גירושין- מחיר כבד

כמה עולה להתגרש ומה עושה את ההבדל בין הליכי גירושין ארוכים ויקרים, לכאלו שמסתיימים במהירות וללא נזקים כספיים

גירושין / צילום: מירה פרידמן
גירושין / צילום: מירה פרידמן

השאלה "כמה עולה להתגרש?" נשאלת ללא הרף מפי אנשים ששוקלים להיפרד וחוששים מהמחיר הכלכלי של הפרידה. הליכי גירושין הם תמיד עסק כואב. לא משנה אם הסיבה לגירושין היא בגידה, משבר כלכלי או שפשוט שני הצדדים הבינו שזה לא זה והחליטו בהסכמה הדדית לפרק את החבילה.

הליך גירושין הוא לא רק מחיר נפשי כבד לכל בני המשפחה, התנהלות לא נכונה בהליכי הגירושין עלולה להפוך את העסק לכואב גם בכיס וכדי לא להיקלע להרפתקאות כלכליות שלא תדעו איך לצאת מהן, הכנו עבורכם את המדריך הבא.

העצה הטובה ביותר היא לגמור את ההליך בגישור, אך לא אחת בני הזוג לא מצליחים לסיים את הנישואים בדרכי כבוד ולכן נאלצים להיגרר למסכת משפטית ארוכה, שכוללת דיונים, ערעורים ועוד דיונים והתדיינויות. התנהלות כזו יכולה לעלות למתגרשים עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

ההוצאות המאפיינות את הליך הגירושין הן לא רק הוצאות משפטיות אלא גם ההוצאות שכוללות את החיים האישיים שלאחר הגירושין, אז כמה עולה להתגרש?


1. אגרות ותשלומים לעורכי דין

שלב הגירושין פותח את מסכת העלויות המשפטיות, מעבר לשכר טרחת עורכי דין, שבהם נושאים הצדדים בנפרד לעורכי דינם בדרך כלל, יש לשלם אגרות על פתיחות תיקים בבית הדין הרבני ובבית המשפט לענייני משפחה.

אגרות משולמות לבית הדין הרבני ולבית המשפט לענייני משפחה. פתיחת תיק לגירושין בבית הדין הרבני עולה כ-450 שקל לערך, כאשר תביעה לשלום בית מוזלת יותר ועומדת על סך של 300 שקל לערך. תביעת גירושין שמוגשת בהסכמת בני הזוג עומדת על סך של 750 שקל לערך.

גם בבית המשפט לענייני משפחה יש צורך בתשלום אגרות. תביעת מזונות ילדים עומדת על סך של 300 שקל לערך; תביעה לקביעת משמורת עומדת על סך של 550 שקל לערך. תביעה לחלוקת רכוש בין בני הזוג עומדת על אחוז מסך התביעה, אך לא תהיה קטנה מסכום של 550 שקל.

במקרים של קשיים כלכליים, ניתן להגיש בקשה לפטור מאגרה בבית המשפט לענייני משפחה. כדי לקבל פטור מאגרה יש להראות קושי כלכלי ולצרף דו"חות על הכנסות והוצאות, וכן פלט מחשבון הבנק. בתי המשפט נוטים בדרך כלל להיעתר לבקשות כגון אלו, ככל שמוכח קושי כלכלי מובהק.

במסגרת תביעת גירושין, יש לדון בכמה תביעות. שכן תביעת הגירושין כוללת גם דיונים בענייני חלוקת הרכוש, מזונות, ומשמורת הילדים. ישנם עורכי דין הלוקחים שכר טרחה כולל על כל התיקים - שכר הטרחה במקרים כאלו עומד על עשרות אלפי שקלים.

מנגד, יש עורכי דין הלוקחים שכר טרחה על כל תיק בנפרד, גם אז שכר הטרחה עומד על כמה עשרות אלפי שקלים, דהיינו מ-10,000 שקל ומעלה, בהתאם למורכבות התיק.

2. תשלום מזונות זמניים

כאשר מתחיל הליך גירושין, בדרך כלל מוגשת בקשה לקביעת מזונות זמניים שישולמו על ידי ההורה אשר עזב את הבית, בדרך כלל האב. המזונות הזמניים נקבעים עד לקביעת מזונות קבועים. בנוסף לשאר התשלומים, עתה מתווסף תשלום חודשי קבוע שגובהו הממוצע 1,000 שקלים ויכול להסתכם בהרבה יותר מכך.

3. הוצאות דיור

כאמור, בשלב הגירושין לרוב אחד הצדדים עוזב את הבית ומוצא את עצמו נושא בתשלומי דיור כפולים, שכן מצד אחד את המשכנתא על הבית המשותף עדיין יש לשלם עד אשר יחולק הרכוש בין הצדדים, אך מצד שני יש לשאת בעלויות הדיור החדשות, הכוללות מלבד שער הדירה גם תשלום חשבונות כגון ארנונה, מים חשמל וגז. הוצאות אלו יחד מסתכמות באלפי שקלים בחודש.

4. הוצאות ילדים - לא רק מזונות

גם לאחר הגירושין יש להמשיך לשלם על חוגים של הילדים המשותפים, לשלם לבית הספר ועל טיולים שנתיים וסתם על בילויים רגילים כגון: הליכה לסרט, הצגה ומתנות יומולדת. מה גם, עכשיו הילדים יגורו בשתי דירות שונות ולכן צריך לרכוש המון ציוד שאיבדתם בזמן הגירושין. בנוסף, עדיין יש לשאת בהוצאות רפואיות על ילדים. גידול הילדים הוא נחלת שני ההורים, בין אם הם חיים במשותף ובין אם לאו.

איך אפשר להוזיל את הליך הגירושין?

כפי שראינו, גירושין הם אכן עסק יקר, אך עדיין יש אפשרויות להוזיל את העלויות - ובעיקר את ההוצאות המשפטיות:

  • גירושין בהסכמה - אחת הדרכים הזולות ביותר להתגרש היא לעשות זאת בהסכם כולל עם בן הזוג, אשר יקבל תוקף בערכאות המשפטיות הרלוונטיות.
  • שכר טרחה מדורג - דרך נוספת להוזיל את העלות המשפטית היא להגיע להסכם שכר טרחה מדורג, שיגדל ככל שההליך מתקדם. כך שאם הליך הגירושין מסתיים בהקדם בהסכמה, לא ייווצר מצב ששולם לעורך הדין שכר טרחה גבוה מאוד על מעט מאוד עבודה.
  • תכנון אסטרטגיית גירושין - ככלל תכנון מקדים בחיים עוזר להיערך טוב יותר, גם כשההיערכות היא לקראת אירועים פחות משמחים, כמו במקרה של גירושין. תכנון אסטרטגיית גירושים חכמה, שלוקחת בחשבון שיקולים פיננסיים ולא פחות חשוב, שמה בראש סדר העדיפויות את טובת הילדים, תאפשר לכם לסיים את הליך הגירושין בעלויות מצומצמות.

מדריכים נוספים מאתר הון:

משכנתא וגירושין : מה קורה למשכנתא כשמפרקים את החבילה?

מה קורה לכספי הפנסיה לאחר גירושין?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.