הממשלה אישרה: המשטרה תוכל לבצע חיפוש ללא צו בית משפט

מדובר בהרחבה לסמכויות החיפוש של המשטרה, שנועדו לעזור במאבק בפשיעה בחברה הערבית • התיקון לחוק שגדעון סער הציע יהיה בהוראת שעה ל-3-4 שנים • השר עיסאווי פריג' ציין: "אני בעד גם כניסה של ה-CIA כדי שיהיה ביטחון אישי"

שר המשפטים גדעון סער / צילום: ניב קנטור
שר המשפטים גדעון סער / צילום: ניב קנטור

הממשלה אישרה הבוקר (א') את הצעת שר המשפטים גדעון סער להרחיב את סמכויות החיפוש של המשטרה, כדי לתת כלים למאבק בפשיעה בחברה הערבית.

על-פי התיקון לחוק שאושר לאחר מכן גם בוועדת שרים לחקיקה, למשטרה תהיה סמכות לבצע חיפוש ללא צו בית משפט, כאשר יש חשד סביר כי במקום מצוי חפץ הקשור לעבירה מסוג פשע חמור, כולל עבירות נשק ופרוטקשן.

עוד על-פי התיקון, הסמכות לבצע חיפוש ללא צו תהיה כאשר החיפוש נדרש באופן מיידי לשם מניעת העלמת הראיה או פגיעה בה; וכן במקרים בהם יש חשד סביר כי במקום נמצא חשוד בעבירת פשע חמור. התיקון יהיה בהוראת שעה ל-3-4 שנים.

במהלך הדיון שהתקיים בישיבה הזהיר ראש הממשלה נפתלי בנט: "אנחנו מאבדים את המדינה". השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ביקשה להתייחס לחשש מפגיעה בזכויות הפרט ואמרה כי "זה דבר חריג בדמוקרטיה", ואילו שר המשפטים סער השיב לה כי "יש מקרים חריגים כבר היום שהחיפוש הוא ללא צו". כדי להפגין את מחוייותו לנושא המאבק בפשיעה בחברה הערבית, השר עיסאווי פריג' ציין: "אני בעד גם כניסה של ה-CIA כדי שיהיה ביטחון אישי".

השרה לשוויון חברתי מירב כהן, שאחראית על ההעברות התקציביות לתוכניות השונות בחברה הערבית, אמרה בדיון: "אני בקשר יומיומי עם ראשי הרשויות מהחברה הערבית, והם מצפים מאיתינו לעשות הכול כדי למנוע את הפשיעה. השיח על פרטיות הוא זניח ביחס למצוקה והיעדר הביטחון האישי בשטח. חשוב שכולם ידחפו במקביל למהלכים למיגור הפשיעה, אנחנו גם נביא עוד החודש תוכנית רחבת-היקף ותקדימית שתעניק תקווה לאנשים, כי ברגע שלאנשים תהיה עבודה, ויהיה פחות עוני, אז תהיה גם פחות פשיעה".

בהמשך לפרסום בגלובס הזהירה השרה כהן מהחשש כי התקציבים יזלגו לארגוני פשיעה, ואמרה: "חשוב שנהיה מסונכרנים כי במסגרת תוכנית החומש יועברו הרבה כספים לרשויות המקומיות, וכיום ארגוני פשיעה זוכים במכרזים ברשויות מקומיות, אז שלא נזרים במו-ידינו כסף לארגוני פשיעה".

השר סער סיכם ואמר: "אנחנו במלחמה. אם אתם לא מבינים את זה. אני מתכוון להביא עוד חוקים כדי להתמודד עם הבעיה" - וקיבל גיבוי מלא מראש הממשלה בנט.