כפי שנחשף בגלובס: נחתם ההסכם למכירת השליטה בעשות לקרן פימי

קרן פימי שבראשותו של ישי דוידי תשלם לאלביט מערכות 285 מיליון שקל תמורת כ-85% מהון המניות של עשות אשקלון • מאז החשיפה בגלובס זינקה מניית עשות בכ-30%, ומחירה משקף לחברה שווי גבוה מ-335 מיליון שקל - שבו נוקב מחיר העסקה

מפעל 'עשות אשקלון' / צילום: אלביט מערכות
מפעל 'עשות אשקלון' / צילום: אלביט מערכות

שבוע לאחר חשיפת גלובס, דיווחה אלביט מערכות  על הסכם למכירת  החזקותיה (85%) בחברת עשות אשקלון  לידי קרן פימי תמורת 285 מיליון שקל (88 מיליון דולר) במזומן. העסקה משקפת לעשות שווי של 335 מיליון שקל. השלמת העסקה מותנית  בתנאים שונים לרבות קבלת אישורים רגולטוריים.

מניית עשות הגיבה לדיווח בעלייה דו ספרתית - אל מעל למחיר העסקה והשלימה זינוק שבועי של כ-30% מאז הפרסום בגלובס. 

עשות עוסקת בייצור מוצרי מתכת, חלקים תעופתיים, מערכות לרכב קרבי משוריין ומוצרים ממתכת כבדה.  לאורך השנים הוחזקו 85% ממניות החברה  בידי התעשייה הצבאית (תע"ש), כאשר יתרת המניות הוחזקה בידי ציבור המשקיעים  בבורסה בת"א. בשנת 2018 השלימה השלימה אלביט מערכות את רכישת הבעלות על תע"ש מידי המדינה תמורת 1.8 מיליארד שקל. כחלק מהעסקה קיבלה אלביט לידיה גם את מניות השליטה (85%) בעשות.

לדברי בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, "מאז הרכישה של תע"ש על ידי אלביט מערכות, עשות עברה מספר תהליכים לשיפור המיקוד העסקי והיעילות התפעולית".  מיכליס הוסיף, כי "המכירה הזאת תואמת את האסטרטגיה שלנו להתמקד בתחומי הליבה של העסקים שלנו. אנו מצפים להמשיך את העבודה המשותפת שלנו הן עם עשות והן עם פימי". 

לדברי ישי דוידי מנכ"ל ומייסד קרן פימי, "ההשקעה בעשות אשקלון מהווה המשך לאסטרטגיה של פימי לרכישת שליטה בחברות בעלות פוטנציאל צמיחה גבוה. עשות אשקלון היא חברה בעלת ידע, טכנולוגיה ויכולות ייצור ייחודיות, בתחום התעופתי והצבאי, אשר מוצריה נמכרים בכל העולם עבור חברות וגופים בינלאומיים והינה חלק מחוד החנית של התעשיות הביטחוניות בישראל.

דוידי הוסיף, כי "אנו רואים חשיבות רבה בחיזוק התעשייה הישראלית בכלל והביטחונית בפרט ונמשיך להשקיע ולסייע לחברות לצמוח, להתפתח ולהצטיין בשוק הישראלי והעולמי. בכוונת פימי, ביחד עם הנהלת החברה, בראשות אלי דמרי, ועובדיה המסורים, למצות את פוטנציאל הצמיחה המשמעותי של החברה, להרחיב את הפריסה הגלובלית שלה ולתרום מהידע והניסיון שלנו בהשבחת חברות". פימי עוסקת ברכישה והשבחה של חברות מתחומי התעשייה והשירותים ואף שולטת בחברות בעלות תחומים משיקים לאלו של עשות.

ניסתה להפוך את עשות לחברה פרטית

לאחר רכישתה של תע"ש, ניסתה אלביט מערכות להפוך את עשות לחברה פרטית.  באפריל 2020 הגישה אלביט הצעת רכש ליתרת מניות עשות שאינן בידיה. אלביט הציעה אז לרכוש את החזקות הציבור (15%) בתמורה לתשלום של 42.5 מיליון שקל ולפי מחיר של 12 שקל למניה, המשקף לעשות שווי של 283 מיליון שקל.

עם זאת, ההצעה לא זכתה להיענות מספקת מצד הציבור ולכן לא התקבלה, כאשר עפ"י ההערכות, נפלה אז הצעת הרכש בשל פיזור נרחב של מניות המיעוט בתיקי השקעות פרטיים, אותם קשה יותר לאתר. עפ"י נתונים שפרסמה עשות באפריל 2020 וביולי 2021, הסתכמו החזקות הגופים המוסדיים בה ב-4% בלבד, כך שהמשקיעים הפרטיים מחזיקים בכ-11% ממניותיה.

עשות נוסדה בשנת 1967 ומניותיה נסחרות בבורסה בת"א החל משנת 1992. מטה החברה ומפעלה הראשי נמצאים באשקלון והיא מעסיקה כ- 440 עובדים בישראל ובארה"ב. היא עוסקת בעיקר בייצור של מערכות גלגלי שיניים, גלים למנועי סילון, וכן ממסרות לשימושים צבאיים, תעופתיים, אוטומוטיביים כבדים ותעשייתיים.  בנוסף, מייצרת החברה גם מוצרים מטונגסטן לשימושים בשווקים הצבאיים והתעופתיים וכן לטיפולים תרמיים וציפוי מתכות. פעילויות הייצור מבוצעות ברובן בישראל, מקום מושבה של החברה, ובחלקן בארה"ב, מקום מושבה של החברה הבת. החברה מחלקת את פעילותה בין המגזר הצבאי ובין המגזר התעופתי. 

"החברה מעריכה כי בשנים הקרובות צפויה ירידה משמעותית בהכנסות החברה במגזר התעופתי כתוצאה ישירה של מחלת נגיף הקורונה, ביחס להכנסותיה במגזר זה בשנת 2019", נכתב בדוחות הכספיים של עשות לסיכום המחצית הראשונה של 2021. את המחצית הראשונה של השנה שסיימה החברה עם ירידה של 5.8% במכירות ל-165 מיליון שקל בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מרבית מכירות החברה הן למשרד הביטחון הישראלי, ואלו ירדו במחצית הראשונה ב-4% ל-128 מיליון שקל. למרות זאת, הציגה עשות במחצית הראשונה עלייה של 34% ברווח הגולמי ל-21 מיליון שקל, וזאת בזכות תמהיל מכירות שונה, עלייה ברווחיות הפרויקטים במגזר הצבאי ומימוש רווח בין חברתי.

בזכות עלייה זו, גם צמח הרווח הנקי של עשות במחצית הראשונה ל-9 מיליון שקל, לעומת 3 מיליון שקל בלבד במחצית המקבילה אשתקד. הטכנולוגיה ומתקני הייצור של עשות הופכים אותה לחברה שמעניינת את דוידי ושותפיו לקרן פימי, ומשכך קיימת אפשרות כי בשבועות הקרובים נשמע על עסקה חדשה, במסגרתה תרכוש פימי את מניות השליטה (85%) בעשות מידי אלביט מערכות.

היסטוריה מוצלחת בהשבחת מפעלי תעשייה

ביקור שערך לפני מספר שבועות ישי דוידי במפעל עשות אשקלון הצית מחאה של עובדי החברה כנגד האפשרות למכירת השליטה בה ולניתוקה מתע"ש ומאלביט. זאת, הגם שלקרן פימי היסטוריה ארוכה ומוצלחת בהשבחה ובהרחבה של מפעלי תעשייה בישראל. פימי נוהגת לרכוש חברות במטרה להצמיח את עסקיהן, ולא כדי לשפר באופן מיידי את רווחיהן באמצעות קיצוץ במספר העובדים ובשכרם.

הקרן נחשבת ב-20 השנים האחרונות לאחד המעסיקים הגדולים במשק, כאשר תחת שליטה מועסקים כיום יותר מ-30 אלף עובדים בכ-50 מפעלים בישראל ועוד עשרות מפעלים וחברות ברחבי העולם. בין השאר, שולטת הקרן כיום ב-15 חברות ציבוריות, כאשר לאורך השנים שלטה ב-44 חברות ציבוריות.

כך, שלפימי יש את הידע והיכולות לפעול להשבחתה של עשות גם תחת הגדרתה כחברה ציבורית. פימי גם מחזיקה בחברות תעשייה נוספות הפונות לתחום התעופה, כגון תאת טכנולוגיות ומנועי בית שמש, כך שהיא מכירה היטב את הפעילות בענף זה.

אלביט מערכות יוצגה בעסקה בידי עוה"ד דודי יעקבי ויעקב אנוך ממשרד מ.פירון ושות'.