ישראל היא אחת המדינות היחידות שבהן "האחים המוסלמים" חוקית?

האם רע"ם היא מקרה ייחודי בהשוואה לעולם? כן, אבל לא במובן החוקי • המשרוקית של גלובס

דודי אמסלם, הליכוד. המהדורה המרכזית,  רדיו קול חי, 11.10.21 / צילום: יוסי זמיר
דודי אמסלם, הליכוד. המהדורה המרכזית, רדיו קול חי, 11.10.21 / צילום: יוסי זמיר

המבנה החריג של הקואליציה הנוכחית, ובפרט העובדה שמפלגת רע"ם היא חלק ממנו, מהווה מקור לביקורת מתמשכת מצד האופוזיציה. לאחרונה התייחס לכך ח"כ דודי אמסלם, שתקף את רע"ם, והסביר ברדיו קול חי מדוע השותפות הזאת היא מגונה בעיניו. "צריך להבין מי זה התנועה האיסלאמית", הוא אמר למראיין אבי מימרן. "אני חושב שהמדינה הכמעט יחידה בעולם שיש (בה) תנועת אחות של האחים המוסלמים, (ו)היא לא הוצאה מחוץ לחוק, (זו) ישראל".

רע"ם היא הזרוע הפוליטית של הפלג הדרומי, המתון יותר, של התנועה האיסלאמית בישראל. זו נחשבת, כפי שמציין אמסלם, לתנועה אחות של "האחים המוסלמים" - התארגנות סונית איסלאמיסטית חובקת עולם, שנוסדה במצרים בשנות ה-20 של המאה הקודמת ופועלת לכינון משטר שריעה במדינות האיסלאם. 

המשרוקית דוד אמסלם תנועה אחות של האחים המוסלמים

אבל האם ישראל היא המדינה הכמעט יחידה שבה התנועה הזאת לא הוצאה מחוץ לחוק? התשובה, כפי שנראה מיד, היא שלילית. מהבדיקה שערכנו עולה כי החריגות הן דווקא המדינות שכן פעלו באופן שהזכיר אמסלם. כך, באירופה, אוסטריה הפכה לאחרונה למדינה הראשונה ביבשת בה חברות בתנועה, או הצגת סמליה בפומבי, נחשבים לעבירה על החוק. בבריטניה ובארה"ב היו בשנים האחרונות ניסיונות להעביר חוקים דומים אך המהלכים כשלו. מעבר לכך לא מצאנו מדינות מערביות שבהן התנועה הוצאה מחוץ לחוק.

ומה קורה בעולם הערבי? שם אכן יש מדינות שנוקטות קו תקיף נגד האחים המוסלמים. במצרים, שם עמד נציג התנועה זמן קצר בראש המדינה, היא הוכרזה בשנים האחרונות כ"ארגון טרור", על ידי ממשל א-סיסי. זהו המצב גם בערב הסעודית, בחריין ואיחוד האמירויות, וגם במדינות שאינן ערביות, כמו רוסיה ומדינות נוספות במרכז אסיה.

עם זאת, במדינות מוסלמיות רבות בצפון ומרכז אפריקה, דוגמת סודן, סומליה ותוניסיה, וכן קטאר במפרץ, האחים המוסלמים, או גופים המזוהים עימם, מפעילים רשת ענפה של מוסדות וארגונים פוליטיים וחברתיים, באופן חוקי לגמרי.

אז מה בכל זאת חריג בישראל? פרופ' אוריה שביט, ראש החוג ללימודי ערבית ואסלאם וראש התוכנית למדעי הדתות באוניברסיטת תל אביב, הסביר לנו כי תופעה כמו רע"ם, נציגות של האחים המוסלמים שפועלת כמפלגה לכל דבר ואף שותפה בשלטון, היא ייחודית ביותר. "בשום מקום באירופה אין לאחים המוסלמים נציגות פוליטית ברמה של רע"ם, אפילו לא ברמה המקומית. אין מקבילה לזה, פשוט אין. באופן אירוני זה קורה רק בישראל".

לדבריו, ברוב המדינות האחים המוסלמים מקפידים להותיר באפלה את קשריהם להתארגנויות חברתיות ופוליטיות, כצעד מתוכנן ומכוון, כשהתנועות הרבות המסונפות לארגון מחזיקות בארגוני צדקה, מוסדות חינוך, גופי רווחה ומסגדים, דרכם מופצת האידיאולוגיה. "אמביוולנטיות היא חלק מהמהות האידיאולוגית שלהם", הוא מסביר. "באירופה ובהרבה מדינות בעולם הערבי, הם לא קיימים פוליטית כ'אחים המוסלמים', אלא קבוצות שיש להן זיקה רעיונית לתנועה בלבד". 

בשורה התחתונה: דבריו של אמסלם לא נכונים. ישראל היא בוודאי לא המדינה היחידה בעולם שבה נציגות של האחים המוסלמים לא הוצאה מחוץ לחוק, ובעולם המערבי מוכרת רק דוגמה אחת למדינה שבה הדבר כן נעשה. התנועה אמנם נחשבת ללא חוקית בחלק ממדינות ערב, אך במדינות ערביות אחרות היא פועלת ללא הפרעה.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: דוד אמסלם

מפלגה: הליכוד

תאריך: 11.9

ציטוט: "המדינה כמעט היחידה בעולם שיש תנועת אחות של האחים המוסלמים שלא הוצאה מחוץ לחוק זה רק פה במדינת ישראל"

ציון: לא נכון

חבר הכנסת דודי אמסלם התראיין ב-11.10 לרדיו קול חי והתלונן על מעמדה הבכיר של מפלגת רע"מ בממשלה הנוכחית. "צריך להבין מי זה התנועה האיסלאמית", אמר אמסלם. "אני חושב שהמדינה כמעט היחידה בעולם שיש תנועת אחות של האחים המוסלמים שהיא לא הוצאה מחוץ לחוק זה רק פה במדינת ישראל".

בדקנו האם אכן בשאר העולם, פרט לישראל, כל התנועות המזוהות עם האחים המוסלמים הוצאו אל מחוץ לחוק.

רע"מ, בראשותו של מנסור עבאס, היא אכן הזרוע הפוליטית של הפלג הדרומי, המתון יותר, של התנועה האיסלאמית בישראל. זו נחשבת, כפי שמציין אמסלם, לתנועת אחות של "האחים המוסלמים", התארגנות סונית איסלאמיסטית חובקת עולם, שנוסדה במצרים בשנות ה-20 של המאה הקודמת ופועלת לכינון משטר שריעה דתי במדינות האיסלאם.

רוב פעילותה, בפרט ביבשת אירופה, נעשה במישור החברתי והדתי, ולא במגרש הפוליטי. התנועות הרבות המסונפות ל"אחים המוסלמים" מחזיקות בארגוני צדקה, מוסדות חינוך, גופי רווחה ומסגדים רבים, דרכם מופצת האידאולוגיה של הארגון.

האחים המוסלמים, הסביר ל"משרוקית" פרופ' אוריה שביט, ראש החוג ללימודי ערבית ואסלאם וראש התכנית למדעי הדתות באוניברסיט תל אביב, מקפידים להותיר באפלה את קשריהם להתארגנויות חברתיות ופוליטיות במדינות ערב ואירופה, כצעד מתוכנן ומכוון. "אמביוולנטיות היא חלק מהמהות האידאולוגית שלהם. באירופה ובהרבה מדינות בעולם הערבי, האחים המוסלמים לא קיימים פוליטית כ'אחים המוסלמים', אלא קבוצות שיש להם זיקה רעיונית לתנועה בלבד".

שביט מסביר כי תופעה כמו רע"מ, שמשתתפת במשחק הפוליטי בישראל בעודה מחזיקה בעמדות התנועה, היא ייחודית ביותר. "בשום מקום באירופה אין נציגות פוליטית [של האחים המוסלמים] ברמה של רע"מ, אפילו ברמה המוניציפלית המקומית. אין מקבילה לזה, פשוט אין. באופן אירוני זה קורה רק בישראל".

אלא שהסיבות למחסור בנציגות בפרלמנטים באירופה אינו נובע מסנקציות פליליות, אומר שביט. "יכול להיות שבעתיד תהיה [מעורבות פוליטית רשמית], זה לוקח זמן. רוב המוסלמים באירופה לא מחזיקים בדעות האלה בינתיים. בנוסף, המסגדים מאוד טריטוריאליסטים, כל אימאם רוצה להיות הבוס של עצמו".

כך או כך, ברוב מדינות העולם, תנועת האחים המוסלמים - הן על מוסדותיה הפוליטים והן על אלו האזרחיים – לא הוצאה באופן רשמי מחוץ לחוק. באירופה, אוסטריה הפכה לאחרונה למדינה הראשונה במערב בה חברות בתנועה או הצגת סמליה בפומבי נחשבים לעבירה על החוק. ניסיונות להעברת חוקים דומים, בבריטניה ובארה"ב לדוגמא, כשלו בשנים האחרונות. "לעיתים מוצאים מחוץ לחוק תנועות סעד או בנק כזה או אחר על יסוד הקשרים שלהם עם התנועה", מסביר שביט, אך לא יותר מכך. שמה של התנועה אף נפקד מרשימת ארגוני הטרור שמפרסם מעת לעת האיחוד האירופי, ושעודכנה בתחילת השנה.

בעולם הערבי, לעומת זאת, ישנן ממשלות הנוקטות קו תקיף הרבה יותר נגד האחים המוסלמים. במצרים, לאחר עליית התנועה לשלטון בדמות כהונתו קצרת המועד של הנשיא לשעבר מוחמד מורסי, הוכרזו האחים כארגון טרור על ידי ממשל א-סיסי. כך גם בערב הסעודית, בחריין, איחוד האמירויות, רוסיה ומדינות נוספות במרכז אסיה. בירדן בשנה שעברה פורק הארגון בהוראת בית המשפט, בתואנה שלא הסדיר את מעמדו המשפטי במדינה.

עם זאת, במדינות מוסלמיות רבות בצפון ומרכז אפריקה, דוגמת סודן, סומליה ותוניסיה, וכן קטאר במפרץ, האחים המוסלמים או גופים המזוהים עימם מפעילים רשת ענפה של מוסדות וארגונים פוליטיים וחברתיים, באופן חוקי לגמרי.

בשורה התחתונה, ישראל אינה המדינה היחידה בעולם שבה תנועות המזוהות עם האחים המוסלמים לא הוצאו מחוץ לחוק. בחלק ממדינות האיסלאם לאחים המוסלמים יש נציגות פוליטית ממשית, וברוב המדינות, הן בעולם הערבי והן בזה המערבי, הארגונים "האזרחיים" הפועלים מטעמה של התנועה ברמה זו או אחרת עושים זאת בצורה חוקית. מבדיקת המשרוקית עולה שביבשת אירופה, רק באוסטריה הזדהות עם התנועה או הצגת סמליה מהווים עבירה. לכן דבריו של אמסלם אינם נכונים.

תחקיר: אורי כהן