הרב שלא למד לימודי ליבה והחליט להיות עורך דין: "קפצתי ראש לבריכה בלי מים"

ישראל באך כבר סיים לימודי רבנות ומצא פרנסה כרב, אבל אז החליט ללמוד משפטים. משם הדרך למשרד עו"ד עצמאי ("מבלי שעבדתי יום אצל אחד") ולתפקיד היועמ"ש של תנועת ש"ס הייתה קצרה • מהעתירה שהגיש על האסי ועד ליברמן. ריאיון

ישראל באך / צילום: איל יצהר
ישראל באך / צילום: איל יצהר

אישי: בן 35, נשוי + 2, גר בירושלים
מקצועי: בעל משרד עורכי דין והיועץ המשפטי של תנועת ש"ס

ילדות: "נולדתי בירושלים, הבכור מבין 11 ילדים. אבא, הרב אשר, היום רב בישיבה, ובשנות ילדותינו היה אברך בכולל. כל עולמו מוקדש ללימוד התורה. אמא שלי, אילנה, היא גננת שגידלה דורות של ילדים לערכים של חסד, אהבת אדם ואהבת הבורא. כל מה שרציתי כילד דאגו לתת לי, ואף פעם לא הרגשתי מחסור. למדתי וגדלתי בישיבות חרדיות, מה שנקרא, לא למדתי ליבה. כבר בגיל 13 עזבתי את הבית לישיבה, היו לי שם ימים יפים מאוד, אתה נמצא בתוך בועה ולומד מהבוקר עד הלילה. אני אוהב ללמוד עד היום, מבחינתי זה לא עונש אלא כיף. הלמידה הופכת לחלק ממך, אתה לא צריך 'לשבת ללמוד', אלא נמצא בלופ של למידה מתמשכת".

מהרבנות למשפטים: "סיימתי לימודי רבנות, והייתי הרב של מושב בוסתן הגליל ומנהל משרד הרבנות בעכו. דיי מהר הבנתי שאני רוצה שפרנסתי תבוא מתוך מלאכה. 'אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות', כתוב בפרקי אבות. עשיתי תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת חיפה והמשכתי לתואר שני בעברית. מיד אחר כך פתחתי משרד עורכי דין, בלי שעבדתי יום אצל אף אחד. הייתה לי פרנסה מובטחת, אבל החלטתי לקפוץ ראש לבריכה בלי מים".

הרב עובדיה יוסף: "בתקופת טרום ההתמחות שלי הכרתי את הרב משה יוסף, בנו של עובדיה יוסף. נתתי להם שירות משפטי ונוצר קשר קרוב. כך קיבלתי את תיק העזבון של הרב עובדיה יוסף, שהיה הראשונים שלי. אני זוכר שבמסגרת הטיפול בעיזבון החזקתי אצלי במשך כשנה את הגלימה והמקל של הרב, ופריטים נוספים מהירושה שהיו חשובים. התיק הזה זרק אותי למעלה בכוח".

אלישבע: "אשתי, יחד אנחנו הורים לבן ובת מקסימים. אלישבע מורה לאנגלית, איטלקית וגרמנית. וגם האישה הכי אינטליגנטית וטובת לב שפגשתי מעולם".

ש"ס: "החיבור התחיל כשטיפלתי להם בעתירות מנהליות בבחירות לרשויות המקומיות ב-2018. עתירות שהביאו לש"ס חזרה מנדטים הביתה: באשקלון הצלחתי להחזיר מנדט בניצחון בעליון. במעלה אדומים, השופט פתח קלפיות, ספר בעצמו, ועל חודו של קול המנדט חזר. אחרי הצלחה דומה בטבריה התקבע מעמדי כיועץ המשפטי של ש"ס. אני מטפל בענייניה המשפטיים של התנועה, תפקיד מעניין ומאתגר. עם זאת, הקשר עם ש"ס לא מגדיר אותי, יש לי משרד עו"ד חזק בתחומי הנדל"ן והמנהלי".

המאבק על האסי: "עתרתי בשם תנועת ש"ס וחבר הכנסת משה ארבל. פסק הדין בעיניי מכונן. היום כל מי שרוצה להיכנס לנחל יכול. לא צריך לאפשר שם ג'ונגל או לחגוג לחברי הקיבוץ על הבית, אבל זה משאב ציבורי".

מערכת המשפט: "כשנעשה לאדם עוול, בית המשפט קשוב, בטח בערכאות הגבוהות. מניסיוני, העליון תמיד פתוח וקשוב לזכויות הציבור החרדי. אני לא רוצה לחשוב מה היה אם לא הייתה מערכת משפט כ"כ חזקה".

ליברמן: "נאמרו אמירות בלי שום היגיון כלכלי, שאפשר לפרש אותן כהתנכלות לציבור החרדי. הרי הרצון הוא לעודד את שוק העבודה במגזר החרדי ולא לקבור אותו. הקואליציה הנוכחית דורסנית ומתעלמת לחלוטין מהאופוזיציה, לאו דווקא בהקשר של החרדים".

מחלת הקורונה: "חליתי קשה, עברתי את זה בצורה קיצונית. חששתי ללכת לבית חולים אז שכבתי שבועיים בבית, מחובר לחמצן. בסוף יצאתי מזה בעזרת השם. למדתי להעריך יותר את החיים, גם את רגעי הנחת הקטנים כמו הקפה של הבוקר. והכי חשוב - שכנעתי את אמא שלי להתחסן. כשאתה לא מתחסן, זה מסכן את הסביבה וההשלכות הם הרבה מעבר לבריאותך. מה גם שאם גדולי התורה אומרים לנו להתחסן, מי אנחנו שנגיד לא?".

לרוץ, להתפלל, לאכול: "אני אוהב לרוץ, שזה קצת מתנגש עם התחביב השני שלי - לאכול. אני נהנה מאוד לטייל בחו"ל, עם חיבה מיוחדת לאי קופנגן, מהמקומות השלווים. היינו שם אני, בורא עולם וחול הים. לא שמתי לב לשעה וחוויתי מין מדיטציה של כמה ימים".

תפיסת עתיד: "הייתי רוצה שיהיה לי יותר פנאי ללימוד תורה. ולהשפיע ולחולל שינוי דרך עריכת הדין, להיות שם בשביל הלקוחות. אני גם מאמין מאוד גדול בליהנות מהחיים, איש תחת גפנו ותחת תאנתו".