לחץ על ישראל: מחווה מדינית לפלסטינים בתמורה לנרמול היחסים עם סעודיה

לדברי גורמים בארצות הברית, לא ברור אם סעודיה תצטרף באופן מלא להסכמי אברהם, או שיגיעו להסכמים בדרג נמוך ובתחומים כלכליים בעיקר • אתמול אמר קונסול ישראל בדובאי, אילן שטולמן, כי בעת האחרונה יש תאוצה במגעים עם מדינות נוספות במפרץ

ריאד, בירת סעודיה / צילום: Shutterstock, Mohammed younos
ריאד, בירת סעודיה / צילום: Shutterstock, Mohammed younos

גורמים אמריקנים בכירים מאשרים היום (ד') את הפרסום בגלובס בדבר המגעים המתקדמים בין ישראל לסעודיה. לדברי אותם גורמים, טרם ברור אם מדובר בהצטרפות מלאה להסכמי אברהם או בהסכמים בדרג נמוך יותר ובתחומים כלכליים בעיקר. אבל נראה שככל הנראה יוקמו נציגויות בדרג נמוך שיעסקו בעניינים כלכליים ואזרחיים בעיקר, כמו שיתופי בענייני הקורונה ועוד.

הפשרות שעל הפרק

קונסול ישראל בדובאי אילן שטולמן אמר השבוע כי בעת האחרונה יש תאוצה במגעים עם כמה מדינות ערביות נוספות בהמשך להסכמי אברהם.

בישראל אישרו את הדברים אך הבהירו כי העניינים טרם נסגרו. לנו נודע כי בדומה להסכמי אברהם, שם הוסכם על הקפאת הבנייה בגדה המערבית, אחת מהאפשרויות העומדות על הפרק כדי לאפשר נורמליזציה עם הסעודים היא מחווה מדינית לפלסטינים. בין היתר הועלתה האפשרות לפתיחת הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים, אך גורם מדיני בכיר בישראל אומר כי שגרירות כזו לא תיפתח בקרוב.

הסעודים כבר הסכימו למעבר מטוסים מעל שטחם לישראל וממנה. העיתוי לישום המהלכים הללו עדיין לא ברור, אבל לפי גורם המעורב בפרטים, ממשל ביידן לוחץ על המדינות המדוברות. נציין גם שמדובר במהלך מורכב יותר מבחינה מדינית ופוליטית. ספק אם בממשלת בנט-לפיד, המורכבת ממפלגות מקצוות שונים של המפה הפוליטית, יצליחו להסכים על מחווה מדינית לפלסטינים. בנוסף, בניגוד לאמירויות, סעודיה הייתה מקור מימון מרכזי של חמאס עד לפני כשלוש שנים.

הפוטנציאל הכלכלי ענק

גורם עסקי המעורה בקשרים הכלכליים של ישראל עם סעודיה, אומר כי ההסכמים עם האמירויות, ובעיקר עם בחריין הביאו בחודשים האחרונים לכמה וכמה עסקאות עם סעודיה, בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים. לא מדובר בסכומים גדולים יחסית לפוטנציאל של סעודיה שמונה יותר מ-33 מיליון תושבים והעסקאות הללו מבוצעות כרגע דרך בחריין והאמירויות.

בינתיים משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה לא מגיבים.