רמת אליהו, ראשון לציון: הבניין המסוכן ייהרס, העירייה תממן שכירות לחצי שנה

הבניין ברחוב אנילביץ' 30 ייהרס בגלל סדקים שנפערו בו • ראש מינהלת ההתחדשות העירונית של השכונה, דודו מנצור: "אנחנו מחפשים עכשיו מודל שיכסה את השכירות לדיירים לשאר התקופה, עד שייבנה להם בניין חדש"

הבניין המסוכן ייהרס, העירייה תממן שכירות לחצי שנה / צילום: עיריית ראשון לציון
הבניין המסוכן ייהרס, העירייה תממן שכירות לחצי שנה / צילום: עיריית ראשון לציון

סיפור הפרויקט:

שכונת רמת אליהו במערב ראשון לציון (סמוך למחלף ראשון לציון) עוברת תהליך מורכב של בינוי פינוי, שנמצא בימים אלה בעיצומו. במסגרת הפרויקט ייהרסו לא פחות מ-109 בנייני רכבת ישנים שבהם 2,600 דירות, ובמקומם ייבנו כ-9,000 דירות בארבע שכונות בעיר, שאליהן יעברו הדיירים המתפנים.

דודו מנצור, לשעבר ניצב במשטרת ישראל, הוא ראש מינהלת הפינוי של השכונה. הוא מספר כי התוכנית הוכנה כבר ב-2014, נחתם הסכם עקרונות בין המדינה לעירייה, שכולל קרקע משלימה, כי אי אפשר לעשות את זה רק בגבולות השכונה. "המדינה היא היזם - החברה הקבלנית שנבחרת היא זרוע הביצוע והיא יכולה למכור 70% מהדירות בכל בניין. העירייה דאגה לקרקע משלימה במתחם האלף - את שאר הקרקעות המשלימות המדינה נתנה. גם הסבסוד של דמי הניהול למשך חמש שנים ממומן על ידי המדינה.
"שני בניינים ראשונים כבר בבנייה בנחלת יהודה, עוד ארבעה בניינים קיבלו היתר בשכונת הנוריות. מכרז נוסף התקיים וחברת שבירו זכתה בשכונת הנוריות, ויש מכרז באוויר".

הבניין המסוכן:

אחד הבניינים הכלולים בתוכנית, שאמור היה להיהרס ממילא, ייהרס מוקדם מן המתוכנן כבר בשבוע הבא. זהו הבניין ברחוב אנילביץ’ 30, שנבנה לפני כ-60 שנה, ובשנות ה-90 התווסף לו אגף חדש. בעירייה אומרים כי החלו לעקוב אחר מצבו של הבניין בשנת 2015 לאחר שבעלי הדירות הבחינו שהאגף החדש מתנתק מהבניין הוותיק בהדרגה. "על פי הערכות אגף ההנדסה, ההתנתקות המסוכנת התרחשה ככל הנראה בשל נסיגת הקרקע או לחלופין בשל ביצוע לקוי של העבודות להרחבת הבניין".

עיריית ראשון לציון תממן באופן חריג חצי שנת שכירות עבור 16 בעלי הדירות. "הוחלט כי הבניין יפונה עד ה-17 לאוקטובר וייהרס בצורה מבוקרת על ידי פיקוד העורף ב-24.10*, נמסר מהעירייה.

מנצור: "לאורך השנים הסדק התרחב ולמרות ההתראות לא נמצא הפתרון לחיזוק שלו. העירייה שמה תמיכות לקומת העמודים כדי למנוע קריסה מיידית, אבל בביקור האחרון המהנדס כבר אמר שאי אפשר לחכות יותר. הוא הוכרז כמבנה מסוכן והתחלנו לפעול מול בעלי הדירות. אחרי שנפל הבניין בחולון הבינו שזה לא רק דיבורים, והבינו שעדיף לעשות את זה בצורה מסודרת.

"העירייה עשתה פה מהלך חריג: בדרך כלל בפינוי בינוי יש יזם שמפנה על חשבונו. במקרה הזה העירייה לקחה על עצמה את השלב הראשון של השכירות כדי למנוע סיכון מיותר, ותממן חצי שנה של שכירות ואת ההובלה לדירה החדשה".

ומה יקרה אחר כך?
"רובם הגדול של הדיירים רוצים להישאר ברמת אליהו ושם ייקח לפחות ארבע שנים עד שיהיה בניין, אז כרגע אנחנו חושבים מה לעשות אחרי החצי שנה. התוכנית שאני מנסה לקדם היא לשווק את המגרש הצמוד שם למגורים בתב"ע מתקדמת יותר, כדי לאפשר בנייה שם. והיזם שיזכה בו יממן את השכירות לדיירים לאורך התקופה".

ראש העירייה, רז קינסטליך, מסר: "בטיחות ושלום התושבים נמצאים מעל הכול. זו נקודת הפתיחה מבחינתנו. מדובר בבניין ותיק מאוד ברמת אליהו שבו מתגוררים תושבים שזקוקים לכל עזרה. נהיה לצד התושבים ונסייע להם לאורך כל הדרך. לא נשאיר אותם להתמודד עם זה לבד".

הבניין הסמוך, ברחוב אנילביץ’ 28, שסכנת התמוטטות ריחפה גם עליו , עבר לפני כשלוש שנים שיפוץ וחיזוק בהיקף של כ־1.3 מיליון שקל על רקע מצבו הרעוע. עלות העבודות מומנה על ידי משרד השיכון, תאגיד המים מני"ב והדיירים שנכללו בתוכנית העירונית לשיפוץ חזיתות. בימים אלו החלו עבודות תמ"א 38 לבניין.