הנגיד אמיר ירון: "כל עוד אין מקרה קיצון, תוכנית רכישות האג"ח תגיע לסיומה בנובמבר-דצמבר"

הריבית נותרה על 0.1% • חטיבת המחקר של הבנק סיפקה תחזית אינפלציה של 2.5% השנה ושל 1.6% ב-2022 • בבנק צופים כי הריבית תעמוד בטווח של 0.1%-0.25% בעוד שנה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

בנק ישראל הותיר את גובה הריבית במשק ברמה של 0.1%, וזאת בהתאם לתחזיות של הכלכלנים בשוק. חטיבת המחקר בבנק ישראל צופה כי הריבית תעמוד בטווח של 0.1%-0.25% בעוד שנה.

לגבי התוכנית רכישות אג"ח שמבצע הבנק הנגיד אמיר ירון אמר במסיבת העיתונאים כי הוועדה המוניטרית החליטה לסיים את התוכנית בחודשים הקרובים. "רכשנו אג"ח ממשלתיות ב-77 מיליארד שקל עד כה, ונסיים את התוכנית רכישות אי שם לקראת נובמבר או תחילת דצמבר. כל עוד אין מקרה קיצון, התוכנית מגיעה לסיומה", אמר ירון במסיבת העיתונאים.

בהודעת הריבית הנוכחית השמיט בנק ישראל את המינוח בדבר האפשרות לשימוש בכלי הריבית ואת הביטוי "מרחיבה מאד" בנוגע למדיניות המוניטרית. "תהליך התאוששות המשק הישראלי מהמשבר נמשך. עם זאת, עדיין קיימים אתגרים לפעילות הכלכלית. לכן, הוועדה תמשיך לנהל מדיניות מוניטרית מרחיבה לאורך זמן. המשך הפעילות הכלכלית והצמיחה התקינה יאפשר את סיום תוכניות ההרחבה הכמותית השונות בחודשים הקרובים. כל זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות, בהתאוששות הכלכלית מהמשבר ולהבטיח המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסים", כך לפי ההודעה.

בנק ישראל מעריך כי האינפלציה זמנית ותרד בשנה הבאה. בחטיבת המחקר צופים כי האינפלציה במהלך ארבעת הרבעונים הקרובים (המסתיימים ברבעון השלישי של 2022) תסתכם ב-1.7%, וכי בשנים 2021 ו-2022 היא צפויה להסתכם ב-2.5% ו-1.6% בהתאמה.

עוד על פי התחזית, התוצר של המשק צפוי לצמוח בשיעור של 7% ו-5.5% בשנים 2021 ו-2022, בהתאמה. שיעור התעסוקה המותאם יעלה לאורך תקופת התחזית, ויעמוד על 59.5% בסוף 2022.

בבנק ישראל מניחים שתקציב המדינה יאושר באופן סופי עד סוף השנה. תחת הנחה זאת, בבנק ישראל צופים כי גירעון הממשלה השנה צפוי לרדת ל-6.4% תוצר, וב-2022 על 4%. יחס החוב לתוצר צפוי להסתכם בשיעור של כ-73.5% וכ-73% בשנים 2021 ו-2022, בהתאמה.

בנק ישראל יקיים מסיבת עיתונאים לאחר ההחלטה בשעה 16:15, ומעניין אם הנגיד אמיר ירון יתייחס לפער בין תוואי הריבית שהשוק מתמחר לבין השקפות הבנק. בזמן שציפיות האינפלציה הארוכות מטפסות, בשוק יצפו לשמוע מנגיד בנק ישראל כי בבנק עדיין מחזיקים בדעה כי האינפלציה זמנית.