המתמחים ממתינים להצעה חדשה ממשרד הבריאות; ליברמן: "אני לא נלחץ ואני לא לחיץ"

הבוקר הודיע ארגון המתמחים לרפואה "מרשם" כי החליט לדחות ביממה את הגשת מכתבי ההתפטרות האישיים של למעלה מ-2,000 המתמחים והסטאז'רים • בינתיים, בכנס השנתי של יועצי המס באילת, אמר שר האוצר ליברמן כי "כמו שעד היום אף אחד לא התפטר, אז אני מסופק אם מישהו יתפטר"

שר האוצר ליברמן / צילום: איל יצהר
שר האוצר ליברמן / צילום: איל יצהר

מחאת המתמחים נמשכת לאחר שארגון המתמחים דחה בשבוע שעבר את המתווה עליו הכריז משרד הבריאות לפיו בשנת 2022 יקוצרו התורנויות ל-10% מהמתמחים. הבוקר (א') הודיע ארגון המתמחים לרפואה "מרשם" כי החליט לדחות ביממה את הגשת מכתבי ההתפטרות האישיים של למעלה מ-2,000 המתמחים והסטאז'רים. זאת לבקשת משרד הבריאות ונוכח המשא ומתן המתנהל. הארגון ממתין לעדכון ממשרד הבריאות הערב בנוגע למתווה שונה.

מוקדם יותר בשעות הצהריים הפגינו מאות סטודנטים לרפואה בתל אביב כהזדהות עם מאבק המתמחים. הסטודנטים חסמו את צומת עזריאלי כשהם נושאים שלטים וקוראים - "ניצן הפקרת אותנו", "לא נוותר עד שנקצר", "מפקרים אותנו". ערן דותן, סטודנט לרפואה, יו"ר הנהגת הסטודנטים של ארגון מרשם אמר : "המאבק הזה הוא שלנו ובשבילנו. אנחנו לא יכולים לשבת על הגדר והבהרנו, כבר מהרגע הראשון: אם אין קיצור - אין סטודנטים".

מאבק המתמחים בנושא קיצור משך התורנויות בבתי החולים, שאורכות כיום 26 שעות נמשך זה שנים. לפני כשבועיים פרסמו שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי מתווה לפיו לראשונה בשנת 2022 יקוצרו התורנויות מ-26 ל-18 שעות בנוגע למתמחים בפריפריה למעט בתחום הכירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה. במסגרת ההסכם נקבע גם כי מקצועות נוספים יצטרפו עד יולי 2023. ארגון המתמחים דורש להרחיב את היקף המתמחים עליהם יחול ההסכם מהשלה הראשון ולקבוע מראש את המתווה לצמצום התורנויות לכל המתמחים.


שר האוצר: "אני לא נלחץ ואני לא לחיץ. אף רופא מתמחה לא יתפטר"

בינתיים, שר האוצר דיבר הערב בכנס השנתי שעורכת לשכת יועצי המס באילת ואמר: "יש קמפיין וזה מאוד נחמד לתמוך במתמחים לרפואה ולתקוף את האוצר ואת שר האוצר. מתנצל, אני לא נלחץ ואני לא לחיץ ומבחינתי יש מתווה שהוגש למתמחים על ידי שני שרים - שרת הכלכלה ושר הבריאות, וגם אני תמכתי באותו מתווה. זה מה שיש על השולחן ולא יהיה שום דבר אחר. וכמו שעד היום אף אחד לא התפטר, אז אני מסופק אם מישהו יתפטר".

"ליבי איתם ואפשר להבין את דרישתם. מה שאני לא מוכן לקבל זאת הדרך", אמר ליברמן. "ההסדר הנוכחי מ-2010, אז נקבע משמרת 26 שעות, ממוצע חמש משמרות בחודש. אגב, זה מה שפחות או יותר מקובל גם בארצות הברית, גם שם משמרת 24-26 שעות. משכורת ממוצעת של רופא מתמחה פה היא 24 אלף שקל בחודש. רופא מתמחה שעושה בממוצע 5 תורנויות בחודש, המשכורת הממוצעת שלו היא 24 אלף שקל. אני ראיתי את אחת המובילות של המחאה שבאמת הסבירה שהיא מותשת אחרי אותה משמרת אחת, היא עושה משמרת אחת בשבוע - ומה שמתברר היה שהיא באמת מותשת כי היא רצה לקליניקה פרטית ועושה שם בוטוקסים מהבוקר עד הלילה 5 ימים בשבוע".

לטענת המנחה של הפאנל, העיתונאית רינה מצליח, מנחת "פגוש את העיתונות", כי מדובר בהשמצה ולא כל הרופאים המתמחים הם כאלה, השיב ליברמן: "זו לא השמצה, זאת עובדה. אמרתי אחת המובילות של המחאה, זה בדיוק מה שהיא עושה, היא פרסמה את זה בפייסבוק שלה. סליחה. אני חושב שלהתנפל על ממשלה שקיימת 3 חודשים, חודש לפני אישור התקציב, זו פשוט דרך לא נכונה. אני חושב גם מעבר לזה, באמת יש לנו שר הבריאות שהוא בן אדם עדין, מנומס, לא כמוני - אז הוא פה גיבש את המתווה יחד עם שרת הכלכלה, מתווה מצוין. כל מה שהוא קיבל בחזרה זה כל יום איומים, כל יום אולטימטום חדש וכך הלאה".

ליברמן הוסיף כי ההתייחסות והפתרונות לבעיות של הרופאים המתמחים, כמו לשאר המגזרים במשק, יקודמו במסגרת ההסכמים הקיבוציים. "מה שאמרנו מראש לכולם - ויש לנו הרבה אתגרים עם המתמחים ועם המטפלות במעונות היום וסייעות בגני ילדים, וחיילים, ומורים - זה שקודם כל מאשרים תקציב, מסתכלים מה יש בקופה ואחר כך ממשיכים הלאה ומתחילים לטפל בנושאי שכר".

ליברמן הוסיף ואמר כי המתמחים שיצאו להפגין, ומאיימים בהתפטרות כיום, לא מייצגים את כלל הרופאים המתמחים. "אותה קבוצה שנקראת 'מרשם', במקרה הטוב הם מייצגים 10% מהמתמחים. חלק גדול מהמתמחים מדברים איתנו ישירות, ההסתדרות מדברת איתנו ישירות, וכל מה שאני יכול להמליץ להם זה שאנחנו בשנה הבאה פותחים הסכם חדש וכל העניין שלהם יטופל במסגרת הסכם קיבוצי חדש עם ההסתדרות הרפואית".

"לא הייתה ממשלה מאז 96' שקיבלה כל כך הרבה החלטות קשות ובזמן כל כך קצר"

ליברמן נשאל איך ייתכן שהממשלה עדיין לא הגישה תכנית לטיפול במחירי הנדל"ן בשעה שאלה ממשיכים לטפס מעלה ועלו בכ-10% בשנה החולפת בלבד: עליית המחירים השנתית מיולי-אוגוסט שנה שעברה ליולי-אוגוסט השנה הגיעה ל-9.2%, קצב עליית המחירים השנתי מאז תחילת השנה נע בסביבות ה-11% ואילו שלושת חודשי המדד האחרונים מבטאים כבר עלייה של כ-12%. קצב כזה של עליות לא זכור כאן מאז 2010. שר האוצר השיב: "אנחנו מתכוונים להגיש בתקופה הקרובה".

עוד הוסיף שר האוצר, כי "מבחינת השיווקים והקרקעות - עד סוף 2021 אנחנו נעבור את כל השיאים שהיו משנת 2009. אם עד היום השיא היה בשנת 2016 מבחינת השיווקים והעסקאות של הקרקעות, ב-2021 אנחנו נעבור את השיא של 2016, כשכחלון יצא עם התוכנית".

ליברמן הסכים עם האמירה שהעלתה מנחת הפאנל כי יש פה "דור שלם שלא יכול לדמיין אפילו שתהיה לו פעם דירה משלו", ואמר: "את צודקת. יש בעיות רבות שאיתן אנחנו מתמודדים יום-יום. אני מכיר מקרוב את כל הממשלות ואת כל הכנסות מאז 96' ואני יכול להגיד שמעולם לא הייתה ממשלה מאז 96' שקיבלה כל כך הרבה החלטות קשות ובזמן כל כך קצר. ורואים את זה מיד. התקבלו לפחות 3 החלטות דרמטיות: משרד האוצר עמד על כך שלא יהיו סגרים נוספים, שלא לסגור את המשק.

"מי שאגב שואל האם יש איזשהו קשר בין סגר לתחלואה, שיסתכל מה קורה היום בניו זילנד ובאוסטרליה - אלה מדינות שהטילו סגר הכי חמור שאפשר, בעיר כמו סידני היו 4 חודשים סגר ומה שהתברר בסוף זה שאין שום זיקה בין הדברים. לכן ההחלטה שלנו לחיות עם הקורונה הייתה החלטה מאוד מאוד לא פשוטה, הרבה אנשים, הרבה קמפיינים. שתי החלטות נוספות שקיבלנו, כבר בחודש הראשון לבטל את החל"ת והבוסטר. ביטול החל"ת עזר לכלכלה לצמוח. לאט, לאט. 840 מיליון שקל זה חסכון מיידי. וזאת הייתה החלטה לא פשוטה. והדבר השלישי, ההחלטה שהממשלה הזאת קיבלה, לפני האישור של FDA , ללכת לחיסון השלישי. שלוש החלטות מאוד דרמטיות, מאוד קשות, לפעמים בניגוד לדעתם של חלק גדל מן המומחים וחלק גדול מאנשי התקשורת שמשום מה תפסו עמדה הפוכה. ולכן כשקיבלנו את שלושת ההחלטות האלו, אנחנו רואים היום תוצאות".