נשיא סין משכתב את ההיסטוריה של המפלגה הקומוניסטית

החלטה היסטורית תשים את המנהיג במדרגה אחת עם מאו ועם דנג שיאופינג, ותציג את כוחו על אף האתגרים הכלכליים והדיפלומטיים איתם מתמודדת המדינה

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Nicolas Asfouri
נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Nicolas Asfouri

נשיא סין שי ג'ינפינג מתכונן להשאיר חותם אישי ברישומים ההיסטוריים של המפלגה הקומוניסטית, אות לאחיזתו המתחזקת במפלגה אל מול אי וודאות גוברת לגבי הכלכלה הסינית והמתח של סין מול מדינות המערב.

בדיון בדלתות סגורות בבייג'ינג בחודש הבא, שי ופקידים בכירים אחרים יבחנו הצעה הבוחנת נוסח רשמי של "הישגים גדולים וחוויות היסטוריות" של המפלגה מאז שנוסדה לפני 100 שנה, כך נכתב בתקשורת המדינתית. הדיון נקבע לאחר החלטה בנושא של הפוליטביורו של המפלגה, שיש בו 25 חברים.

ההחלטה היא המסמך השלישי מסוג זה שתנסח המפלגה, והוא ישים את שי במעמד דומה לזה של מאו דזה דונג ודנג שיאופינג כמנהיגים שהייתה להם הסמכות הנחוצה לפירוש מחדש של ההיסטוריה של סין המודרנית.

ההחלטה לנהל את הדיון בתאריכים 8-11 בנובמבר, תיצור תחושה של אחדות סביב הנהגתו של שי המתכונן לקונגרס מפלגה שקורה פעמיים בעשור ומתוכנן לשנה הבאה. שי צפוי בקונגרס הזה לבצר לעצמו כהונה שלישית כנשיא, ולהפר את התקדים של שתי כהונות שקבע הנשיא הקודם.

בדיון בהחלטה המתוכננת מיום שני, הפוליטביורו שיבח את שי, ואמר שהממשל שלו הוביל את סין ל"מסלול היסטורי" חדש של קדמה לכיוון גדולה לאומית.

המטרה: לחזק את דימוי המפלגה ואת שי 

היסטוריונים אומרים שההחלטות של מאו ודנג על ההיסטוריה, שאומצו ב־1945 וב־1981 בהתאמה, נועדו לחזק את שליטתם במפלגה, על ידי סילוק דעות מתנגדות וקידוש הפרספקטיבה האידיאולוגית שלהם כקנון של המפלגה. המסמך של דנג, למשל, גינה את המהפכה התרבותית של מאו מ־1966-1976 כטעות הרסנית, וסלל את הדרך לרפורמות פתיחת השוק שיניעו את הנס הכלכלי של סין.

"שתי ההחלטות הקודמות היו מאוד ביקורתיות באופיין. הפעם, זה יהיה בעיקר על אישור עצמי", אמר פרופסור בדימוס לפוליטיקה מבייג'ינג. המטרות הצפויות, אמר, הן "לחזק את דימוי המפלגה, לחזק את מעמדו של המנהיג הנוכחי ולחזק את רצונו של המנהיג הנוכחי".

העברת ההחלטה, שצופים אומרים שהיא עניין פורמלי, תסמן שאחיזתו של שי במפלגה חזקה אפילו בזמן שסין מנסה לייצב כלכלה שהיו בה נפילות גדולות, הפרעות בשרשראות אספקה, וצעדי ענישה של בייג'ינג על תחומי הטכנולוגיה, ההוראה הפרטית והמקרקעין. סין דיווחה ביום שני על צמיחה איטית מהצפוי ברבעון השלישי, כשהתמ"ג שלה צמח ב־4.9% לעומת השנה הקודמת, בהשוואה להתרחבות בחישוב שנתי של 7.9% ברבעון הקודם.

אל מול האתגרים הכלכליים, שי חיזק את המאמצים לבצר מה שהוא מכנה כ"הסתכלות נכונה על ההיסטוריה" בתוך סין, שנועדה להחליש את ההתבוננות בטעויות עבר של המפלגה. במקום זה, ביקש לצייר את המפלגה ככוח בלתי ניתן לעצירה שעמד בפני מלחמות וכאוס והנהיג את סין לגדולה.

שי, שהוא בנו של אחד מגיבורי המהפכה, הדגיש את החשיבות של שליטה בנרטיבים לגבי עבר המפלגה. הוא התעקש שההצלחות של סין בעשורים האחרונים לא יכולות להיות מנותקות ממאבקיה תחת הנהגתו של מאו, שאת הטקטיקות הפוליטיות שלו החיה הנשיא שי כדי לרמוס מתנגדים ולהגדיל את שליטתו בחברה האזרחית הסינית.

כחלק מקמפיין לאומי לחגוג את יום השנה ה־100 למפלגה השנה, הרשויות שינו טקסטים היסטוריים על מנת להצניע את פעולותיו הרודניות של מאו בזמן המהפכה התרבותית, והסירו כמה ציטוטים מפורסמים של דנג שהזהירו נגד הסכנות של שלטון על ידי אדם יחיד ושיבחו את הדיפלומטיה הצנועה.

שי שוב פנה להיסטוריה מוקדם יותר החודש כשחזר על החלטיותה של בייג'ינג לזכות בשליטה על טייוואן שיש בה שלטון עצמי, אי שנשלט על ידי השושלת הקיסרית האחרונה בסין, שושלת קינג, לפני שהעביר את האי לשליטת יפן ב־1895.

בנאום לרגל יום השנה ה־110 למהפכת שינהאי מ־1911 שהפילה את שושלת קינג, הכריז שי שאנשים שהתנגדו לאיחוד של סין וטייוואן "יגונו על ידי ההיסטוריה".