משרד המשפטים הכריע: מפעלי ים המלח לא חייבים למקורות 65 מיליון שקל

באפריל השנה נחשף בגלובס כי חברת המים מקורות מתקשה לגבות מהחברה עשרות מיליוני שקלים כנגד הפקת מים מים המלח, וזאת לאור דרישת תשלום של רשות המים • מנגד בחברה הסבירו כי ברשות המים מפרשים לא נכון את הסכם הזיכיון וכי העניין מצוי בבדיקת משרד המשפטים • כעת הוחלט במשרד המשפטים לקבל את עמדת החברה

מפעלי ים המלח / צילום: בר - אל
מפעלי ים המלח / צילום: בר - אל

חברת מפעלי ים המלח, מקבוצת ICL (לשעבר כיל) שבשליטת איש העסקים עידן עופר, לא צריכה לשלם לחברת מקורות 65 מיליון שקל בגין שימוש במים מים המלח שבהם נעשה שימוש כחלק מפעילות החברה במקום, כך קבע צוות במשרד המשפטים, לאחר בדיקה ארוכה שנעשתה בנושא. זאת לאור עמדת מפעלי ים המלח כי דרישת התשלום בנושא שהוטלה עליה על ידי רשות המים, שגויה. כעת יש לראות כיצד תנהג רשות המים - האם ברשות יתעקשו על מיצוי ההליך, או שיקבלו את החלטת משרד המשפטים.

בחודש אפריל השנה חשף גלובס כי בספריה של מקורות מופיע חוב של כ-83 מיליון שקל שטרם שולם מחברת מפעלי ים המלח. זאת בגין הפקת מים כחלק מפעילותה בים המלח. מדובר בדרישה בגין השנים 2018 עד 2020 שתוקנה ל-77 מיליון שקל. יודגש כי את דרישת התשלום הוציאה רשות המים, וכי מקורות במקרה הזה משמשת רק כחברה שגובה את התשלום. מנגד בחברה טענו כי ברשות המים פירשו את הסכם הזיכיון מולם בצורה לא נכונה, ועל כן הדרישה משוללת כל יסוד.

הדרישה לגביית דמי המים ממפעלי ים המלח נעשתה בהתאם לתיקון 27 בחוק המים מ-2017. החוק שינה מצב ששרר עד לשנה זו, לפיו מפיקי מים מפסיקים לשלם כבעבר היטלים לאוצר המדינה בעד הפקת המים. במקום זאת התשלומים שייגבו מהם עבור המים יועברו לטובת משק המים וישמשו את כלל צרכני המים. למרות שמדובר בסכום גבוה במיוחד, בדיקת גלובס הראתה שברשות המים לא לחצו על הדוושה, וגם במשרד המשפטים התקשו מזה זמן רב להכריע בנושא שהיה מונח על שולחנם מזה זמן רב, עד שלפני כמה ימים נמסרה הודעה מטעמם לצדדים כי לפי חוות דעתם אין הצדקה לגביית דרישת התשלום. יצוין כי ככל הידוע לגלובס, נכון לעכשיו, מדובר בהודעה בע"פ וכי טרם התקבל מכתב שמסביר את הנימוקים להחלטה.