המשרד להגנת הסביבה הטיל על חברת החשמל קנס של 1.6 מיליון שקל

בעקבות תקלה בחודש יולי 2018, הזרימה חברת החשמל אלפי ליטרים של שמן לים באשדוד, בניגוד להיתר ההזרמה שבו מחזיקה החברה • "המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה רבה התנהלות לקויה ואי עמידה בהנחיותיו - שבמקרה זה הובילו לנזק סביבתי", אמר סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד, יצחק (בנדה) בן דוד

הזיהום בחופי אשדוד. אלפי ליטרים של שמן הוזרמו לים / צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה
הזיהום בחופי אשדוד. אלפי ליטרים של שמן הוזרמו לים / צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה הטיל על חברת החשמל עיצום כספי בסך 1.6 מיליון שקל בעקבות זיהום ים באשדוד, בהיקף אלפי ליטרים של שמן. סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק (בנדה) בן דוד, אמר הבוקר (א') כי: "המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה רבה התנהלות לקויה ואי עמידה בהנחיותיו - שבמקרה זה הובילו לנזק סביבתי ולזיהום מי הים".

בעקבות תקלה בבריכת הפרדת השמנים שבשטח הנמל באשדוד שהתרחשה בחודש יולי 2018, הזרימה חברת החשמל שמן מינרלי מצינורות הקירור לים, בניגוד להיתר ההזרמה שבו מחזיקה החברה. השמן הוזרם בכמויות גדולות ובריכוז גבוה מהמותר על פי ההיתר, תוך גרימת זיהום למי הים. חקירת האירוע העלתה, כי החברה יצרה חיבור אסור בין שוחת ניקוז מי נגר לבין בור לניקוז שמנים, במטרה לספק פתרון מאולתר לבעיית מי הנגר. זאת, בנוסף לאי-סדרים בעבודות התכנון והתחזוקה של החברה. הפרות אלו הובילו לאלפי ליטרים של שמן שנשפכו לים וגרמו לזיהום ונזק סביבתי.

הזיהום בחופי אשדוד / צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה
 הזיהום בחופי אשדוד / צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה

בעקבות האירוע, פתחה היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה בחקירה פלילית נגד חברת החשמל ונושאי משרה בה, בגין עבירות על החוק וחריגות מתנאי ההיתר. לכן, כעת מודיע המשרד להגנת הסביבה כי הטיל על חברת החשמל עיצום כספי בסך של 1,611,750 שקל, בגין הפרה של הוראות חוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים וכן הפרת תנאים בהיתר ההזרמה לים.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל פעלה ופועלת על פי דין. טענות המשרד בדבר הגעת השמן דרך שוחת הנגר נבדקו ונשללו מבחינה הנדסית. באירוע נתגלה שמן שלא ברור מקורו. עם זאת, החברה הפיקה באופן מיידי לקחים מן האירוע ותמשיך לפעול בהתאם להנחיות הרגולטורים ולהגנה על הסביבה".