חצי מיליון שקל, לציור אחד: אוסף האמנות של אליעזר פישמן מוצע למכירה במסגרת הליך פשיטת הרגל

במכירה פומבית יוצאו למכירה 5 ציורים שבהם החזיק הטייקון פושט הרגל, הצפויים להניב תמורה של כמה מאות אלפי שקלים • אוספי אמנות גדולים בהרבה הניבו בעבר תמורות של מיליוני שקלים (אי.די.בי) ויותר מ-100 מיליון שקל (הפניקס)

אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי

לאחר מימוש מרבית הנכסים המשמעותיים במסגרת פשיטת הרגל של איש העסקים אליעזר פישמן, לגלובס נודע כי על הפרק ניצבת מכירה של כמה מיצירות האמנות המרכזיות מתוך האוסף שבו החזיק. זאת במסגרת מכירה פומבית המתוכננת בסוף החודש, הצפויה, על-פי ההערכות, להניב תמורות של כמה מאות אלפי שקלים - "פירורים" מחובות בהיקף של מיליארדי שקלים שהותיר אחריו איש העסקים.

ככל הידוע, מדובר בחמישה ציורים מאוסף שבו החזיקה חברת "השקעות כדאיות" של פישמן, הבולט מהם הוא ציור בשם "השכינה חוזרת לירושלים" של ראובן רובין, שצויר לאחר מלחמת ששת הימים וצפוי, על-פי ההערכות, להכניס לבדו מעל חצי מיליון שקל. מדובר בציור שנרכש במכירה פומבית בשנת 2001 במחיר של 215 אלף דולר, ומחירו ההתחלתי במכירה הנוכחית, שתתבצע בבית המכירות הפומביות תירוש, יעמוד על כ-120 אלף דולר.

''השכינה חוזרת לירושלים'', של ראובן רובין. הציור הבולט ביותר באוסף / צילום: באדיבות בית המכירות הפומביות תירוש
 ''השכינה חוזרת לירושלים'', של ראובן רובין. הציור הבולט ביותר באוסף / צילום: באדיבות בית המכירות הפומביות תירוש

שלושה ציורים נוספים העומדים למכירה הם של האמן הנודע יוסל ברגנר, שעל-פי ההערכות צפויים להניב תמורות של כ-150 אלף שקל, וציוד אחד של האמן הבינלאומי אייזק סנומן, הצפוי להניב כמה עשרות אלפי שקלים נוספים.

"לא כל היצירות באוסף היו חשובות"

לדברי אמיתי חזן, מנכ"ל בית המכירות הפומביות תירוש, "לחברה של פישמן היה אוסף גדול, אבל לא את כולו החלטנו לקחת למכירה, כי לא כל היצירות שם חשובות. למכירה בחרנו את הדברים המעניינים יותר, בראשם 5 העבודות שיימכרו בסוף החודש".

למה המחיר ההתחלתי נמוך יחסית?
חזן: "נהוג להתחיל את המכירה מתחת למחיר השוק, ואז כשמתחילה התמחרות המחיר עולה. קשה להעריך בסופו של דבר בכמה יימכרו הציורים. לעיתים מכירה פומבית מתחילה ב-100 ומסתיימת ב-110, ולעיתים מתחילה ב-100 ומסתיימת ב-400".

עוד מספר חזן לגבי היצירות המועמדות למכירה, כי "מחירי הציור של רובין קצת יותר נמוכים ממה שהיו לפני 10-15 שנה. מצד שני, זה הציור הכי גדול של רובין שיצא למכירה אי-פעם ומדובר בשיר הלל לניצחון ישראל במלחמה, ויש לכך ערך עבור אנשים שאוספים אמנות".

איך הציורים הגיעו אליכם?
"עורכי הדין יצרו איתנו קשר. מי שיש לו דברי אמנות רציניים ואוספים חשובים בדרך כלל מגיע איתם למכירה פומבית, כי זו הדרך למקסם את הערך של הפריטים. עם השנים מכרנו כבר הרבה אוספים משמעותיים של בעלי הון. אנחנו כיום בית המכירות הפומביות הגדול בישראל. היו שנים שבהן הגיעו לישראל סותביס וכריסטיס, שהם שמות בולטים בעולם, אבל בינתיים הם הורידו פה פרופיל ונותרנו כבית המכירות הוותיק בישראל, עם ותק של 29 שנה".

"דנקנר מכר בתקופת הסדר החוב" 

פשיטת הרגל של אליעזר פישמן, שהוכרזה רשמית ב-2017, הוערכה אז כגדולה ביותר בישראל אי פעם, עם חובות בהיקף של כ-4 מיליארד שקל לבנקים, מתוכם הוחזרו כשליש, בעקבות מכירת נכסים, בעיקר החזקות בתחום הנדל"ן, כך שיתרת 2.7 מיליארדי השקלים נמחקה.

הנכס המשמעותי ביותר שנותר ככל הידוע למשפחת פישמן היא חברת פישמן רשתות, הפועלת בתחומי הקמעונאות, האשראי והפארמה, ואשר הוערכה בחודשים האחרונים לצורך מכירתה בכ-350 מיליון שקל.

מכירה זו, הניצבת על הפרק כמה חודשים, מתעכבת בשלב הנוכחי, ככל הידוע בשל חוסר הסכמות בין עו"ד יוסי בנקל, נאמן בית המשפט בפשיטת הרגל של פישמן, לבין ילדיו של פישמן - הבן אייל והבנות רונית וענת - הזכאים למחצית התמורה בעסקה - בקשר לשווי החברה במימוש.

 
  

אוסף האמנות של פישמן אינו הראשון שנמכר במסגרת קשיים עסקים של איש עסקים מוכר. תירוש היה גם בית המכירות שביצע לפני מספר שנים את מכירת האוסף של קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, בעקבות קריסתה. לדברי חזן, "המכירה ההיא, עשתה רעש בכל התקשורת משום שהיא בוצעה בתקופת הסדר החוב, והיו שם יצירות טובות של אמנים חשובים". בחלק מהמכירות, הוא מוסיף, נתקבלו מחירים גבוהים מהמצופה "בין היתר בגלל שהיצירות הגיעו מהאוסף של דנקנר, משום שלעיתים אנשים מעוניינים לרכוש יצירות עם ייחוס משמעותי". 

האוסף שהחזיקה אי.די.בי כלל כמה עשרות יצירות, שבסיסו היה יצירות שנותרו בידי הקבוצה מבעליה ההיסטוריים, משפחות רקנאטי וקרסו. מכירת האוסף, שבוצעה בשנת 2014 הניבה סכום של כ-3 מיליון שקל, ומכירה נוספת שבוצעה השנה ל-15 מהיצירות שנותרו ממנו, הניבה כ-80 אלף דולר.

מכירות של יצירות אמנות נוספות של שמות מוכרים שביצע בשנים האחרונות בית המכירות הפומביות תירוש, היו אוסף האמנות של משפחת הוניגמן, לאחר כניסת רשת האופנה לפשיטת רגל ואוסף האמנות שהיה בביתו בסביון של שאול אייזנברג.

הפניקס - אוסף האמנות הגדול בשוק ההון

אוסף האמנות גדול ביותר בשוק ההון, שייך לקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס . את האוסף של הפניקס, הישראלי והבינלאומי, יצר בשנות ה-70 של המאה הקודמת יוסי חכמי, לשעבר בעלי הפניקס ואספן אמנות נלהב.

חכמי החל לטפח את אוסף האמנות הישראלית של הפניקס לאחר שמונה למנכ"ל החברה בשלהי שנות ה-70, עקב הערכה לפיה ההשקעה ביצירות אמנות תניב תשואה גבוהה לחברת הביטוח עתירת הנזילות. עם השנים, הפך חכמי לאספן הפרטי הגדול בישראל ובהמשך, החל לרכוש גם אמנות בינלאומית במחירים אטרקטיביים. בתחילת שנות ה-2000, הוערך שווי האוסף במאות מיליוני שקלים.

עם העברת השליטה בהפניקס מידי חכמי לידי יעקב שחר וישראל קז, בשלהי שנת 2002, מיהרו בעלי הבית החדשים למכור חלק נכבד מהאוסף הבינלאומי ברווח עצום. באמצעות בית המכירות כריסטיס נמכרו 16 יצירות מהאוסף (יצירות של קנדינסקי, פול קליי, פיקאסו, ג'ספר ג'ונס, רוברט ריימן ועוד) תמורת כ-30 מיליון דולר וברווח (לפני מס) של קרוב ל-80 מיליון שקל.

בהמשך, כשעברה השליטה בהפניקס פעם נוספת, לידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, נבחנה האפשרות למכור את יתרת האוסף, אולם רובו הגדול נמצא עד היום בבעלות החברה שכיום השליטה בה נמצאת בידי קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט. בדוחותיה השנתיים ל-2020 של הפניקס רשום אוסף האמנות של החברה בשווי של כ-74 מיליון שקל.

*** גילוי מלא: אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת גלובס פבלישר עיתונות - הבעלים של עיתון גלובס.