מהפכה בביטוחי הבריאות הפרטיים בדרך: יותר שקיפות, בלי כפל עלויות

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון השיקה את הרפורמה שנועדה לאפשר לציבור לרכוש כיסוי בסיסי לניתוחים, השתלות ותרופות • המבוטחים יוכלו לרכוש את הכיסויים הנוספים כמו ייעוץ וטיפולים בחברות ביטוח שונות לאחר השוואת מחירים • בנוסף, תיאסר מכירת כפל ביטוח

רפורמת הבריאות פורסמה להערות הציבור / צילום: Shutterstock, REDPIXEL.PL
רפורמת הבריאות פורסמה להערות הציבור / צילום: Shutterstock, REDPIXEL.PL

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרסמה היום (ג') את רפורמת ביטוחי הבריאות להערות הציבור. ההוראות כוללות מבנה חדש לשוק ביטוחי הבריאות שבבסיסן פוליסת בריאות בסיסית אחידה, איכותית ומקיפה הכוללת כיסויים להשתלות וטיפולים מיוחדים בחו"ל, תרופות מחוץ לסל וניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בחו"ל. ישנה אפשרות בהרחבת הפוליסה הבסיסית בכיסוי לניתוחים בישראל.

ברשות שוק ההון יחייבו את חברות הביטוח והסוכנים לשווק למצטרפים לביטוח קודם כל את הפוליסה האחידה שתהווה את הרובד הראשון הבסיסי של כלל ביטוחי הבריאות הפרטיים, לפני הצעת הרחבות למוצרי ביטוח בריאות אחרים. עם זאת, הרפורמה תאפשר להציע למבוטח כיסויים שונים ומגוונים בתחום הבריאות על פי צרכיו הייחודיים.

מעל פוליסת הבסיס האחידה, ישווקו החברות והסוכנים מגוון פוליסות בריאות נוספות, הכוללות פוליסות תכניות ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בישראל, בהשתתפות עצמית נמוכה מזו הקיימת ברובד הבסיס ומשולמות מהשקל הראשון ללא תלות בתכנית השב"ן, וכן פוליסה אמבולטורית שתחולק לתשעה סעיפים.

הפרק האמבולטורי יפורק ל-9 סעיפים

בפיקוח על הביטוח החליטו לפרק את הפרק האמבולטורי, זה של הייעוצים והטיפולים המשלימים, לתשעה סעיפים אמבולטוריים קבועים במטרה להגביר את מגוון הביטוחים הקיימים לצד מניעת מצב של כפל כיסויים בין המוצרים. זאת על מנת לדייק את התיק הביטוחי של המבוטח בהתאם לגילו ולצרכיו. מכירת ביטוח אמבולטורי תתאפשר בתנאי שהמבוטח מחזיק בפוליסה בריאות בסיס אחידה, לאו דווקא בחברה בה הוא מעוניין לרכוש את מוצרי הביטוח האמבולטורי.

עוד נקבע איסור מכירת כפל ביטוח. ברשות שוק ההון ציינו כי מכיוון שקיימת כפילות בין כיסויים המוענקים במסגרת מוצרי בריאות פרט שונים מסוג שיפוי, נאסרה מכירת פוליסת בריאות פרט למועמד לביטוח שיש ברשותו פוליסת פרט המעניקה לו כיסוי ביטוחי דומה.

כמו כן, חברות הביטוח יחויבו לתת הנחות בשיעור קבוע לתקופה של עשר שנים לפחות. דבר שיסייע למועמד לביטוח להשוות בין הפוליסות בחברות השונות.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת: "הרפורמה בביטוחי הבריאות מהווה צעד משמעותי בסטנדרטיזציה ופישוט מוצרי הביטוח הבסיסיים והקריטיים בתחום הבריאות לכלל המבוטחים, במטרה להוזיל את עלות ביטוחי הבריאות הבסיסיים למבוטחים ולהגביר את התחרות בתחום. הרפורמה נועדה גם לשפר משמעותית את המענה של ביטוחי הבריאות לצרכי המבוטחים. זהו צעד שנעשה לאחר עבודה מעמיקה ובחינה ממושכת ומקיפה של השוק, לאחר התייעצויות עם שלל הגורמים השונים בשוק ביטוחי הבריאות לרבות אקדמיים, מתווכים ורופאים. פוליסת הבסיס האחידה שמה דגש מרכזי על הגנה מיטבית עבור כל מי שיידרש לה בעת קרות מקרה הביטוח בעיקר למקרי הביטוח שעלותם גבוהה זאת לצד רבדים נוספים שישכללו את השוק, יגבירו את מגוון הכיסויים המוצעים לציבור ויפסיקו את כפל הביטוחים לאלתר לטובת כלל אזרחי ישראל".