"סכנת חיים": מהנדסי הערים מתנגדים לרפורמת הרישוי העצמי

יו"ר איגוד מהנדסי ערים הודיע כי הוא מתנגד לרפורמת הרישוי העצמי • הרפורמה שמקודמת במסגרת חוק ההסדרים נועדה לעקוף את הליכי הנפקת היתרי הבנייה בוועדות המקומיות • כץ: הרפורמה מלאה בחורים, ועלולה להתברר אף כמסוכנת

בנייה בשכונת פלורנטין בת''א / צילום: תמר מצפי
בנייה בשכונת פלורנטין בת''א / צילום: תמר מצפי

איגוד מהנדסי ערים הודיע כי הוא מתנגד לרפורמת הרישוי העצמי שמקודמת על ידי משרד הפנים, כדי להאיץ את הליכי התכנון. יו"ר האיגוד צחי כץ הזהיר כי הצעת החוק, המאפשרת לאדריכלים לחתום על היתרי בנייה במקום הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה מלאה בחורים, ועלולה להתברר אף כמסוכנת.

הרפורמה הזו, שמקודמת במסגרת חוק ההסדרים, נועדה לעקוף את הליכי הנפקת היתרי הבנייה בוועדות המקומיות, שאורכים לעתים שנה-שנתיים, וזאת באמצעות מתן אפשרות לאדריכלים פרטיים לחתום על ההיתרים, בתנאים שונים.

ביום חמישי קיימה ועדת הפנים ואיכות הסביבה דיון בנושא, שבו השתתפו נציגי התאחדות הקבלנים בוני הארץ והמהנדסים, כשהראשונים מביעים תמיכה רבה ביוזמה ואילו השניים מתנגדים לה.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, טען, בדומה לעמדת שר הפנים, כי ועדות התכנון מעכבות ומונעות היתרי בנייה, וכי הרשויות המקומיות לא נחוצות לצורך הנפקת היתרים, שכן ניתן להטיל את המלאכה על מכוני הבקרה לבדוק את איכות הבנייה וכל מה שקשור לבטיחותו של הבניין.

בתגובה אמר כץ כי מכוני הרישוי, שעל הקמתם הוחלט כבר ב-2014, לא נפתחו עדיין בין היתר בגלל פניות של התאחדות בוני הארץ למינהל התכנון בבקשה לדחות את פתיחתם, ובשל סירובם להגיש למכונים דוחות קונסטרוקציה, כנהוג בעולם.

כץ הסביר עוד כי איגוד מהנדסי הערים אינו מתנגד באופן כללי לחוק, שיאפשר בתנאים שונים לאדריכלים, מטעם הקבלנים עצמם, להוציא היתרי בנייה למעסיקיהם, אך יחד עם זאת, במתכונתו הנוכחית, הם רואה בו סכנה עם השלכות קשות על ביטחון הציבור והמרחב הציבורי, עד לכדי סכנת חיים.

"יזם או קבלן מעסיק את המתכנן, ונותן הנחיות לגורם שמתכנן מתוך שיקולי כדאיות ולא בהכרח משיקולי איכות", אמר כץ. "עלינו לזכור שבסופו של דבר עומדים לגור באותן דירות אנשים שרוצים בתמורה לכספם לא רק קורת גג, אלא תכנון איכותי, איכות חיים ועוד. כיום האחריות לכך מופקדת בידי העירייה, בבואה לבחון היתרי בנייה. בהצעת החקיקה האחריות מועברת לגורם פרטי. עליכם לדאוג ולהיות בטוחים שלאותו גורם יש את הניסיון לעשות זאת".

כץ הודיע עוד כי באיגוד המהנדסים דורשים שלפני חקיקת סעיף החוק ייעשה פיילוט במספר רשויות שמעוניינות בכך, על מנת לגלות את הכשלים הצפויים ואת הסכנות וההשלכות על ביטחון הציבור והמרחב הציבורי.