קרן פימי | בלעדי

קרן פימי על סף רכישת השליטה בעשות אשקלון לפי שווי של כ-340 מיליון שקל

הקרן שמוביל ישי דוידי מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת השליטה בחברה התעשייתית מידי אלביט מערכות • עשות נסחרת  בת"א לפי שווי של כ-280 מיליון שקל, כך שמדובר בפרמיה של כ-20% על מחיר השוק

דוידי ישי / צילום: יונתן בלום
דוידי ישי / צילום: יונתן בלום

קרן פימי על סף רכישת השליטה בחברת עשות אשקלון  מידי אלביט מערכות , לפי שווי חברה של כ-340 מיליון שקל - כך נודע לגלובס. מחיר העסקה משקף פרמיה של כ-20% על מחיר השוק של עשות אשקלון.

עשות עוסקת בייצור מוצרי מתכת, חלקים תעופתיים, מערכות לרכב קרבי משוריין ומוצרים ממתכת כבדה. היא נסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של כ-280 מיליון שקל, ו-85% ממניותיה מוחזקות בידי אלביט מערכות.

קרן ההשקעות הפרטיות פימי, בניהולו של ישי דוידי, עוסקת ברכישה והשבחה של חברות מתחומי התעשייה והשירותים, ואף שולטת בחברות בעלות תחומים משיקים לאלו של עשות. מפימי לא נמסרה תגובה לידיעה.

● מדוע אלביט שמה את עשות אשקלון על המדף, למה ישי דוידי מתעניין, וממה חוששים העובדים?

המו"מ המתקדם למכירת מניות השליטה בעשות מתנהל כשלוש שנים בלבד לאחר שאלביט, בניהולו של בצלאל מכליס, קיבלה אותן לידיה במסגרת העסקה לרכישת התעשייה הצבאית (תע"ש), מידי המדינה.

מניות אלו הוחזקו בעבר בידי תע"ש, אולם בנובמבר 2018 השלימה אלביט מערכות את רכישת הבעלות על תע"ש ב-1.8 מיליארד שקל, וכחלק מהעסקה קיבלה לידיה גם את מניות השליטה בעשות.

באפריל 2020 הגישה אלביט מערכות הצעת רכש ליתרת מניות עשות שאינן בידיה, וזאת במטרה להגיע להחזקה מלאה בעשות ולמחוק את מניותיה מהמסחר בבורסה. אלביט הציעה אז לרכוש את החזקות הציבור (15%) בתמורה לתשלום המשקף לעשות שווי של 283 מיליון שקל, אך ההצעה לא זכתה להיענות מספקת ולכן לא התקבלה.

על פי ההערכות, הצעת הרכש נפלה בשל פיזור נרחב של מניות המיעוט בתיקי השקעות פרטיים, שאותם קשה יותר לאתר. לפי הנתונים שפרסמה עשות באפריל 2020 וביולי 2021, הסתכמו החזקות הגופים המוסדיים בה ב-4% בלבד, כך שהמשקיעים הפרטיים מחזיקים בכ-11% ממניותיה.

בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ''ל אלביט מערכות / צילום: אסף שילה/ישראל סאן
 בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ''ל אלביט מערכות / צילום: אסף שילה/ישראל סאן

אלביט מערכות היא חברת ענק במונחים ישראליים, שנסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 21 מיליארד שקל, כך שניתן להניח כי אין לה כל אינטרס להותיר את עשות כחברה ציבורית בשליטתה. הסיבה לכך היא, שכל עוד עשות היא חברה ציבורית, לא יכולה אלביט מערכות לכלול אותה במהלכי ארגון מחדש בתוך הקבוצה, שיכללו למשל מיזוגי פעילויות, איחודי מטות ועוד. מעבר לכך, עשות מתקשה להציג צמיחה עקבית בעסקיה.

הקורונה השפיעה על לקוחות מגזר התעופה

עשות עוסקת בעיקר בייצור של מערכות גלגלי שיניים, גלים למנועי סילון, וכן ממסרות לשימושים צבאיים, תעופתיים, אוטומוטיביים כבדים ותעשייתיים. בנוסף, מייצרת החברה גם מוצרים מטונגסטן לשימושים בשווקים הצבאיים והתעופתיים וכן לטיפולים תרמיים וציפוי מתכות. פעילויות הייצור מבוצעות ברובן בישראל, מקום מושבה של החברה, ובחלקן בארה"ב, מקום מושבה של חברה בת. 

החברה מחלקת את פעילותה בין המגזר הצבאי ובין המגזר התעופתי. לטענתה, השפעת התפרצות מגפת הקורונה בעולם על המגזר הצבאי אינה מהותית, אולם היא משפיעה לרעה על איתנותם של לקוחות החברה במגזר התעופה.

"החברה מעריכה כי בשנים הקרובות צפויה ירידה משמעותית בהכנסות החברה במגזר התעופתי, כתוצאה ישירה של מחלת נגיף הקורונה, ביחס להכנסותיה במגזר זה בשנת 2019", נכתב בדוחות הכספיים של עשות לסיכום המחצית הראשונה של 2021. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה, שמרבית מכירותיה הן למשרד הביטחון הישראלי, עם ירידה של 5.7% במכירות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, לכ-165 מיליון שקל.

למרות זאת, הציגה עשות במחצית הראשונה עלייה של 35% ברווח הגולמי ל-21 מיליון שקל, ויותר מהכפילה את הרווח התפעולי, לכ-10 מיליון שקל, וזאת בזכות תמהיל מכירות שונה, עלייה ברווחיות הפרויקטים במגזר הצבאי ומימוש רווח בין חברתי. בזכות עלייה זו גם צמח הרווח הנקי של עשות במחצית הראשונה לכ-9 מיליון שקל, לעומת 3 מיליון שקל בלבד במחצית המקבילה אשתקד.

עובדי החברה התנגדו להתנתקות מאלביט

נציין כי ביקור שערך לפני מספר שבועות ישי דוידי במפעל עשות אשקלון הצית מחאה של עובדי החברה כנגד האפשרות למכירת השליטה בה ולניתוקה מתע"ש ומאלביט. זאת, הגם שלקרן פימי היסטוריה ארוכה ומוצלחת בהשבחה ובהרחבה של מפעלי תעשייה בישראל. פימי נוהגת לרכוש חברות במטרה להצמיח את עסקיהן, ולא כדי לשפר באופן מיידי את רווחיהן באמצעות קיצוץ במספר העובדים ובשכרם. 

הקרן נחשבת ב-20 השנים האחרונות לאחד המעסיקים הגדולים במשק, ובחברות שתחת שליטה מועסקים כיום יותר מ-30 אלף עובדים. פימי גם מחזיקה בחברות תעשייה נוספות הפונות לתחום התעופה, כמו מנועי בית שמש ותאת טכנולוגיות.