ביצועי תיקי ההשקעות בספטמבר מראים: בישראל שאננים, בעולם דואגים

ביצועים תיקי ההשקעות המנוהלים בחודש שעבר מצביעים על ירידה של 1.35% בתיק המניות - רובה בגלל מגמה שלילית בעולם • הדבר נובע מכך שבעולם כבר מפנימים את השינויים בסביבת האינפלציה, אך בישראל - שחוותה בעבר היפר-אינפלציה - מתייחסים אליה כעת במידה של ביטול • האם תגיע התפכחות כואבת, ומתי?

בורסת ניו יורק. המשקיעים מרגישים את השינויים וחוששים / צילום: Associated Press, Richard Drew
בורסת ניו יורק. המשקיעים מרגישים את השינויים וחוששים / צילום: Associated Press, Richard Drew

כפי שאנו מתארים כאן זה שנה וחצי, מגפת הקורונה היא אירוע שהשפעתו על הכלכלה ועל השווקים הפיננסיים בשנים הבאות תהיה עצומה. נראה כי השווקים והמשקיעים בעולם מתחילים לחוות את השינוי ולחשוש ממנו, דבר שמקבל ביטוי בחולשה בשוקי המניות והאג"ח כאחד. לעומת העולם, בהכללה ומתוך ניסיוננו בייעוץ השקעות אובייקטיבי למשקיעים פרטיים ומוסדות בישראל, הדעה הרווחת היא שמה שהיה הוא שיהיה, ולכן הנטייה לצמצם סיכונים עדיין חלשה.

הדבר מקבל ביטוי גם באפיקי השוק בהשפעתם על מדדי תיקי ההשקעות של הציבור בחודש ספטמבר. מדדים אלו הושפעו מירידה במדדי המניות בעולם אל מול עליית מדדי המניות בישראל, כמו גם בעלייה בציפיות לאינפלציה בשוק האג"ח בדומה למגמה העולמית.

מתוך השינויים הנ"ל, מדד תיק המניות ירד בשיעור של 1.35% בספטמבר, ועיקר הירידה נובעת ממגמה שלילית בעולם, שצמצמה את מדד תיק המניות בכ-4.3%, בעוד שמדדי המניות בישראל דווקא תרמו תשואה חיובית לתיק זה עם עלייה של כ-2.3%.

מן העבר השני, מדד תיק האג"ח ירד בספטמבר בשיעור מתון של 0.05%, בעיקר עקב ירידה באג"ח השקליות, אך לעומת זאת, האג"ח הצמודות למדד עלו וקיזזו את מרבית הירידה. מדדי תיק הביניים, הכולל 30% מניות, ירד בשיעור של 0.44%, ואילו מדד תיק ה-20:80 ירד בשיעור מתון יותר של 0.30%.

מדדי אג'יו לביצועי תיקי השקעות מבוססים על נתונים מבתי השקעות בישראל, ביניהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.איי, מיטב דש, הראל פיננסים, תפנית דיסקונט, UNIQUE ואנליסט. הנתונים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, ומהווים מדדי ייחוס והשוואה (בנצ'מרק) אובייקטיביים לצורך השוואת ביצועים ותוצאות של גופי ייעוץ וניהול השקעות, ביצועי תיקי השקעות מנוהלים, קרנות השתלמות ועוד.

 
  

האינפלציה עושה עלייה לישראל באיחור

יש להקדים ולומר כי המשקיעים בישראל כן שמים לב לאינפלציה המתבשלת בעולם, על רקע הידיעות על מצבים קיצוניים ועל מחסור בשוקי הסחורות, ההובלה, הייצור וחומרי הגלם. הדבר הביא להעדפת אג"ח צמודות על פני שקליות, מה שהביא לעלייה בשיעור של 0.55% בקונצרניות ושל כ-0.33% בממשלתיות הצמודות, לצד ירידות מתונות באג"ח השקליות, להוציא הארוכות, שירדו בשיעור של 2.29%, עקב השלכה של עליית התשואות לעשר שנים בארה"ב.

התוצאה היא עלייה בציפיות המשקיעים לאינפלציה מכ-2% לכ-2.6% במהלך חגי תשרי, אך למרות זאת, המשקיעים בישראל אופטימיים יחסית באופן כללי, ואינם צופים זעזועים בכלכלה ובשווקים.

אחת הסיבות לאופטימיות היחסית של המשקיעים בישראל היא שמדדי המחירים בישראל מגלים אמנם עלייה, אך הם עדיין לא מראים התפרצות כמו בארה"ב ואפילו לא באירופה. בישראל הקצב מלמד על 2.2%, בעוד שבאירופה הוא כבר מתקרב ל-3% ובארה"ב חצה את קו ה-5%.

אחת הסיבות לכך היא שהאינפלציה בעולם מתפרצת הן בצד ההיצע והן בצד הביקוש. בצד ההיצע, הפירמות היצרניות סובלות רבות מעליית מחירים ברכיבים ובתשומות שונות לייצור. מאחר שהכלכלה והמשק בישראל מפיקים בעיקר שירותים, ומייבאים מוצרים מוגמרים, האינפלציה כאן מבטאת בעיקר את העלייה בביקושים, אך האינפלציה בעלויות מגיעה באיחור מה, יחד עם המוצרים המוגמרים ומחירי ההובלה.

במילים אחרות, עקב הקשיים והמחסור בתחומים רבים, נתוני האינפלציה אצלנו עולים באיחור מה אחרי העולם, והדבר נותן למשקיע הישראלי תחושת חסינות מפני אינפלציה, למרות שבעבר האינפלציה היכתה קשות בישראל.

המציאות יכולה להשתנות במהירות

בעידן הנוכחי, עידן יוצא דופן של הצלחה כלכלית, טכנולוגית ותעשייתית, שפע נרחב של מוצרים, שירותים ומידע והיעדר מאבקים מזוינים בעולם המפותח, שוקי ההון נהנים מתקופה ממושכת של עדנה. אל כל אלו, כמו שמן למנוע העובד המהירות, מצטרפת הריבית הנמוכה, שמעודדת את המשקיעים לקחת סיכונים באפיקי ההשקעה השונים וזאת בכדי לקבל תשואה.

התוצאה היא תריסר שנים של עליות נאות בשווקים תוך התגברות של השווקים על כל תיקון ואירוע שלילי שעלול להדאיג משקיעים. הביטחון המוגבר של המשקיעים סייע לדור שלם של מנהלי השקעות להתייחס בקלות יחסית לסיכונים ולשינויים אפשריים במציאות, כאלה שביכולתם לשנות את המגמה החיובית ארוכת-השנים בשווקים. "מה כבר יכול לקרות?", "הריבית לא תעלה כי למדינות אין אינטרס", "אני לא רואה התפרצות אינפלציונית" - אלו הן חלק מאמירות המתארות את חוסר היכולת שלנו לראות שינויים משמעותיים בעתיד לבוא.

יתרה מכך, בעידן הנוכחי, לדבר על סיכוני השקעה ולתכנן תגובה או צמצום סיכונים בהתאם, הוא צליל צורם לאוזני משקיעים, מסר שלא רצוי לשמוע. במצבים אלו, תפקידו של יועץ השקעות אובייקטיבי הוא להציף באופן מאוזן במיוחד את כלל הצלילים המרכיבים את המנגינה, כדי להכין את הלקוח כמו גם את ועדת ההשקעות, לכלל האפשרויות וזאת כדי למנוע טעויות ולחדד את ההתנהגות הרצויה, אם וכאשר החדשות השליליות תתגשמנה. על הלקוח ועל ועדת ההשקעות ונציגי הציבור באירגונים, בקיבוצים ובמוסדות השונים, להקשיב ואף לעודד את מנהלי ההשקעות שלה, להשמיע את כל קשת הצלילים, את הסיכונים ואת ההמלצות שיאפשרו לצמצם נזקים מהרעה בתנאי השוק.

הכותב הוא מנהל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. באתר חברת אג'יו ניתן למצוא מדדי בנצ'מרק וחתכים נוספים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק