לא רק רני צים: האנליסט שי ליפמן חשוד שעשה שימוש במידע פנים של גב ים

לגלובס נודע כי האנליסט הבכיר מבית ההשקעות ווליו בייס חשוד שעשה שימוש במידע שהגיע אליו במסגרת עבודתו בנוגע למניות גב ים

שי ליפמן / צילום: רוני שיצר
שי ליפמן / צילום: רוני שיצר

החקירה נגד שי ליפמן, האנליסט הבכיר מבית ההשקעות ווליו בייס, בחשד לשימוש במידע פנים, נמשכת ברשות לניירות ערך. לגלובס נודע כי ליפמן נחקר בחשד לשימוש במידע פנים הנוגע לעסקאות שעשתה חברת גב ים העוסקת בנדל"ן מניב ומשתייכת לקבוצת דסק"ש. זאת בנוסף למידע הנוגע לחברת רני צים מרכזי קניות ומידאס. אין כל חשד כלפי החברות או נושאי תפקיד בהן.

ווליו בייס ליוותה ביולי 2021 את חברת הנדל"ן המניב גב ים במכירת זכויות בפרויקט בחיפה לחברת פרשקובסקי תמורת 215 מיליון שקל. עסקה זו הייתה אמורה להניב לגב ים רווח נקי של 55 מיליון שקל. ווליו בייס גם ליוותה את עסקת רכישת מניות השליטה (82.26%) בדיסקונט השקעות יחד עם שותפים. בנובמבר 2020 מגה אור הגישה הצעה, ניצחה את אדוארדו אלשטיין במכרז והוכרזה כזוכה. במרץ 2021 הושלמה העסקה.

ליפמן לא עוסק בהנפקות אך הוא חשוף במסגרת עבודתו למידע פנים של חברות ציבוריות בתחום הנדל"ן מהגדולות במשק ונחשב למומחה בתחום. הוא עוסק באנליזות לגורמים מוסדיים - אלו המנהלים את קרנות הפנסיה של הציבור. בנוסף הוא מייעץ במסגרת תפקידו לחברות ציבורית, נותן יעוץ פיננסי להנהלות החברות וכך חשוף לשינויים שטרם פורסמו לציבור. מידע פנים מוגדר כמידע על חברה ציבורית שעשוי להשפיע על מחיר ניירות הערך וטרם פורסם. המידע יכול להיות על התפתחות החברה, שינוי במצבה, שינויים צפויים או כל מידע אחר שיש בו לגרום לשינוי משמעותי במחיר נייר הערך.

חשוד בשימוש במידע של חברת רני צים

מידע נוסף שבמוקד החקירה נוגע לחברת רני צים מרכזי קניות, אותה ליוותה ווליו בייס להנפקות ולעסקה לרכישת פעילות הנדל"ן של מידאס במגזר הערבי בהיקף של כ-70 מיליון שקל. העסקה יצאה לפועל בספטמבר 2020 והמו"מ החל בפברואר 2020, רגע לפני פרוץ מגפת הקורונה. רני צים ומנכ"ל חברת מידאס מסרו עדות השבוע ברשות לניירות ערך והם אינם חשודים בפרשה.

עו"ד ערן שחם שביט ממשרד סבוראי שחם שביט, המלווה את חברת מידאס מסר: "מטבע הדברים, אין באפשרותנו להתייחס לכלל הפרסומים. מדובר בחברה מצוינת הפועלת כחוק וללא דופי. לבקשת רשות ניירות ערך, מנכ"ל חברת מידאס מסר היום עדות בפרשה והוא ימשיך לסייע בצורה מלאה. אין ולא הופנה כל חשד לחברה או למי מעובדיה. חשוב להדגיש כי אין ולא היה קשר ישיר או עקיף בין חברת מידאס לבין החשוד, שי ליפמן, או חברת 'ואליו בייס'. מידאס מעולם לא השתמשה בשירותיו של ליפמן או של 'ואליו בייס'".

בפברואר 2020 הובילה ווליו בייס את הגיוס לרני צים שהודיעה כי חתמה על מזכר עקרונות לרכישת מניות השליטה במידאס שפיתחה את המרכזים המסחריים המצליחים בירכא ובאום אל פאחם. במסגרת העסקה רני צים הייתה צפויה לשלם כ-50 מיליון שקל עבור כ-62% מהון מניותיה של מידאס, לפי מחיר של קצת יותר משקל אחד למניה, מחיר המשקף למידאס שווי שוק של כ-80 מיליון שקל. מניית מידאס, הגיבה לעדכון של צים בזינוק, שהגיע עד ל-60% ועלתה לשווי שוק של כ- 60 מיליון שקל. בהמשך, בינואר 2021 ליוותה ווליו בייס גם גיוס חוב של חצי מיליארד שקל לרני צים.

מעבר למגה אור ורני צים, החקירה מתמקדת במידע שהגיע לליפמן גם על חברות נדל"ן ציבורית נוספות. במהלך השנים 2019-2021 וביצע עשרות עסקאות באופן סדרתי תוך שימוש במידע שהגיע אליו. הרשות חושדת כי גרף כחצי מיליון שקל בעסקאות ממוששות ותיאורטיות. על פי החשד, הסתיר את הפעילות בדרך של שימוש בחשבון שלא על שמו.

ווליו בייס הוא בית השקעות העוסק בתחום ניהול הנפקות וגיוסי הון וחוב, ניהול תהליכי מכירה וליווי לקוחות מול הגופים המוסדיים הישראלים. צמד מייסדי ווליו בייס הם ויקטור שמריך, יו"ר החברה, ועידו נויברגר, המכהן כמנכ"ל, שייסדו בתחילת שנות ה-90 יחד את חברת איפקס, שבהמשך התמזגה עם בית ההשקעות מיטב - כיום בית ההשקעות השני בגודלו בישראל. מלבד השניים, על בעלי המניות של ווליו בייס נמנים נתן חץ, מייסד ומנכ"ל ענקית ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ, ומשפחת ורטהיים, בעלת קוקה-קולה ישראל ואשר מחזיקה גם בבנק מזרחי-טפחות.