הסתבכו בגלל כסף קטן? רשות ני"ע שמה על הכוונת את שלושת היורשים של בית ההשקעות אי.בי.אי

מבקשה שהגישה הרשות להארכת התנאים המגבילים שהוטלו על החשודים בפרשת שימוש במידע פנים בבית ההשקעות, נחשף כי מדובר במנכ"ל דייב לובצקי, בסגן יו"ר הדירקטוריון עדו קוק וביו"ר זרוע החיתום רון ויסברג • ההערכות הן כי מדובר ברכישה ומכירת מניות של בית ההשקעות הלמן אלדובי

בית ההשקעות IBI / צילום: תמר מצפי
בית ההשקעות IBI / צילום: תמר מצפי

הידיעה שלפיה שלושת בניהם של מייסדי בית ההשקעות אי.בי.אי  הם החשודים המרכזיים בחקירת השימוש במידע פנים אסור בבית ההשקעות הוותיק היכתה בהפתעה את שוק ההון. 

במסגרת בקשה שהגישה בימים האחרונים רשות ניירות ערך להארכת התנאים המגבילים שהוטלו על החשודים ולהארכת תקופת הערבויות שהם הפקידו, נחשף כי מנכ"ל בית ההשקעות דייב לובצקי; סגן יו"ר הדירקטוריון עדו קוק; ויו"ר זרוע החיתום פועלים אי.בי.אי, רון ויסברג; חשודים בעבירות של שימוש במידע פנים.

זאת, ככל הנראה, במסגרת עסקה שבה רכשה אשתקד קבוצת הפניקס  את בית ההשקעות הלמן אלדובי, שבמניותיו החזיק אי.בי.אי, וכתוצאה מכך רשם בית ההשקעות רווח של מאות אלפי שקלים.

דייב לובצקי, מנכ''ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור
 דייב לובצקי, מנכ''ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור
עדו קוק / צילום: תמר מצפי
 עדו קוק / צילום: תמר מצפי

אי.בי.אי, אחד מבתי ההשקעות הוותיקים בישראל, הוקם בשנת 1971. הוא נסחר סביב שווי של 970 מיליון שקל - עלייה של 40% מתחילת השנה, על רקע הגאות בעסקי הפיננסים, וזינוק של 160% בשלוש השנים האחרונות.

בית ההשקעות נשלט על-ידי שלושת מייסדיו - דוד ויסברג, צבי לובצקי ועמנואל קוק (המחזיקים כל אחד כ-20% מהון החברה). בעל מניות מרכזי נוסף בבית ההשקעות הוא איש העסקים קובי אלכסנדר, מייסד חברת הטכנולוגיה קומברס, המחזיק כ-20% מהמניות - השקעה שביצע בשנת 2005.

אלכסנדר נמלט בעבר מארה"ב לנמיביה בעקבות "פרשת הבייקדייטינג" בחברה, אך לפני מספר שנים שב, הודה בביצוע עבירה של תרמית בניירות ערך ונידון לעונש מאסר שממנו השתחרר בינתיים. 

"סיכוי לא קטן שזה יסתיים בלא כלום"

גורם בכיר בשוק ההון אומר כי הוא מאוד הופתע מפרסום שמם של שלושת בכירי בית ההשקעות. "לאור היכרותי עם המעורבים בפרשה אני מעריך כי ישנם סיכויים לא קטנים שהפרשה תסתיים בלא כלום.

"הדבר היחיד שגורם לי אולי לחשוב אחרת, הוא מערכות הבדיקה של רשות ניירות ערך, שההיסטוריה מלמדת כי אם הן מצביעות על חשדות כלפי אדם או חברה מסוימת, הדבר מתברר לא פעם כאמיתי". לדבריו, "היקף העסקה, שנאמד בכמה מאות אלפי שקלים, מציג את הצורך לבצע עבירה של שימוש במידע פנים ככזו שבה הסיכון להיתפס עולה על הרווח".

צבר אירועים חריג ב"בית השקעות שמרן"

הפרסום הנוכחי מסב לבית ההשקעות, הנמצא בתקופה של גאות בעסקיו (ראו הרחבה בסוף), כותרות שליליות, ולא בפעם הראשונה בשנים האחרונות. זאם הגם שבשוק ההון מציינים כי מדובר בבית השקעות שאינו נחשב אגרסיבי או חריג באופן יצא דופן, לא מבחינת ההשקעות שהוא מבצע ולא מבחינת ההתנהלות שלו.

"אי.בי.אי נחשב לאורך שנים ארוכות כבית השקעות המתנהל 'במיינסטרים' ויש שיגידו אף כבית השקעות די שמרן", אמר גורם המלווה את שוק ההון במשך שנים ארוכות. לכן, נראה שמדובר בצבר אירועים חריג, שכנראה אינו מאפיין את אי.בי.אי.

 
  

לכן, כאשר הגיעו בסוף חודש יולי האחרון חוקרי רשות ניירות ערך למשרדי בית ההשקעות במרומי מגדל שלום בת"א, התקבל הדבר בהפתעה. כאמור, על-פי ההערכות בשוק, החשדות ברשות ניירות ערך כלפי שלושת בכירי אי.בי.אי צצו בעקבות הפרסום בגלובס מחודש יולי 2020 על אודות רכישת מניות של בית ההשקעות הלמן אלדובי שביצע אי.בי.אי - זמן קצר לפני שדווח על התעניינות גופים פיננסיים ברכישת הלמן אלדובי לפי שווי כפול ויותר ממחיר השוק.

על-פי אותו פרסום, אי.בי.אי רכש בשתי פעימות מניות הלמן אלדובי (שאי.בי.אי נמנה אז עם בעלי העניין בו) תמורת 449 אלף שקל. מספר שבועות לאחר שהעסקאות נעשו, ב-22 ביולי, פרסמה חברת אלטשולר שחם גמל שהגישה הצעת רכש לכל מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי, לפי שווי חברה של 230 מיליון שקל - שהיה גבוה בכ-117% מהשווי של בית ההשקעות קודם לפרסום ההצעה - מה שהוביל להכפלת המחיר של מניית הלמן אלדובי בשוק.

כמה ימים לאחר מכן פרסם הלמן אלדובי דיווח לבורסה, שלפיו מינה דירקטוריון החברה ועדה בלתי תלויה שהוסמכה לבחון את ההצעה של אלטשולר שחם גמל ועוד הצעה, שרק אז נחשפה, מגוף פיננסי זר, לרכישתה לפי שווי גבוה אף יותר. מבדיקת גלובס שנעשתה אז, הניבה מכירת המניות שנרכשו לאי.בי.אי רווח מצטבר של כ-550 אלף שקל "על הנייר" בתוך פחות מחודש - תשואה של יותר מ-120%.

מאי.בי.אי נמסר השבוע, בעקבות חשיפת שמותיהם של שלושת הבכירים, כי "כפי שמסרנו בעבר, אנו שוללים את הטענות מכל וכל. מדובר בנושאי משרה בעלי ותק של עשרות שנים בשוק ההון, המכירים את החוק על משמעויותיו, ולא יעלה על דעתם לעשות כל פעולה שיש בה כדי לסטות ממנו כהוא זה. שיתפנו ונמשיך לשתף פעולה עם הרשות באופן מלא. אין לנו כל ספק שחקירת הרשות תעלה כי פעלנו כחוק".

טענות לליקויים בממשל התאגידי בחבר הבורסה

זו איננה ההסתבכות הראשונה של בית ההשקעות עם רשות ניירות ערך. כחודשיים לפני שחוקרי רשות ניירות ערך פשטו השנה על משרדי בית ההשקעות, שלחה מחלקת הביקורת וההערכה של רשות ניירות ערך בסוף מאי 2021 דוח לבית ההשקעות בעקבות ליקויים שמצאה בהתנהלות חבר הבורסה של אי.בי.אי. על-פי דוח הביקורת, עלו טענות לליקויים שנפלו בממשל התאגידי של חבר הבורסה, שמקורם בהמרה של מטבעות דיגיטליים והפקדתם בחשבונות ייעודיים בחבר הבורסה.

המסקנה העולה מהדוח היא שדירקטוריון חבר הבורסה לא עודכן על הפעילות שנעשתה במטבעות הדיגיטליים לפני שזו החלה, והיא נעשתה למרות שהדירקטוריון לא אישר אותה. לגלובס נודע כי מדובר בפעילות בהיקף של עשרות רבות של מיליוני שקלים, ש-70% מהפקדתם בחשבונות בוצעו טרם דיון בנושא בדירקטוריון החברה. בנוסף, מצאה הביקורת כי גם לאחר שהדירקטוריון הורה להפסיק את הפעילות עד לקיום דיון בנושא, המשיך חבר הבורסה לבצע עסקאות הנוגעות בקריפטו, בהיקף של מיליוני שקלים.

בדוח הכספי של אי.בי.אי לרבעון השני של 2021 מציינים בבית ההשקעות כי הדירקטוריון קיים מספר דיונים ביחס לדוח הביקורת ולממצאים שהועלו בו, וקבע כי בדיון על הסדרת הפעילות העתידית לא הוצגו בפניו מצגים חלקיים או בלתי מהימנים וכי לא הופרו או לא יושמו הוראותיו.

ההפסד ב"פרשת מדד הפחד"

אירוע שלילי נוסף שבו נקשר בית ההשקעות התרחש לפני כמעט ארבע שנים. ברבעון הראשון של 2018 נאלץ אי.בי.אי לשאת בהפסד של 35 מיליון שקל בשל מה שזכה לשם "פרשת מדד הפחד". בחודש פברואר 2018 הפסידו מספר לקוחות של חבר הבורסה של אי.בי.אי 35 מיליון שקל, לאחר שביצעו הימור לא מוצלח על מדד ה-VIX (מדד הפחד), אשר מודד את התנודתיות הגלומה באופציות הנסחרות על מדד שוק המניות האמריקאי S&P 500.

בשנה שלפני האירוע המדובר רשם מדד S&P 500 עלייה עקבית, שלוותה בתנודתיות נמוכה יחסית, כך שמכירה בחסר של המדד הייתה יכולה להוביל לגריפת רווחים מהתנודתיות הנמוכה.

עם זאת, במהלך פברואר 2018 נפל מדד S&P 500 ב-10% ואילו מדד ה-VIX זינק בתגובה, והוביל להפסדים הכבדים שנרשמו בחשבונות המסחר שנוהלו באי.בי.אי. בית ההשקעות דיווח באותה עת על חשיפה להפסדים של עשרות מיליוני שקלים, מכיוון שלא קיבל מאותם בעלי תיקים ביטחונות מספיקים לתרחיש קיצון כזה, מה שהוביל בסופו של דבר להתפטרותו של מנהל הברוקראז' של בית ההשקעות, ג'וליאן אסוס. בית ההשקעות תבע את שמונת הלקוחות בסכום שאותו הפסיד, ועד כה זכה בבית המשפט בחלק מהסכום.

החקירה - דווקא כשאי.בי.אי נהנה מתקופת שיא בעסקיו

בית ההשקעות אי.בי.אי פועל בקנייה ומכירת ניירות ערך, בניהול קרנות נאמנות, תיקי השקעות וקופות גמל, לצד החזקתו בחברת החיתום פועלים אי.בי.אי. שלושת בניהם של בעלי השליטה, החשודים בפרשה הנוכחית, נחשבים לגורמים מרכזיים בהצלחתו בשנים האחרונות. מלבד התשואה המרשימה שהניבה מניית החברה, מציג אי.בי.אי תוצאות שיא בדוחותיו הכספיים.

את הרבעון השני השנה סיים בית ההשקעות עם רווח של 34.5 מיליון שקל, עלייה של 21% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרבעון הזה הצטרף לרבעון ראשון שהיה אף טוב יותר, ובסיכומו רשם בית ההשקעות רווח כפול מהרבעון השני, כך שאת ששת החודשים הראשונים של 2021 סיים אי.בי.אי עם רווח נקי של 111 מיליון שקל - עלייה של 400% לעומת המחצית הראשונה של 2020, אז התפרצה מגפת הקורונה.

 
  

חלק גדול מהרווח שנרשם במחצית השנה מגיע מהעסקה שסיבכה, על-פי החשד, את דייב לובצקי, עדו קוק ורון וייסברג. ההכנסות מפעילות במחצית הראשונה הסתכמו ב-325 מיליון שקל, וכללו הכנסה חד פעמית בסך כ-41 מיליון שקל ממכירת חלקו של בית ההשקעות בהלמן אלדובי (33%). זאת לעומת הכנסות של כ-200 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ברבעון השני ההכנסות מפעילות בית ההשקעות הגיעו ל-136 מיליון שקל, לעומת סך של 113 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בבית ההשקעות ייחסו את הגידול לעלייה בהכנסות מדמי ניהול קרנות נאמנות, ניהול תיקים ושותפויות השקעה, שירותי ניהול תפעוליים והוניים והשקעות הנוסטרו.

בבית ההשקעות הציבו את ניהול שותפויות ההשקעה כמקור צמיחה מרכזי וכבר יצרו 22 שותפויות שהיקף הנכסים בהן עומד על 3.4 מיליארד שקל, עדיין רחוק מתרומת ניהול התיקים, בהיקף 28.2 מיליארד שקל.

גם חברת החיתום פועלים אי.בי.אי , מהמובילות בשוק, שבה מחזיק בית ההשקעות ב-30% (לצד בנק הפועלים), הציגה תוצאות חזקות במיוחד במחצית הראשונה, שאותה סיימה עם רווח נקי של 24.5 מיליון שקל, פי 4 מהרווח הנקי שרשמה במחצית הראשונה אשתקד. זאת בעיקר הודות לגל ההנפקות ששוטף השנה את הבורסה לניירות ערך בת"א.

בתחילת החודש הודיע בית ההשקעות כי חבר לחברת מלונות אפריקה ישראל של משפחת דיין בהקמת קרן מלונאות משותפת, במטרה לרכוש בין 8 ל-12 בתי מלון בארץ, בהשקעה של 1.2 מיליארד שקל.

*** חזקת החפות: עדו קוק, דייב לובצקי ורון ויסברג הם בגדר חשודים בלבד, לא הוגש נגדם כתב אישום, ועומדת להם חזקת החפות.