כך מתכננת ישראל להגיע ליחסים עם מדינות נוספות במפרץ, ביניהן סעודיה

קונסול ישראל בדובאי, אילן שטולמן: יש תאוצה במגעים עם מדינות נוספות במפרץ • עם זאת, למדינות רבות באזור יש בעיה עם כינון יחסים מלאים • הפתרון המסתמן: הסכמים בדרגים נמוכים יותר, פתיחת נציגויות כלכליות והסכמים כלכליים

ריאד, בירת סעודיה. במדינה יש יותר מ-33 מיליון תושבים / צילום: Shutterstock, Mohammed younos
ריאד, בירת סעודיה. במדינה יש יותר מ-33 מיליון תושבים / צילום: Shutterstock, Mohammed younos

‏קונסול ישראל בדובאי אילן שטולמן אומר כי בעת האחרונה יש תאוצה במגעים עם כמה מדינות ערביות נוספות בהמשך להסכמי אברהם. לגלובס נודע כי בקרע הדברים מתקיימים מגעים שקטים מאחורי הקלעים, אבל אין הכרח שזה יוביל להסכמים מלאים כמו עם האמירויות ובחריין.

למדינות המפרץ האחרות, ובראשן סעודיה, יש בעיה לכונן יחסים מלאים. הפתרון המסתמן - הסכמים בדרגים נמוכים יותר שיובילו לפתיחת נציגויות כלכליות כפי שהיה בעבר. כן יש כוונה לכונן הסכמים כלכליים בתחומים ספציפיים.

הסעודים כבר הסכימו למעבר מטוסים מעל שטחם לישראל וממנה. העיתוי לנקיטת המהלכים הללו עדיין לא ברור, אבל לפי גורם מעורב, האמריקאים לוחצים על המדינות המדוברות, כדי לעזור לממשלת בנט-לפיד. אחת מהאפשרויות היא כי הדבר יעשה בתמורה לויתור ישראלי, אולי הסכמה לפתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים.

גורם עסקי המעורה בקשרים הכלכליים של ישראל עם סעודיה אומר כי ההסכמים עם האמירויות ובעיקר עם בחריין הביאו בחודשים האחרונים לכמה וכמה עסקאות בהיקפים לא גדולים עדיין עם סעודיה. העסקאות מבוצעות דרך בחריין והאמירויות.

לפתיחה של השוק הסעודי לחברות ויצואנים ישראלים יש משמעות כלכלית עצומה. בסעודיה יותר מ-33 מיליון תושבים ויכולת קנייה גבוהה.

גילוי מלא: ידיעה זו עודכנה ונערכה מחדש