הרכבת הקלה | ניתוח

חכו עד 2028, לפחות: כל הסיבות לעיכובים בקו הירוק של הרכבת הקלה

עבודות הקו הירוק של תל אביב יגיעו בשבוע הבא לכיכר רבין • הקו צפוי להתעכב בכמעט שנה, בעיקר בגלל מחלוקות בין חברת הקבלן של נת"ע לחברות תשתית

בתוך תחנות הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר
בתוך תחנות הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר

אחרי עיכובים רבים, עבודות הקו הירוק של הרכבת הקלה צפויות להגיע בשבוע הבא לכיכר רבין. מבדיקת גלובס עולה כי מועד ההפעלה של הקו הירוק יידחה בעוד תשעה חודשים.

הסיבה הישירה לדחייה הזו נעוצה במחלוקות בין חברות התקשורת והתשתיות לבין חברת הקבלן הסינית CSCEC, שנבחרה לבצע את שלב האינפרה 1 של הפרויקט. מדובר בשלב הראשוני שכולל הכנה של התשתיות למיזם לרבות פינוי והסדרת תשתיות הולכה כמו מים, ביוב, תקשורת, גז ועוד. לפי טענות שהועלו בפני גלובס, החברות, כמו בזק, פרטנר וחברת החשמל מערימות קשיים שונים מול ניסיונות חברת הקבלן להעתיק את התשתיות בתוואי הרכבת הקלה. מנגד, אומר גורם בתחום, לא נראה כי בחברה הממשלתית נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שמנהלת את המיזם, עושים מספיק כדי לפתור את המצב.

הקו הירוק הוא אחד משלושת קווי הרכבת הקלה שמתוכננים בגוש דן. הצפי הרשמי והעדכני של נת"ע הוא כי הקו ייפתח באמצע 2027 והקו הסגול צפוי לפעול מסוף 2026. הקו הקרוב ביותר להפעלה הוא הקו האדום, שמחבר בין פתח תקווה לבת ים וצפוי להיפתח בנובמבר 2022. גורמים המעורים במיזם צופים גם בו עיכוב נוסף של בין מספר שבועות למספר חודשים.

 
  

חברות התשתית מקשות

מבט על לוחות הזמנים של CSCEC מצביע על מורכבות הקו הירוק שמעל 7 ק"מ ממסלולו הם תת-קרקעיים. החברה החלה לפעול בנובמבר 2019, כאשר הצפי לסיום העבודות שלה נקבע לאפריל 2024 (3 שנים לפני הצפי לפתיחת הקו). כל עיכוב בלוחות הזמנים שנקבעו מול נת"ע, עשוי להוביל לקנס עבור חברת הקבלן בגובה 30 אלף שקל ליום. על כן, כשקבלנים נתקלים בבעיות שעשויות להשפיע על לוחות הזמנים שבאחריותם, הם פועלים להצגת תביעות שכנגד, בגין אירועים לא צפויים שנתגלעו תוך כדי העבודות.

הליכים מעין זה בין הקבלן הסיני לנת"ע בקו הירוק כבר הובילו בפועל לדחייה מוסכמת על ידי הצדדים של שלושה חודשים, כך שכיום תאריך סיום העבודות הרשמי למקטע המרכזי של הקו הירוק נקבע ליולי 2024. נוכח טענות לגרירת רגליים מצד חברות התשתיות השונות, יש כיום כאמור צפי להתארכות שלב האינפרה 1 בעוד חצי שנה לפחות.
בעוד שהחברה הסינית כמעט וסיימה את התכנון, הביצוע סביב התחנות העתידיות מתעכב.

כך למשל, סביב האזור שבו תיבנה תחנת כיכר רבין, נקלע הקבלן הסיני למחלוקת מול חברת פרטנר. במהלך העבודות התגלה כי פרטנר עושה שימוש בתשתיות של בזק ברחוב מלכי ישראל הצמוד. לצורך העתקת התשתיות, בפרטנר דרשו שייבנו עבורם תשתיות ייעודיות ברחוב. בשיחה שקיימנו עם אחד מבעלי חברת ניהול הנדסית, שמעורב גם בפרויקט הקו הירוק, הוא מודה כי אכן יש קושי בהתנהלות מול חברות התשתיות, אך טוען כי "מדובר בחברות עם תשתית קיימת ופועלת ופתאום מבקשים מהם להרוס הכל ולבנות מחדש. הגיוני שיהיו להן דרישות".

במקרה אחר, סביב הפורטל בנורדאו נתקלה CSCEC בעיכובים ממושכים מול חברת החשמל. מבדיקתנו, גם אחרי שהחברה סידרה את העניינים הכספיים והתכנוניים למימון העתקת קווי המתח מול חברת החשמל, צץ מכשול חדש: מחלקת התכנון של מרחב דן בחברת החשמל ביקשה להביע הסתייגויות משלה. הדבר גרר תיאום הנדסי מחודש שאורך חודשים. גם ההתנהלות מול חברת בזק לא פשוטה, ממידע שבידינו, בחברה הבהירו כי הם יסכימו לבצע העתקת תשתיות, אך נקבו בלוחות זמנים ארוכים במיוחד של עד חצי שנה לכל מקטע.

הקו הירוק, סוקולוב חולון / צילום: נת''ע
 הקו הירוק, סוקולוב חולון / צילום: נת''ע

הצעת חוק המטרו, שעברה לאחרונה בקריאה ראשונה בכנסת, מבהירה עד כמה סוגיית תיאום התשתיות קריטית למיזמי תחבורה. כך למשל בפרק שכותרתו "פעילות גורם מוסמך לקידום מיזם המטרו", נכתב בין היתר כי "גורם מוסמך ישיב לפניית חברה מבצעת בכל עניין הקשור למיזם המטרו בתוך 14 ימים". בסך הכל עשרות סעיפים כלולים תחת הנושא, שבמיזמי תשתית גדולים אחרים, דוגמת הרכבת הקלה, הם בגדר המלצה בלבד.

המאבק על המושכות

על רקע מיזמי התשתית הגדולים שהמדינה מקדמת בימים אלה, כמה מראשי חברות התחבורה הממשלתיות, ביניהן נת"ע, נתיבי איילון ורכבת ישראל, ניסו להסדיר את נושא תיאום התשתיות. במסמך משותף שהטיוטה שלו הגיעה לידי גלובס, הכותבים מציעים כי פריסת תשתיות תקשורת יבוצעו רק על ידי חברות התחבורה, בניגוד לדרישת חלק מחברות התקשורת. מוצע גם כי התעריפים לביצוע העבודות ייקבעו על ידי מחירונים של נתיבי ישראל או נתיבי איילון, ולא במשא ומתן מתמשך מול חברות התשתית, כפי שקורה היום.

ארבעה חודשים אחרי ניסוח הטיוטה, היא טרם נחתמה וגורם בכיר באחת החברות הממשלתיות שעימן שוחחנו מעריך כי המסמך לא ייחתם. זאת, בשל חוסר הסכמה בין הנהלות משרדי התחבורה והתקשורת. את המשמעות של חוסר האסדרה בתחום, נמשיך להרגיש גם בפקק שבו נעמוד ב-2027.

תגובות

מנת"ע נמסר בתגובה: "החברה פועלת שהקו הירוק יחל את פעילותו המסחרית במועד שנקבע - 2027, ללא דחיות, יעד המחייב גם את הקבלנים השונים. פרויקט הקמת תוואי הרכבת הקלה בלב ערים צפופות (חלקו בתת הקרקע), מאתגר וכרוך בתאום וסינכרון מורכב. על הקושי הרב ברתימת כלל הגורמים לפרויקט, כבר נתן המחוקק את דעתו בדיונים על חוק המטרו".

ממשרד התחבורה נמסר: "למשרד לא ידוע על דחייה שאושרה לקבלן עבודות המינהור של הקו הירוק. חברת נת"ע מחויבת לעמוד בלוח הזמנים שאושר ונקבע ל-2027".
מחברת החשמל נמסר: "בשום שלב בתהליך לא היה ולא ‘צץ’ מכשול או הסתייגות חדשה. התוכנית המקורית שסוכמה בין חברת החשמל לנת"ע היא היחידה שהועברה לאישור ולא נעשה בה כל שינוי.

"לגבי כיכר נורדאו, במהלך תיאום המערכות ולפני קבלת האישורים לתוכנית, ביצעה חברת החשמל עבודות נוספות באזור כדי לאפשר לקבלן לבצע עבודות מקדימות באתר.
"במהלך העבודות, קבלן נת"ע וקבלני משנה מטעמו פגעו מספר פעמים בתשתיות החשמל וגרמו להפסקות חשמל. עקב כך, הופסקה עבודת הקבלן בשטח עד לתיקון התקלות ולהתחייבות להמשך ביצוע העבודות בהתאם לתקנות".

מבזק נמסר: "המיזם כרוך בשינוי תוואי של מאות סיבים אופטיים הפרוסים לאורך המסלול המתוכנן. הדבר כרוך גם בתיאומים רבים מול לקוחות בזק, בין היתר מתחום הפיננסים והביטחון, שהתיאום מולם מורכב במיוחד. עם זאת, בזק עושה כל שביכולתה כדי לסייע למיזם".

מפרטנר נמסר: "החברה פועלת בתיאום מלא עם גופים ורשויות כדי להביא כמה שיותר מהר את בשורת הסיבים לכל בית ועסק בישראל".