שוברים את המונופול של ZER4U: רשת 13 ו-BUYME נכנסות לשוק זרי הפרחים בהשקעה של 10 מיליון שקל

מדובר בהשקעה ראשונה לקרן R.T CAPITAL של רשת 13 ושל קבוצת טלכלל, מבעלי BUYME • פלטפורמת VAZA הוקמה לאחר השקעה של 10 מיליון שקל במשק פרחים מכפר רות • המטרה: להתחרות בפלטפורמת ZER4U הדומיננטית בתחום, ובעיקר בהזמנות מקוונות • ההשקעה של רשת תבוא לידי ביטוי בעיקר בזמן אוויר

יואב בן יקר, יו''ר BUYME, ורואי אליהו / צילום: תומר אביב
יואב בן יקר, יו''ר BUYME, ורואי אליהו / צילום: תומר אביב

השקעה ראשונה לקרן R.T CAPITAL של רשת 13 ושל קבוצת טלכלל (מבעלי BUYME): הקמת פלטפורמה למכירת זרי פרחים. הפלטפורמה, ששמה "VAZA", הוקמה לאחר השקעה של 10 מיליון שקל במשק פרחים מכפר רות. המטרה: להתחרות בפלטפורמת ZER4U הדומיננטית בתחום, ובעיקר בהזמנות מקוונות.

הקרן הוקמה בפברואר השנה על-ידי מנכ"ל רשת 13, אבי בן טל; ויואב בן יקר, מבעלי קבוצת טלכלל. את העסקה הוביל מטעם רשת 13 ערן הוכמן, המשנה למנכ"ל פתוח עסקי והשקעות. ההשקעה של רשת תבוא לידי ביטוי בעיקר בזמן אוויר. 

ההשקעה בהיקף של 10 מיליון שקל נעשתה בפלטפורמה שהקים רואי אליהו, דור שני במשק פרחים ממושב כפר רות והבעלים והמייסד של חברת "ראל טכנולוגיות" המתמחה בבניית וקידום אתרי אינטרנט בתחום הפרחים. אליהו מלווה כ-80 חנויות פרחים מובחרות ברחבי הארץ.

את VAZA תפעיל BUYME, דרכה היא תציע זרי פרחים שילוקטו ממספר מרכזים לוגיסטיים ומכ-30 חנויות פרחים שונות ברחבי הארץ, "בטווח מחירים רחב השווה לכל נפש", כך על-פי הודעת הקרן. בדומה לזר פור יו, יוצעו באתר גם מתנות משלימות דוגמת מארזי שוקולד (של חברת דה קרינה), יינות ועוד.

היעד הוא להגיע ל-50 חנויות שיספקו את זרי הפרחים, וזאת עד לסוף השנה. חלוקת הבעלות ב-VAZA תעניק לביי מי 56% בפלטפורמה המשותפת, לרשת 13 בעלות של 34% ולרואי אליהו 10%.

לפי סקירה שפרסם משרד החקלאות בחודש מאי, בישראל פועלים כ-350 מגדלי פרחים. אזור הגידול העיקרי הוא מרכז הארץ, השרון ועמק חפר. מגדלים נוספים פזורים בנגב המערבי, בגולן, בגליל, ביהודה, בשומרון, בלכיש ובערבה. היקף השוק המקומי מוערך בצריכה של 400 מיליון פרחים בשנה בהיקף כספי שנתי של כ-320 מיליון שקל. 60% מרכישות הפרחים נעשות אונליין, והשאר בחנויות הפיזיות. בקרן מעריכים כי מדי יום נשלחים בממוצע בישראל כ-5,000 זרים, וכי ל-ZER4U יש נתח של 25% מהענף.

השקת VAZA היא חלק מהתוכנית של BUYME להרחבת פעילותה. בשנה האחרונה הקימה החברה פעילות משותפת עם הסטארט-אפ הישראלי well-b, שפיתחה פלטפורמה מבוססת דאטה להתאמה אישית של חוויות אושר ארגוני. בנוסף רכשה החברה את הסטארט-אפ Meetinkz, שמאפשר השכרת חללי ישיבות ואירועים בערים מובילות בישראל ובעולם.

BUYME, שמציעה שוברי מתנה דיגיטליים, עובדת עם כ-1,200 בתי עסק בישראל ומול כ-5,000 חברות וארגונים. על-פי נתוניה, כמיליון עובדים מקבלים מדי שנה מתנות (שוברים) דרך הפלטפורמה. את השוברים ניתן לממש במסעדות, בנופש, באירועי תרבות, בפעילויות ספורט וברשתות קמעונאיות שונות.

BUYME פועלת ממשרדיה הממוקמים בתל אביב ומעסיקה כ-80 עובדים.