ג'נט ילן: הסכם תקרת החוב יאפשר פעילות הממשלה עד 3 בדצמבר

שרת האוצר אומרת לקונגרס כי "ישנו הכרח" להגדיל את תקרת החוב על-מנת לספק ודאות לטווח ארוך יותר

ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה''ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה''ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן אמרה אתמול P(ב') כי הסכם על תקרת החוב שהקונגרס הגיע אליו בשבוע שעבר יאפשר לממשלה להמשיך לשלם חשבונות עד 3 בדצמבר.

במכתב למנהיגי גבעת הקפיטול, אמרה ילן שההסכם "מספק רק הקלה זמנית" ודחקה במחוקקים לנקוט פעולות נוספות לוודא שהממשלה יכולה להמשיך ללוות כסף. "זה חיוני שהקונגרס יפעל להגדלת או השהיית תקרת החוב בדרך שתיתן וודאות לטווח ארוך שהממשלה יכולה לעמוד בהתחייבויותיה", כתבה ילן.

ביום חמישי, הנשיא ג'ו ביידן חתם על הצעת חוק המעלה את תקרת החוב ב־480 מיליארד דולר שבית הנבחרים והסנאט אישרו על-פי קווים מפלגתיים.

הצעת החוק הייתה מבוססת על הצעה של מנהיג המיעוט בסנאט מיטץ' מקונל (רפובליקאי מקנטאקי) לאפשר לממשלה לעת עתה להמשיך ללוות כספים. בעוד שהסנאט אישר את הצעת החוק על-פי קווים מפלגתיים, 11 רפובליקאים הצטרפו לכל 50 הדמוקרטים על-מנת לשבור את הפיליבסטר ולאפשר לסנאט להצביע בעד או נגד.

על-פי חוק, הקונגרס מטיל מגבלת הלוואה על הממשלה. העלאת תקרת החוב לא מאשרת הוצאות חדשות אלא מאפשרת לממשלה לעמוד בהתחייבויות הקיימות שלה, כמו משלוח צ'קים של ביטוח לאומי וביצוע תשלומים על החוב.

אם הקונגרס לא מעלה את תקרת החוב, הממשלה צריכה להשהות תשלומים לאנשים שמגיע להם או לעכב תשלומי ריבית, שמהווים בפועל חדלות פירעון מצד הממשלה.

הצבעה להעלות את תקרת החוב הפכה למריבה פוליטית בשנים האחרונות כשהדמוקרטים והרפובליקאים מתווכחים כמה כסף אמורה הממשלה להוציא. הרפובליקאים ביקשו להשתמש בהצבעה על תקרת החוק כדי לקצץ בתוכניות ממשלה שאינם אוהבים.

בשבועות האחרונים, הרפובליקאים אמרו שהדמוקרטים יצטרכו להשתמש בהליך השלמה כדי שיוכלו להעלות את תקרת החוב בלי קולות של רפובליקאים. הדמוקרטים התנגדו, ואמרו שתשלום חובותיה של המדינה צריך להיות אחריות משותפת.