הסדר הפשרה באסון נחל צפית הוגש לביהמ"ש. הורי הנספים: "צעד ראשון של נטילת אחריות מצד המדינה על חלקה באסון"

מטעם התובעים נמסר: "אומנם אין סכום שיפצה על אובדן הילדים, אך הסדר הגישור וסכומי הפיצוי שאושרו ע"י המדינה, מעידים גם הם על חומרתו של האסון והכרת המדינה בחלקה באחריות לקרות האסון"

זירת האסון בנחל צפית / צילום: Reuters, AMIR COHEN
זירת האסון בנחל צפית / צילום: Reuters, AMIR COHEN

הסכם הפשרה בין משפחות הנספים באסון נחל צפית לבין המדינה וחברת הביטוח של המכינה הוגש היום (א') לאישור בית המשפט המחוזי מרכז. ביולי השנה פרסמנו כי משרד האוצר אישר את הסדר הפשרה, במסגרתו יקבלו המשפחות 24 מיליון שקל, חברת הביטוח של המכינה תישא במרבית הפיצוי בסכום של כ-18 מיליון שקל, ואילו המדינה תישא בכ-6 מיליון שקל.

במסגרת הפשרה הצהירה המדינה: "במהלך הליך הגישור המורכב והממושך הועלו בקשות המשפחות השכולות לעניין הנצחת זכרם של הנספים, התובנות הנלמדות מהאסון ומניעת האסון הבא, בין השאר על דרך הטמעת תכנים חינוכיים והיבטים של בטיחות שיעמדו כנר לרגלי המכינות ותלמידיהן גם בעתיד.

"הצעת המגשר נדרשת להסדר פשרה זה במישור הכספי בלבד. עם זאת, מדינת ישראל רואה בהבנה ובאהדה רבה את רצון המשפחה להנצחה, בין היתר כפי המפורט לעיל ומייחסת לכך חשיבות ציבורית וערכית רבה, כמו גם לצורך ולחשיבות במניעת הישנות אסונות מסוג זה בעתיד".

מטעמם של התובעים נמסר: "הסדר הגישור שנחתם, הוא בגדר צעד ראשון של נטילת אחריות מצד המדינה על חלקה באסון, לאחר כשלוש שנים וחצי בהן משרדי החינוך והביטחון נמנעו מלקבל על עצמם את האחריות המוטלת עליהם בדין לפקח על פעילות המכינות הקדם-צבאיות. מדובר בצעד משמעותי מאוד שעבור המשפחות השכולות, שמאז האסון נלחמות על מנת להבטיח שאסון נוסף כדוגמת אסון מכינת בני ציון לא יקרה שוב".

עוד הוסיפו התובעים כי "אומנם אין סכום שיפצה על אובדן הילדים, אך הסדר הגישור וסכומי הפיצוי שאושרו על ידי המדינה, מעידים גם הם על חומרתו של האסון והכרת המדינה בחלקה באחריות לקרות האסון. המאבק לא תם, למרות שחלפו שלוש שנים וחצי מהאסון, ההליך הפלילי נגד האחראים הישירים לאסון נמצא רק בתחילתו ומתנהל בעצלתיים, והוא מסע ייסורים נוסף למשפחות, המקפידות ליטול בו חלק, נוכח התנהלות הנאשמים, שנראה שאינם מכירים בחומרת התנהגותם ותוצאותיה".

אסון השיטפון במכינת בני ציון התרחש באפריל 2018 במסגרת טיול גיבוש של המכינה הקדם-צבאית בנחל צפית ונספו בו תשע נערות ונער. בעקבות האסון הוגשו בפברואר 2020 לבית המשפט המחוזי מרכז תביעות נזיקין, על ידי הורי 9 מתוך 10 מהנספים ופצוע. התביעות הוגשו נגד משרדי החינוך והביטחון וכן נגד מנהל המכינה יובל כהאן, המדריך אביב ברדיצ'ב, העמותה המפעילה את המכינה וחברי הוועד המנהל של העמותה.

התביעות הוגשו על ידי עורכי הדין אלי זהר ז"ל, אהרון מיכאלי, אפרת רייטן עד לבחירתה לכנסת ודנה קאופמן ממשרד גולדפרב זליגמן יחד עם עו"ד ענבל זוהר.

המדינה טענה בהליך כי המכינות הקדם-צבאיות הן גופים עצמאיים, בעוד הורי הנספים טענו כי עמדה זו מנוגדת ללשון חוק המכינות הטיל על המדינה חובת אחריות ופיקוח. משרד הביטחון ומשרד החינוך נתבעו בטענה כי הם אחראים לפקח על פעילות המכינות בכלל ומכינת בני ציון בפרט. נטען כי הם אחראים לאסון הנורא לצד האחראים הישירים - יובל כהאן ראש המכינה, המדריך אביב ברדיצ'ב והמכינה עצמה. הסכם הפשרה נערך בעקבות הליך גישור ארוך ומורכב שערך עו"ד רם הורביץ.

בעקבות האסון ולאחר מאבק ציבורי ארוך של המשפחות הוקמה במאי 2021 ועדת בדיקה ממשלתית עם סמכויות של ועדת חקירה. הוועדה החלה את פעילותה אך לפני מספר ימים הודיעה כי המדינה הפסיקה לתקצה את תפקיד רכזת הוועדה ותיאלץ להפסיק את עבודתה.