטפל בזה".

לנבון חשוב להדגיש שברוב המקרים אפשר לטפל בבניין שנוצרו בו בעיות בטיחות, ולעצור את הידרדרות המבנה. "עד שנהרוס ונבנה חדש, לפחות שיהיה בטיחותי", הוא אומר. "חשוב גם להזמין בעל מקצוע שהוא מהנדס רשוי".

5. לשים דגש על מבנים ליד הים ולאורך השבר הסורי-אפריקאי

נבון מציע לשים דגש ולבדוק במיוחד מבנים שנמצאים סמוך לים או באזור השבר הסורי-אפריקאי, שם המבנים "עובדים" והקרקע זזה. "אלה מבנים מועדים לפורענות", הוא אומר.